O altfel de „defăimare” lui Iosif Ţon


Reproduc aici un comentariu de pe blogul lui Marius Cruceru (ştiţi, postarea aceea care nu ar fi trebuit scrisă niciodată) scris de Delia. Mai multe se pot afla despre dânsa din conţinutul mesajului. Am ales să îl aduc la lumină aici pentru că e păcat să se piardă între cele peste 300 de comentarii ale postării originale (după moderare!). Fiecare poată să citească şi să judece pentru sine:

Nu sunt comentatoare obisnuita a blogg-urilor, dar vreau si eu sa formulez o opinie pe care sper sa nu o cenzurati.
Comentariul fr. Chiu mi se pare tendentios si lipsit de fair-play. Cum ziceau si altii, de ce scoate acum de la pastrare toate aceste acuze grave la adresa fr. Ton.
In perioada in care dansul spune ca fr. IT s-a vandut securitatii, in anii 78-80 am participat regulat la studiile biblice tinute in bis din Iris Cluj si Dumnezeu a lucrat cu putere in primul rand in viata mea, eu m-am intors la Domnul in urma acelor seri, dar si in viata a sute de oameni. In acea perioade au fost multe convertiri, unele chiar miraculoase (de exemplu un betiv si bataus notoriu care a venit la evanghelizare si care a fost asa coplesit de cercetarea DS incat s-a dus in fata, desi nu s-a cerut acest lucru, si si-a marturisit pacatele, si apoi a fost un om nou dedicat lui Dumnezeu, cu o ravna deosebita pentru salvarea sufletelor). In acea perioada veneau la studiu de miercuri seara oameni de la mari distante si stateau buluc pe la usi in picioare ca sa primeasca invatatura. Si in vremea aceea fr. Iosif vorbea cu mare curaj impotiva comunismului, uneori te asteptai sa-l astepte cineva la iesire si sa-l lege. Eu oricum nu am am auzit pe nimeni din Cluj sa vorbeasca urat la adresa lui IT nici atunci nici acum.
Si apoi toti anii in care vorbea la Europa Libera a vorbit cu atata clarviziune despre caderea comunismului si a fost o mare incurajare pentu noi toti.
In anii mai recenti 2000 am facut parte din biserica din Brasov pe care dansul a pastorit-o aproape 2 ani. Eu eram de cativa ani in Brasov si plangea inima in mine cand mergeam la biseica din cauza goliciunii si formalismului pe care l-am gasit acolo. De obicei erau bancile mai mult goale. Cand a venit fr. Ton insa biserica s-a inviorat si a inceput sa se umple. A fost o mare binecuvantare pentru noi, nu asa cum zicea Elisa ca a cauzat probleme in Brasov. Nu cred ca dansa a participat la serviciile bisericii noastra in acea perioada ca altfel nu ar face astfel de afirmatii.
Despre orientarea actuala a fr Iosif ma abtin sa comentez, dar chiar daca ar fi o gresala, aceasta nu anuleaza rolul deosebit pe care l-a jucat in viata spirituala a Romaniei pentru o perioada lunga de timp, inclusiv prin cartile publicate, prin SMR, infiintarea Institutului Emanuel, unde multi din cei ce il ataca acum s-au format.

20 de gânduri despre “O altfel de „defăimare” lui Iosif Ţon

  1. Are dreptate Delia , acelasi lucru am intrebat si eu pe blog de ce abia acum se scot la suprafata aceste presupuse ,,pacate” ale lui Iosif Ton. De ce nu am fost anuntati de existenta lor acum 20 de ani , imediat dupa Revolutie?
    De ce Chiu nu s-a dus sa il confrunte personal , apoi impreuna cu o alta persoana pe Iosif Ton si daca nu se pocaia sa ceara bisericii unde e membru(actualmente in Portland Oregon SUA) sa il excluda. Poate trebuia anuntata si Asociatia bisericilor baptiste romane din SUA (unde e membra actuala biserica unde merge Ton in SUA) sa il excomunice (nu stiu ce termen se foloseste la noi la baptisti pentru pedepsirea pastorilor care fac rele)?
    De ce tocmai acum.

  2. Daca Iosif Ton e asa malefic de ce Chiu a ascuns pana acum acest lucru?
    Eu cred ca criticii lui Ton sunt manati de invidie si ranchiuna fata de el , mai exact nu il suporta si inventeaza tot felul de acuze ca sa ii distruga imaginea.

  3. @Delia…intr-adevar comentariul fratelui Chiu e dur si ma doare inima cind vad conflictul acesta. La fel gindesc si despre fr. Ton asa cum gindeai si tu si am fost zidit de multe din predicile lui, insa mai ridic o intrebare: oare fr. Ton se gindeste la oamenii care l-au urmat si care s-au convertit in urma predicilor dinsului, oameni care ramin in absoluta ceata in aceste momente? E asa de usor sa zici, trec la Strajeri, dar poate ca se cere putin mai multa responsabilitate fata de propriii ucenici, care evident nu toti au maturitatea de a intelege o astfel de mutare.

    Pe de alta parte, si acum vorbesc ca si membru din Biserica Iris Cluj, de ce nu apar informatii controversate despre un anume om mare din Iris? Un raspuns simplu ar fi ca omul acela a fost extraordinar de consecvent cu Scriptura cel putin in ultimii 20 de ani si nu l-a interesat nimic altceva, decit sa se lase modelat de Dumnezeu si sa i ajute si pe cei din jurul lui sa se lase modelati de El.

    1. Mai adaug si eu o intrebare, binecuvantatule din Iris: de ce oare oferta de abordare a Scripturii propusa de acel mare om, pe care nu o sa-l numesc nici eu dar caruia ii datorez enorm, a intampinat atat rezistenta in bisericile baptiste de la noi? Poate ca daca ne-am fi aplecat impreuna, in unitate si sistematic, asupra Scripturii, nu am fi ajuns in aceasta stare de confuzie doctrinara, indiferent de socurile pe care oameni precum Ton le-ar fi produs prin deciziile lor pripite …

      1. @Dyo…Excelenta intrebare, la care nu prea am raspuns. De multe ori (in general vorbind) oamenii au respins lucrurile extrem de simple (basic) care insa cer efort suplimentar si constant de a ajunge la esenta lor, cum ar fi abordarea Scripturii pe carti. E greu sa tii duminica de duminca traseul pe care ti-l dicteaza o carte din Biblie cind poate si tu ca om si predicator ai chef sa sari la alt subiect.

        In alta ordine de idei, asa cum ai remarcat si tu in trecut pe blogul lui Marius, in toti anii acestia am dobindit niste unelte de baza in abordarea Scripturii care m-au ajutat sa trag niste concluzii personale referitoare de exemplu la posibilitatea pierderii mintuirii, fara sa fiu „incorsetat” in niste concepte de gen calvinist sau arminian. Habar nu aveam pina acum citeva luni ce zic unii si altii (arminieni vs calvinisti), in schimb aveam o convingere personala bazata pe studiul unor concepte izvorite din studiul unei carti de la A la Z.

        De aia, deciziile unor oameni ca fr. Ton nu ma destabilizeaza prea mult (desi nu sunt indiferent la ele) pentru ca stiu ce cred si de ce cred.

    2. Oh…din pacate nu a fost intotdeauna asa, doar ca pe vremea cand „cel din Iris” era in tinta unor „frati” nu era internetul la indemana oricui!

  4. Putinstiutorule, zici ca eu am scris comentariul tau…ma identific foarte mult in el….Dumnezeu sa aiba mila de cei slabi si usor purtabili de toate vanturile

  5. Ca unul care am avut harul ( zic eu)sa particip la multe din studiile biblice ale fr Ton marturisesc ca apreciez aceasta luare de pozitie. Da, orice ar zice acum unii despre ” trecutul fr Ton” e tardiv. De ce au tacut pana acum? De ce nu au procedat dupa cum graieste Scriptura? De ce nu l-au confruntat persoanal? Cui foloseste aceasta improscare cu noroi a unui om a lui Dumnezeu? In toata aceasta furie am fost curios sa AUD ce spune fr Ton şi SA VAD cu reactioneaza. L-am ascultat in saptamana de la Providenta…i-am ascultat cateva mesaje de la Timisoara ( recent)…i-am citit clarificarile si celelalte articole postate si am tras urmatoarele concluzii:
    1. cu toate ca numeroase luari de pozitie au fost jigniri la adresa lui…nici un moment n-a jignit pe nimeni. Am ramas surpins sa-l aud la Timisoara spunand…” eu ma rog pentru ei ca Dumnnezeu sa aiba mila de toti cei care ma vorbesc de rau”. Binecuvanta…nu blestema! O atitudine Scripturala.
    2.n-am constatat in nici un moment in mesajele lui din ultima perioada ca s-ar juca cu interpretarea Scripturii. L-am vazut la fel de scrupulos in a-şi baza mesajele pe Scriptura. Si asta pe mine unul m-a intarit.
    3.imi amintesc ca in anii 78-80 la studiile biblice afirma ca ” mantuirea nu se poate pierde” si l-am auzit recent vorbind diferit despre aceasta problema. A explicat insa imediat ” ani de zile am crezut si am predicat asa pana am inteles adevarul din Scriptura”. Faptul ca un om a lui Dumnezeu în procesul de studiu, de predicare …sub cercetarea Duhului ajunge să înţeleagă altfel un concept, nu inseamna ca este eretic. Dimpotriva, mi se pare un om serios in cautarile lui.
    4.multa zarva s-a facut pe tema ” baptist carismatic”. Am fost curios ce va spune…cum a ajuns la o asemenea convingere. Am fost surpins sa aud la un moment dat ceva de genul ” multi ani ca pastor baptist cand ajungeam la problema darurilor Duhului ma opream acolo…pentru ca asta era teologia pastorului baptist. Si probabil ca aceasta teologie in multe situatii a fost determinata de o anumita tensiune baptisti-penticostali, tensiune intalnita pe campurile misionare si prin satele Romaniei.
    5.Personal, cred ca nu fr Ton va avea probleme din asocierea cu Strajerii. Cu siguranta ca ei vor trebui sa se armonizeze cu fr Ton. Nu cred ca se va juca fr Ton cu Scriptura si cu conceptelşe numaid e dragul de-a fi in fruntea unei miscari. Nu contest ca nu-i place sa fie in fruntea unei miscari…dar am o intrebare… carui pastor baptist nu-i place sa fie in frunte? N-am prea vazut asemenea pastori. Pe de alta parte, cred ca sunt sufiecti oameni intelepti si duhovnicesti care au acces la el…si cel putin il vor trage de maneca daca chiar o ia razna. Asa ca mai bine ne-am ruga ca Domnul sa toarne balsamul vindecarii spirituale in poporului si in loc sa ne mancam si sa ne muscam…sa ne pregatim cu piosenie sa ne aducem aminte de transformarea produsa in noi de…pruncul Isus.

  6. la toata afacerea asta imi place ca vine o sora cu bun simţ si ia maul pastorilor, doctorilor si altor categorii masculine de atot-stiutori in ale scripturii, bisericii, psihologiei, eticii, etc, etc.
    hmmm…

    mare semn de intrebare pentru „fratzietate”!

  7. Draga Delia,
    ne cunostem din biserica, numai ca nu-mi stii numele.
    Da , dupa plecarea lui Mara, alt tradator de frati,
    cind se instalase un mare frig duhovnicesc, sigur ca schimbarea
    a fost binevenita; numai ca eu vorbeam de mindria sa extrema;
    poate tu nu ai simtit-o, fiind tratata ca si medic. 🙂
    Domnul sa aiba mila de toti cei care sunt ai Lui.

    1. Mai „Eliza” vezi ca minciuna are picioare scurte.
      Ai infestat toate blogurile cre(s)tine cu frustrarile tale antitoniste dar nu ai curajul sa-ti dezvalui identitatea, nu de alta dar exact lucrul asta mi l-ai reprosat mie pe blogul cruceristo negrutist. Ai sustinut doua lucruri despre Ton, ca a semanat peste tot pe unde a fost dezbinare si ca e un om mandru. Delia tocmai ti-a spus ca in perioada cat Ton a tinut predicile in biserica din Iris, a fost o mare binecuvantare si ca multi s-au pocait atunci printre care si Delia. Vezi tu , Delia are mult mai multe credibilitate decat tine pentru ca ea posteaza cu numele real in timp ce tu postezi cu nume fals. Tot Delia ti-a spus ca la Brasov Ton a fost o binecuvantare si ca nu a facut nici o dezbinare la care tu ii raspunzi cu „Ton e mandru” dar Delia nu a fost in stare sa vada asta.
      Aceleasi minciuni le-ai spus despre Ton cat priveste perioada in care a fost pastor la Ploiesti. Ti-am spus la fel ca si Delia ca Ton a fost o mare binecuvantare pentru biserica din Ploiesti in anii aceeaia si nu mai reiau detaliile. Tu se pare ca ai fost umbra lui Ton in toata perioada lui, asa de bine le stii pe toate.
      Sa-ti spun cum sta cu mandria. In Biblia pe care tu nu prea o citesti scrie ca Dumnezeu sta impotriva celor mandri dar celor smeriti le da har. Daca un om se ridica la amvon si pretinde ca este omul lui Dumnezeu dar in realitate el este un om plin de mandrie, un lup imbracat in blana de oaie, Dumnezeu sta impotriva lui si nu nu ii da har. Nu asta se pare ca a fost cazul lui Ton pentru ca mai peste tot pe unde a fost Ton a fost revarsare de har si multi oameni s-au pocait. Mult mai mandru si impertinent mi se pare insa evanghelistul de la Oradea. Sa locuiesti intr-o vila super luxoasa,sa vii la biserica cu ultimul model de Mercedes si asta cand locuiesti la 5 minute de biserica,sa predici in fata unor oameni care nu castiga nici in 10 ani atatea bani cat costa masina ta asta mi se pare mandrie pura. Dar sa ai si tupeul sa il acuzi pe Ton ca propovaduieste evanghelia prosperitatii mi se pare culmea impertinentei.Ton nu are nici vile si nici masini de lux in Romania desi prin mainile lui au trecut sute de mii daca nu milioane de dolari din donatii ca pana la urma, prin donatiile obtinute de Ton din occident s-a construit si biserica Emanuel si s-a infiintat si institutul biblic.

      Stii insa care este culmea impertinentei.

  8. Lui Delia,Paul, Puţinştiutoru’, Cristian, Gamaliel…şi chiar şi lui Dyo !

    Avem o dilemă: cum facem că unii dintre noi ,care suntem poate mai tineri, şi-i “privim de la o oarecare distanţă” pe cei doi (Iosif Ţon respectiv acel mare de la Iris) , avem o opinie (uneori) diametral opusă celor care sunt poate mai înaintaţi în vârsta şi care i-au cunoscut pe cei doi mai de demult şi “mai de aproape”?

    Prin urmare , mă gândesc că inocenţa porumbelului nu trebuie să înlociască totalmente înţelepciunea şarpelui, ci să o completeze armonios.

    1. Pentru că întrebarea mi-a fost pusă „chiar şi mie”, o sa încerc un răspuns.
      În primul rând nu cred că vorbim de un „eu sunt al lui Apolo”, „eu sunt al lui Pavel” etc. Adică, nu vorbim aici de partide ci despre opinii cu privire la nişte personalităţi importante ale crestinişmului evanghelic romanesc şi despre felul în care înţeleg să modeleze turma peste care sunt puşi păstori.
      În al doilea rând, dacă citesti reacţiile mele vei vedea ca eu nici nu condamn, nici nu apăr oameni ci încerc să aduc în discuţie faptele lor: gestul lui Ton, replica lui Marius, scrisoarea josnica a lui Chiu, apararea lui Ton etc. Nu-mi permit sa etichetez persoane pe care nu le cunosc dar îmi permit sa spun lucrurilor pe nume cu privire la ce se afişeaza pe spatiul public.
      În al treilea rând (ca sa fiu baptist pana la capăt …) tocmai înţelepciunea şarpelui o pun eu in discutie aici: cele mai pertinente reactii nu au venit de la acei „mai înaintaţi în vârstă” si nici de la baptisti de frunte (macar prin studii daca nu prin perii albi), iar la nivel oficial … reacţiile sunt sublime pentru ca lipsesc cu desavarsire …
      Asadar, eu nu îl privesc pe Ton, nici pe altii; mă uit la ceea ce ne oferă noua, în spatiul virtual, ca hrană pentru sufletele noastre. Nu prea se pricep la gatit ori si-au pierdut indemanarea …

  9. Delia, nu trebuie sa te mire ce se intampla cu Ton. Daca am fi fost prin secolul 16 ar fi avut soarta ereticilor. Inca de pe vremea predicilor de la Europa Libera, Ton spunea clar ca sistemul comunist se va prabusi si ca cei credinciosi ar trebui sa fie pregatiti pentru acel moment pentru a ‘umple vidul’ spiritual care se va produce odata cu prabusirea comunismului. Intentia lui Ton a fost sa pregateasca tineri teologi si pastori pentru a fi eficienti in lucrarea de vestire a evangheliei. Asta a fost si intentia cu care a fondat institutul Emanuel. Spun asta pentru cei care au uitat lucrul asta. Unii sustin azi ca Paul Negrutz a infiintat institutul dar asta e o minciuna.Pe vremea aceeaNegrutz nu avea nici un fel de studii teologice si nu putea sa fie nici macar profesor.
    Cu timpul vidul spiritual al poporului roman s-a umplut cu o goana dupa materialism si placeri. Din pacate in curentul asta au fost prinsi si multi credinciosi si multi pastori. Astazi multi pastori baptisti sunt implicati in afaceri dubioase, relatii ‘nepotrivite’ si multe altele asa ca un om ca Ton este incomod. La fel s-a intamplat si la Oradea. Institutul teologic, infiintat initial cu scopul de a forma predicatori cu pasiune pentru Dumnezeu, a devenit o sursa de bani, o „vaca de muls” pentru unii. Normal ca lui Ton nu i-a convenit asta pentru ca visul lui a fost altul. De aici si conflictul cu ‘evanghelistul’ de Oradea. Ca pentru acel evanghelist institutul,actualmente universitatea. a devenit doar o sursa de imbogatire o arata exact luxul in care traieste: vila luxoasa si foarte spatioasa, masina de lux plus faptul ca este mai mult plecat pe afara decat in tara, desigul sa adune donatii pentru „singurul institut evanghelic din Europa de Est”. Asa il recomanda in America pe unde umbla.
    Asta e adevaratul motivul al urii gastii de la Oradea. Imagineaza-ti cat de jalnic s-a ajuns ca un om cu un limbaj de golan sa fie decanul institutului din Oradea si sa formeze viitorii pastori. Pai ce sa invete studentii de la acest golanas cu aere de mare teolog? Nimic bun

Dă o replică!

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s