Clarificarea clarificărilor cu privire la poziţia mea faţă de Iosif Ţon


Pentru că astăzi am primit câteva semnale îngrijorătoare legate de opiniile pe care mi le-am exprimat pe marginea nebuniei iscate de adeziunea lui Iosif Ţon la Străjeri, cred că a venit vremea “clarificărilor” – ce să-i faci, n-am găsit altă rimă …

Dar, iată pentru început două exemple de reproşuri care mi-au fost aduse:

Aşadar mi se reproşează o schimbare de poziţie faţă de Iosif Ţon, jenantă, decredibilizatoare, în cazul în care, binenţeles, ar fi şi probată de realitate. Vis a vis de acest fapt am ales să le acord cititorilor mei prezumţia unei incomplete perspective asupra demersului meu. Este posibil că nu s-au citit toate articolele pe care le-am scris pe marginea acestui subiect; chiar dacă unii au făcut-o nu probabil că nu au ţinut cont de încadrarea lor în timp, urmărind dinamica desfăşurării evenimentelor. Sigur, ar mai rămâne întrebarea dacă cineva poate să acuze schimbarea de atitudine faţă de Iosif Ţon, fără să fi citit tot ce am scris pe marginea subiectului … o voi considera drept simplă nedumerire cu parfum retoric …

Cred că cea mai bună metodă de a avea o privire de ansamblu asupra acestei istorii de (ne)povestit la nepoţi este să listez în ordine cronologică articolele scrise, cu contextul şi ideile principale ale fiecăruia:

18 Noiembrie Iosif Ţon s-a asociat cu carismaticii – Ce dacă?

Articolul era scris la câteva ore după ce Marius Cruceru îşi publicase “Dezamăgirea” cu privire la decizia lui Iosif Ţon. Iată ce scriam atunci despre acesta: “Marius Cruceru este dezamăgit. Eu nu sunt. Cei ce au citit seria “Credinţa Adevărată” ştiu că nu i-am înghiţit prea uşor ideile, adesea trase bine de păr. A trădat uneori un soi de nostalgie anabaptistă, de tânjire după un trecut pe care nu l-a trăit; de aici şi “misticismul” său.” În principiu, încercam să privesc cu detaşare situaţia; nici prin gând nu îmi trecea că tensiunea va excalada maximele isterizării de până acum pe blogosfera evanghelică … Notaţi că la acea vreme încă nu aveam nici un răspuns din partea lui Iosif Ţon; nu ştiam nici eu, cum nu ştiaţi nici voi, despre trecutul său carismatic, despre relaţia cu Demeter etc.

19 Noiembrie – Sfânta nedumerire a unui creştin Răsăritean-evanghelic (şi carismatic pe deasupra!)

În condiţiile în care încă nu se ştiau prea multe despre Străjeri, am pus şi eu câteva întrebări, pe care chiar şi acum le consider la fel de actuale: “Cum ne putem noi permite să îl micşorăm pe Dumnezeu, să îi trasăm Lui preferinţele, să decretăm noi limitele păcerii pe care o găseşte El în oameni? Cine suntem noi să hotărâm că cei ce se sunt diferiţi de noi sunt o urâciune în ochii lui Dumnezeu? Dar de unde ştim noi că doar închinarea nostră Îi este plăcută şi a lor nu?”

19 Noiembrie – Iosif Ţon contra-atacă

Acesta îşi publicase încă un articol, De ce nu sunt cesaţionist. Iată ce îi scriam, în adresare directă: “Frate Ţon, sunt probabil mult prea tânăr să vă învăţ eu ceva; încerc totuşi să vă aduc aminte de un adevăr pe care cei ce îl uită adesea rătăcesc şi îşi pierd busola în peisajul pestriţ al curentelor de gândire actuale: istoria este un bun pedagog dar un tare prost teolog. De aceea, pentru ca oricum a rămas articolul acela în coadă de peşte, aştept de la un nume ca Iosif Ţon şi altceva decât poveştile acelea de bunic cu barba albă, depănate la gura sobei, de pe vremea Iluminismului francez – din nou nu daţi doi bani pe contribuţia germană! – adică la argumente din Scriptura, singura sursă din care, vă citez din memorie, pretindeaţi că vă “trageti” crezul”. Vă miroase cumva a atitudine moderată faţă de Iosif Ţon?

20 Noiembrie – Lipsa celor şapte ani de acasă din agora evanghelică românească

Modul în care conflictul evolua trăda o lipsă de cultură a dialogului decent între creştini cu păreri diferite. Aceasta a fost radiografia mea, făcută pe baricade …

22 Noiembrie – Scrisoare deschisă licenţiaţilor, masteranzilor şi doctorilor în teologie din partea unui neînsemnat mirean

În condiţiile în care unii dintre liderii baptişti au reacţionat emoţional, mai degrabă decât raţional (cum baptiştilor adesea le-ar place să creadă că o fac), aceasta era o provocare adresată celor care pregătesc pe băncile şcolii viitori pastori, teologi şi doctoranzi în Scripturi …

23 Noiembrie – Adevăratul misticism al lui Iosif Ţon

Este singurul articol în care nu am avut vreo opinie critică la adresa lui; subiectul postării era însă legat de afirmaţiile sale siropoase cu privire la relaţia sa cu Triunul Dumnezeu. Nu este pentru prima oară când am spus că dincolo de provocarea legată de agitaţia străjerească noi, baptiştii “normali”, necarismatici, avem ocazia să ne testăm pe noi înşine, atât în trăire cât şi în crez.

26 Noiembrie – Creştin sau creştinizat?

Un răspuns la un articol de-al lui Marius Cruceru, primul în care acesta privea critic în ograda baptistă proprie, identificând cauze ale crizei la care s-a ajuns în acest moment. “În ce s-ar distinge însă o întâlnire reală cu Domnul fată de una de club, de cenaclu? În darurile Duhului revărsate peste credincioşii însetaţi de experienţe, ar spune Străjerii. Noi “ceilalţi”, care nu le înghiţim ridicolele giumbuşlucuri, ce răspuns avem? “ Îmi dă cineva un răspuns baptist, drept-credincios, la această întrebare?

26 Noiembrie – Iosif Ţon în mâinile unor baptişti furioşi

Am ajuns la miezul problemei; aici mi s-a adus acuza că aş de partea bătrânului baptist carismatic. Postarea mea este o replică la scrisoarea deschisă a lui Daniel Chiu, o josnicie după părerea mea, şi nu conţine nici măcar o propoziţie elogiativă sau apreciativă la adresa lui Iosif Ţon. Eu nu îl apăram pe acesta ci denunţam metoda folosită de Daniel Chiu, sub oblăduirea lui Marius Cruceru, de denigrare a unui om care a fost valabil, baptist cu acte în regulă, cu doar două săptămâni în urmă. Nu vă voi da citate din articol, mai citiţi-l odată dacă e nevoie şi arătaţi-mi unde îl apăr eu pe Ţon.

Iată însă ce am scris într-un comentariu la “acea postare care nu ar fi trebuit scrisă niciodată” ( da, îmi menţin părerea soră Elisa):

“Consider aceasta scrisoare drept un demers nedemn de un om al lui Dumnezeu. Nu sunt de partea Strajerilor, nici a lui Iosif Ton, dar s-a mers prea departe in acest joc murdar.
Treziti-va oameni buni, pana nu e prea tarziu!”

S-a schimbat cumva opinia mea despre Iosif Ţon în tot acest timp?

La postarea mea, ca răspuns adresat lui natanm spuneam:

“Substanta lucrurilor: Strajerii sunt pe o cale gresita dar nu sunt dusmanii nostri! Asta ca sa fie clar ceea ce cred in aceasta privinta. La fel de clar: nu il laud pe Iosif Ton pentru decizia lui, nici pentru ce a facut pentru evanghelismul romanesc, nici pentru trecutul sau – nici nu ii dau cu bocancul in gura, cum impertinent cineva s-a exprimat aici.
Nu Iosif Ton este subiectul postarii mele ci conditia morala a celor care il improasca cu noroi prin comunicate si scrisori incendiare; au scos la lumina trasaturi de caracter dezonorante. Vor vrea ei sa priveasca in oglinda inainte de a iesi in ringul de lupta sau ei sunt intangibili, infailibili si neconfruntabili cand o iau pe cai gresite?”

Mai bine de atât nu cred că pot să mă explic … Cine vrea să priceapă sunt convins că nu va avea probleme …

29 Noiembrie – O plictisitoare lecţie despre putere a unui evanghelic depăşit de evenimente

Postarea este o meditaţie asupra modelului paulin de a duce Evanghelia la oameni “cu putere şi cu Duh Sfânt”, aşa cum apare el descris în 1 Tesaloniceni 2. Faţă de pretenţiile ridicole ale Străjerilor eu invitam pe cititor să ia în considerare modelul slujirii în dragoste, aşa demodat, banalizat şi plictisitor cum pare el pentru omul modern …

1 Decembrie – O altfel de “defăimare” a lui Iosif Ţon

Este mărturia unei surori, pe care sora Elisa a şi identificat-o se pare; eu cred că, în ciuda gestului neînţelept de a se asocia cu Străjerii, Iosif Ţon nu poate fi denigrat în totalitate pentru ce a făcut în creştinismul evanghelic românesc. Au fost oameni care s-au pocăit în urma predicilor sale şi fraţi care îi datorează mult; până şi inamicii săi de astăzi recunosc asta. Pusă faţă în faţă cu mizeria scrisă de Daniel Chiu ea devine o probă de bun simţ, indiferent de cât subiectivism se va fi adunat în acel comentariu.

7 Decembrie – Suferinţă, martiraj şi răsplătire – visul de aur al lui Iosif Ţon

Un citat edificator: “Ca să v-o spun pe aia dreaptă, înainte de adeziune nu i-am prea acordat atenţie nici lui Ţon. Nu l-am auzit decât o singură dată vorbind live şi nu am citit decât o carte de-a sa, şi aceea foarte subţire la propriu şi la figurat (Credinţa Adevărată, pe care am şi comentat-o la un moment dat pe blog). Am primit odată cadou o serie de CD-uri în format mp3 cu predici de-ale sale: nu le-am ascultat niciodată. Brusc, m-am trezit că am ajuns să-i citesc comunicatele, explicaţiile şi omiliile despre darurile Duhului … iată că nu fac ce vreau ci fac ce urăsc …”

8 Decembrie – Iosif Ţon – reformator, pionier şi inventator. Pe scurt: cameleon

Ultima postare, cea care a părut unora ca o “foaie întoarsă” faţă de luările mele de poziţie anterioare … Comparaţi şi judecaţi dacă aşa stau lucrurile.

Câteva observaţii de final.

Reacţia mea la gestul lui Iosif Ţon este una dinamică (urmăreşte firul dezbaterilor, linia atacurilor şi contra-atacurilor părţilor), este progresivă (nu am avut toate datele despre Iosif Ţon şi despre Străjeri la îndemână – cum nici cei mai mulţi dintre voi nu le-aţi avut; mi-am clădit pledoariile pe informaţiile care au părut pe parcurs), este deschisă (am fost dispus să-mi dezbat ideile şi Pety poate depune mărturie că, atunci când mi s-a arătat că am greşit, mi-am corectat finalul unei postari) şi … imperfectă (sunt om şi nu înger…).

Sper că lucrurile se limpezesc acum …

11 comentarii

  1. Dyo a fost foarte echilibrat. A analizat in functie de informatiile avute. Si, lucru demn de remarcat, in opinia personala, a facut o analiza excelenta pe 1 Tesaloniceni 2.

    P.S. Am cerut acceptul sa ma inspir din analiza textului. Il pot avea?

    1. Pentru unii se vor complica si mai mult, sunt convins. E timpul sa-mi recunosc plafonarea in materie de argumentare pe temeiuri rationale … poate ma apuc de poezie …

      1. Eu n-aș subaprecia forța poeziei… Cel puțin la români… 🙂

        Grupajul de mai sus e prea stufos – eu și alții interesați ne băgăm nasul în el, dar pentru publicul larg e nevoie de tot felul de împachetări care să netezească dinamica comunicării.

  2. Adevărul e că nu la Paul Dan m-am referit. (Pentru el orice nu se ordonează pe linia perspectivei lui nu e… convingător. Deja sînt exemple destule în privința lui, nu doar de anul acesta.)

    Eu mă refer la publicul larg.

    Mediul confesional evanghelic din România va avea o cotă mai ridicată de calitate, în ceea ce privește informarea și dezbaterea, dacă o parte din cei care lucrează cu IDEI în public le vor ȘI împacheta într-un anumit fel.

  3. Bun ,Iosif Ton a fost declarat ERETIC ,dar de catre cine!?
    Daca ne gandim bine pt lutherani baptistii sunt tot niste ERETICI!
    Pe cine sa credem?

    Sfanta Scriptura chiar e o piatra tare, multi si-au spart capul in ea, dovada e puzderia de secte si denominatiuni.

    Nu exista secta pretins crestina, care sa nu-si sustina erezia pe Scriptura, ideea e ca doctrina “sola scriptura” a permis oricui sa faca ce a vrut .

    Bietul Luther, chiar si ideile lui au fost reformate.

    Stim sigur ca nu i-a convenit faptul ca altii incepusera sa se joace cu ideile lui.
    Nu degeaba in anul 1535 trupele protestante s-au aliat cu trupele catolice si au trecut prin foc si sabie orasul Munster devenit reduta anabaptista. Dincolo de aspectul vadit politic, lichidarea anabaptistilor are ca motivatie modul de interpretare a Scripurii.

    Inca de la inceput, “sola scriptura” a dovedit ca e generatoare de haos, o dovedeste si astazi. Aplicand “sola scriptura” fiecare obtine ce-i convine…inclusiv ca Iosif Ton este ERETIC!

    Asa ca abureala ca… “nu conteaza denominatiunea” …e doar propaganda!

Dă o replică!

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s