Ţon vs. Uniunea – un duel inegal


Trebuie făcut ceva. Se vede de la o poştă că nu e o luptă dreaptă. Din acest motiv, una dintre părţile beligerante foloseşte armele disperării, în timp ce cealaltă parează cu un neverosimil calm şi cu o enervantă detaşare. E de-a dreptul ridicol. Cineva trebuie să arunce prosopul. Dacă nu, este posibil să avem de-a face cu un adevărat măcel.

De ce este o luptă inegală? Păi haideţi să inventariem puţin situaţia.

1. Numele puse la bătaie

Iosif Ţon are un nume cu o puternică rezonanţă mediatică. Fie că este văzut ca sfânt, fie ca apostat, numele lui incită, atrage, stârneşte pasiuni. Cei care până acum dezbăteau subiecte răsuflate, devenite deja plictisitoare, precum disputele dintre calvinişti şi arminieni sau dintre creaţionişti şi evoluţionişti, îmbrăcăminte pocăiască, torente creştine etc, au înflorit pur şi simplu sub auspiciile acestei bătălii mai palpitante, prin desfăşurarea ei, decât întreaga epopee a Războiului Stelelor, cu Vader al ei cu tot. Iosif Ţon ne-a provocat prin decizia sa excentrică la a vedea cât de baptişti suntem. Surpriză. Nu ştim. Descoperim că lipseşte etalonul; deşi se bate tam-tam despre “învăţătura şi practica bisericilor baptiste” nimeni nu ne spune în ce constau acestea.

Consiliul Uniunii? Am văzut pe pagina lor de internet câteva nume din componenţa acestuia. Sunt vreo douăzeci şi patru de persoane, dacă am numărat bine, dintre care nominal avem listate doar vreo şapte. Îmi închipui că cei mai mulţi sunt oameni care au făcut câte ceva pentru baptismul românesc. Sunt însă departe ca influenţă, impact şi fascinaţie spirituală de bătrânul Ţon. Sunt convins că unii dintre ei jinduiesc la prestanţa mediatică a lui Iosif Ţon, este omeneşte la urma urmelor, dar mai au încă mult până acolo. În timp ce acesta ne provoacă, aşa cum am mai spus la o lucidă reevaluare, aceştia nu ne provoacă la nimic.

2. Abilitatea de a manipula prin media

Şi aici Iosif Ţon dă clasă inamicilor săi. În timp ce baptiştii pur-sânge s-au spart în filmuleţe hazlii, în scrisori defăimătoare şi comunicate seci, Ţon a atacat predicând despre bunătate, după care, la decizia de “retragere a ordinării pentru slujire” – un superb model de disciplinare, aplicabil în cadrul unei gădiniţe cu program normal – ne trimite o misivă înduioşătoare, dorindu-le în funal celor din Uniune “belşugul bunătăţii lui Dumnezeu”. Cum să poţi face faţă la aşa ceva?

3. Capacitatea de reacţie rapidă, coerentă şi clară

La capitolul “claritate” nici Iosif Ţon nu a excelat. Totuşi, el a dovedit mai mult dinamism, a fost mai prompt în reacţii; deşi s-au găsit destule greşeli de exprimare şi în scrisorile sale ele au contat mai puţin faţă de faptul că vreo douăzeci şi patru de capete luminate nu au fost în stare să să fie prompţi în decizii şi să emită un comunicat într-o românească impecabilă. Au luat decizia pe 8 decembrie, au reuşit s-o publice abia peste şase zile şi tot au scos o zăpăcenie. ( Excelente observaţiile lui Emanuel Conţac pe această temă! ) Îşi dau singuri cu stângul în dreptul şi îşi pun piedică; Iosif Ţon, în “bunătatea” lui, doar îi ajută să cadă mai repede …

4. Complexul Băsescu

Noi românii am mai trăit experienţa asta, când complexul “singur împotriva tuturor” ni l-a dat preşedinte pe Băsescu, anul trecut. Pentru mine e un déjà vu. Stângăciile celor mulţi, într-o nefericită sinergie, au condus la victoria celui singur dar dibace în ale impresionării, până la lacrimi dacă este nevoie, publicului buimăcit. Iosif Ţon, acest veritabil Băsescu al evanghelismului românesc, ştie să impresioneze şi chiar să inspire milă. A lupta împotriva lui cu armele denigrării, ale comunicatelor oarbe şi ale ridiculizării filmuleţelor străjereşti este până la urmă o formă de suicid moral şi spiritual.

Fraţilor, Consiliul Uniunii este în inferioritate! Are nevoie de ajutor; sunt peste două duzini de oameni acolo, dar nu ajung. Poate le oferim nişte asistenţă de specialitate. Au nevoie de un filolog, de un specialist în comunicare, de o echipă operativă mai flexibilă, de nişte specialişti în masaj de relaxare, de încă vreo doi-trei teologi bine echipaţi şi de … câţiva duhovnici, fraţi care din când în când să le aducă aminte că sunt creştini şi că sunt chemaţi să păstorească turma lui Dumnezeu cu dragoste, smerenie, jertfire de sine şi supunere totală voii lui Dumnezeu. Se oferă cineva?

 

41 de comentarii

    1. Este o scrisoare „grea”; eu insa am trecut prin suficiente experiente dificile in viata ca sa nu „musc” in pripa astfel de marturisiri. Ceva in mine ar vrea sa creada ca nu este adevarat …

      1. Nu Alin, dar … e prea greu de dus o astfel de povara. Mai ales ca nu il cunosc pe autorul scrisorii iar pe unii dintre cei incriminati ii cunosc doar „virtual”. Orice opinie as emite intr-o astfel de problema ar fi prejudiciata de ignoranta mea, cea pe care ai scos-o in evidenta si tu odata, cu o alta ocazie. Asa ca … mai bine tac. 🙂

      2. Si totusi este adevarat. Autorul ” marturisirii” este numai unul din mai multe cazuri de acest fel …derulate pe Crisul Repede. Intamplator sau nu , omul se pare ca a avut curajul sa iasa in public si sa spuna. Sunt convins ca nu vorbeste din ” amintiri din copilarie”.

      3. de exemplu, daca stiu ca Teodor Veres nu l-a atacat fizic pe Iulian Necea, ergo Iulian Necea minte la asta, de unde stiu ca are dreptate in celelalte lucruri?

        sau intrebarea nu se pune ca vine de la fiul celui incriminat?

  1. Sa te crucesti nu alta: duminica asta (12.12.2010), intr-o biserica baptista dintr-un oras din RO: un frate se roaga la ora de rugaciune pentru fratele Ton ca Domnul Isus sa-l binecuvinteze, este poftit afara din biserica unde are o discutie cu membrii din comitet si este mustrat, dupa care in biserica urmeaza o predica in totalitate despre cat de pacatos este Ton si de ce merita el exclus. Pur si simplu incredibil!

    Cred ca aici multi ar trebui sa spuna vorba lui J.I.Packer: daca as fi deavolul, as fi mandru de lucrarea pe care am facut-o.

    1. Ei, ce sa-i fac fratelui astuia? Nu putea sa zica si el o rugaciune din aia pentru pacea lumii, cum se obisnuieste, si sa-l lase pe Ton anatemizat, afurist, dat pe mana Satanei, dez-ordinat, caterisit, si exclus de la harul rugaciunii sfintilor?
      Banuiesc ca predica despre Ton a fost realizata pe Epistola catre Nimeni a Fratelui Chiu, monument episolar al evanghelismului romanesc contemporan …

  2. Preaiubitule frate Otniel Veres, apreciez modul în care vă apăraţi tatăl. Mi se pare normal, doar e tatăl dumneavoastră…poate şi eu aş face la fel cu tata. Problema e însă alta…îl faceţi mincinos pe Iulian Necea şi asta e deranjant. Spre deosebire de dumneavoastră , eu l-am întrebat pe Iulian Necea …când şi cum s-a întâmplat. Poate veţi avea curiozitatea să-l întrebaţi pe taticu despre asta. Întâmplarea s-a petrecut pe 15 iunie 2010 când Iulian Necea depunea ceva documente la comunitate ( o contestaţie vizavi de un abuz eclesial) şi tăticul era acolo. Ca obiect de agresiune, a folosit un ziar pe care-l ţinea strâns în mână şi cu care s-a repezit şi l-a pleznit pe Iulian Necea. Poate …acesta e modul dânsului de-a mângăia …nu ştiu . A intervenit secretarul comunităţii …că altfel cine ştie, poate lua şi nişte picioare Iulian. Oricum loviturile au fost însoţite şi de cuvintele: derbedeu şi nesimţit …( cuvinte care cred ca-mi daţi dreptate… nu prea au ce căuta în vocabularul unui pastor) . Ba…parcă l-a şi ameninţat..” să pleci de aici…să nu te mai văd prin Oradea”. Dacă nu ma credeţi pe mine …întrebaţi membri ai Comitetului Comunităţii….unde tăticu a recunoscut că a avut o ieşire „ mai puţin blândă” …. Am crezut de cuviinţă să vă amintesc acest aspect. Dacă , cumva credeţi că e o poveste… contactaţi-l pe Iulian şi sunt convins că aşa cum mi-a confirmat mie…vă va confirma şi dumneavoastră…Încolo, de părinţi să ne ajute Domnul să putem vorbi numai de bine! Cât despre cine minte…o pot spune alţii…

    1. pai ce sa zic, cu asa sursa ma dau batut: „eu l-am intrebat pe Iulian Necea”.

      bun si eu l-am intilnit pe Dinu Patriciu, l-am intrebat si a spus ca nu a furat un leu toata viata

      1. Daca erati putin mai atent v-am oferit doua surse…Folositi si sursa a doua: intrebati de la membri din comitetul comunitatii…si sunt convins ca cel putin unul din ei va va spune…poate chiar cel care l-a interpelat pe tatal dumneavoastra…
        Si apropo de Dinu Pa…eu l-am intrebat pe vecinu dimineata asta daca a mancat usturoi…stiti ce mi-a raspuns?…ca nu-i pute gura!

    2. mi-ati sugerat mie a doua sursa, nu rezulta insa de nicaieri ca si dvs. ati consultat-o. v-a confirmat doar Iulian Necea.
      chiar asa: l-ati intrebat pe secretarul comunitatii si v-a spus ca l-a lovit cu ziarul?

      1. pai tocmai pe el care a intervenit sa nu fie macelarit Iulian Necea trebuia sa-l intrebati.

        spuneti-mi pe cine ati intrebat.

      2. Preaiubitule Otniel…pe vremea raposatului numai baietii de la secu…ma intrebau…spune-ne despre fratele cutare…spune-ne despre sora cutare. Stiti ce le-am raspuns? Intrebati-i pe ei! La fel iti spun si dumitale…intreaba-i pe toti cei 14 colegi ai lui taticu din comitetul comunitatii ( nu numai pe unii)…si sunt convins ca cel putin unu va va confirma…Spor la intrebat si cercetat!

      3. domnul meu,
        degeaba ne invirtim ca mita dupa coada. lasati secu in treaba ei. dvs. nu ati intrebat singurul martor la asta, respectiv secretarul comunitatii.
        si niciunul din comitet nu va confirma aceasta poveste cu lovitul.

        pe pariu, vorba aia.

  3. Dyo
    Rar am vazut pe cineva ca tine care sa nege atitea evidente cu privire la Ton. Dumnezeu va clarifica lucruile in asa fel ca nici tu sa nu mai ai dubii.
    Paul Dan

    1. Despre ce fel de evidente vorbesti? Nu e o intrebare retorica, chiar doresc sa stiu.
      „Dumnezeu va clarifica lucruile in asa fel ca nici tu sa nu mai ai dubii.” Newsflash: nu am dubii, in orice caz, nu cu privire la nivelul dezonorant la care conducerea baptista a coborat stacheta conflictului.
      Dionis Bodiu

      1. Dyo, daca tu crezi ca ai dreptate nu trebuie sa te ofenseze asa de mult ca ti-am spus ca, perseverzi in a nega dovezile cu privire la Ton. Cine are dreptate ramane linstit.
        Paul Dan

      2. Dreptate in ce privinta? Nu se poate sa fii putin mai explicit? Daca vorbesti din propozitii scurte, laconice, fara un minim de explicare, cum sa inteleg la ce te referi? Despre ce dovezi vorbim aici?

  4. @ Otniel & Gamaliel
    Am lasat sa curga replicile voastre fara sa intervin; pentru mine aceste lucruri sunt prea indepartate ca sa am ceva de spus. In lipsa unor argumente pro/contra uneia dintre parti, eu unul voi alege starea de neutralitate.
    Este evident ca chestiunea nu va putea fi solutionata prin comentarii pe un blog; pe deoparte insa, inteleg ca si justitia are un cuvant de spus si ca va veni vremea cand Iulian Necea va trebui sa prezinte si evidente pentru afirmatiile facute. Pana atunci, eu zic sa avem un bob de rabdare.
    PS. Totusi, un lucru pot sa il spun, din datele pe care le am la dispozitie: avem de-a face cu inca un „caz” gestionat necorespunzator de catre un Comitet baptist. Din pacate, dat fiind contextul actual, oricum am privi lucrurile, imaginea baptistilor la nivel de leadership este puternic sifonata si chiar nu cred ca mai sunt sanse de imbunatatire a ei … Parerea mea.

  5. Dyo,
    Ton a trecut la „Strajerii”, dupa aceea spune ca „vorbea in limbi” de mult timp, s-a definit ca „baptist carismatic”, a afirmat ca este un „continuationist” in versiunea pe care o stii, se declara pionier in telogie… un nou tip de crestinism-o noua teologie, este un mistic erotic, se pling f. multi de colaborarea lui cu secu, s.a.m.d.

    Uniunea Baptista face o decizie corecta de excludere a lui din rindul baptistilor, anumite personalitati penticostale (nu toti) ii iau apararea, cazul este clar , iar tu ca baptist pui din nou pe rol cazul Ton- „Ţon vs. Uniunea – un duel inegal”

    Daca tu crezi ca ai dreptate in ce faci, nu trebuie sa te ofensezi la remarca care am facut-o zilele trecute.

    Eu nu mai revin la aceasta discutie cu tine.

    Cu sinceritate,

    Paul Dan

    1. Unde vezi ca am negat „atatea evidente” cu privire la Iosif Ton, cand eu insumi am ridiculizat pretentiile sale de pionierat, instabilitatea dogmatica si noul tip de crestinism? Inseamna ca ai vorbit fara sa citesti tot ce am scris, adica in necunostinta de cauza.
      Nici nu are rost sa revii la discutie daca nu o faci argumentat, „pe text”, in buna traditie baptista … De afirmatii sprijinite de un fir de par, fara o minima fundamentare, m-am cam saturat.
      Ideea postarii de fata nu este una pro-Ton ci de semnalare a slabei reactii a Uniunii in acest caz; incep sa ma indoiesc tot mai mult de competentele lor de leadership …
      Putem avea opinii diferite despre corectitudinea deciziei Uniunii dar asta nu inseamna ca trebuie sa ne „insemnam” cu fierul rosu prin expresii aruncate din coltul mesei …
      Cu dezamagire
      Dionis Bodiu

      1. Dyo
        A fost doar o dezamagire cu privire la felul cum comentezi decizia Uniunii Baptiste. Nu intretin niciun fel de corespondenta cu UB , nici macar nu stiu care sunt liderii, stiu doar cine este presedinte. Personal sunt surprins cum s-a reusit o decizie atit de buna intr-o vreme cind ecumenismul este „the order of the day”, ma refer in general, nu la UB. Pentru ca, UB si multi baptisti au fost fermi in ce priveste ereziile recente ale lui Ton, o spun cu bucurie: mai este nadejde pentru evaghelicii romani. Fenomenul Ton este doar inceputul. Vom fi expusi la valuri de aberatii si erezii. Biserica se afla in faza descrisa de epistola lui Iuda. Domnul sa tina tari pe cei ce articuleaza doctrine crestine si apologetica!

        So, sorry for any offense, I don’t mind to humble myself when it’s the case.
        Paul Dan

    2. Exista o tehnica de manipulare” „daca repeti o minciuna suficient de mult ajuge sa fie crezuta”. Tu repeti in mod obsesiv ideea cu ‘misticismul erotic’, doar doar cineva va ajunge sa te creada. Ideea asta este insa atat de penibila incat nici macar un copil de 15 ani nu crede in ea. Si parca voi predicatorii vorbiti de 3 termeni grecesti pentru dragoste: Agape, Fileo si Eros si tot voi spuneti ca eros se refera la dragostea dintre un barbat si o femeie iar intre Dumnezeu si om nu poate fi decat dragoste ‘agape’ si ‘fileo’. Pai atunci de unde ‘misticism erotic’? Are cumva Dumnezeu sex in conceptia ta teologica?

    3. Nu este adevărat că „Uniunea Baptistă face o decizie corectă de excludere a lui din rîndul baptiștilor”.

      Paul Dan iar nu știe despre ce vorbește.

      1. Iosif Țon nu a fost exclus din rîndul baptiștilor. (Dimpotrivă, e tot mai prezent.)

      Nici unul dintre cei menționați în Comunicatul Consiliului Uniunii Baptiste nu a fost exclus.

      Autoritatea finală în ceea ce privește excluderea unui membru baptist este BISERICA LOCALĂ. Nu de aceea a solicitat Consiliul Uniunii bisericii locale din Băile Felix excluderea lui Ioan Demeter?

      2. „Decizia corectă” a Consiliului Uniunii în cazul Iosif Țon constă în retragerea ordinării ca pastor baptist.

      Comunicatul Consiliului Uniunii este însă nul întrucît nu se bazează pe documentele de funcționare a Uniunii Baptiste – Mărturisirea de credință și Statutul.

      Statutul Cultului Baptist nu specifică faptul că Consiliul Uniunii are autoritatea să retragă cuiva calitatea de slujitor duhovnicesc.

      Iar Mărturisirea de credință a Cultului Baptist din România nu este cesaționistă.

      Lipsa de fundament doctrinar și/sau statutar a „deciziei corecte” a Consiliului Uniunii Baptiste a fost indicată deja de mai mulți comentatori în spațiul public pe Internet.

      Azi a apărut probabil cel mai reușit articol cu referire la Cazul Iosif Țon, în care Teofil Stanciu scrie: „În cazul lui Iosif Țon, degringolada teologică lasă măsurile luate fără suport dogmatic.”

      http://drezina.wordpress.com/2010/12/30/ce-ne-facem-cu-renegatii

    4. Iarasi minti domnule Dan Paul. Iosif Ton nu a fost exclus din randurile baptistilor pur si simplu pentru ca nu mai era membru in nici o biserica baptista nici romaneasca si nici americana. Cum poti dar sa excluzi pe cineva dintr-o biserica cand el nici macar nu mai este membru?

  6. sa intelegem ca toata aceasta este o rafuiala intre „liderii” sau popii baptisti?
    fratilor , vedeti sa nu pacatuiti impotriva lui dumnezeu cu „teologiile” voastre!
    Dumnezeu nu are nevoie de ajutor, ……………si nu isi imparte slava cu nimeni
    AMIN!

    1. Daca e rafuiala sau nu … habar n-am, sunt elemente care ne conduc spre o astfel de evaluare.
      Datoria noastra este sa fim ponderati si sa judecam situatia doar pe baza a ceea ce avem la dispozitie. Restul este mitologie …

Lasă un răspuns către Dyo Anulează răspunsul