Soluţia finală în „cazul” Ţon întârzie. Sugestii?


Uite aşa, ca s-o ştie tot neamul încă de la început, iar o să îi iau apărarea lui Iosif Ţon! Nu că ar cântări prea mult acest lucru în influenţarea deciziilor acestor veritabili moguli ai evanghelismului românesc, dar ca să nu vă obosiţi să citiţi întreaga postare degeaba. Decizia stupefiantă a interzicerii difuzării predicilor lui Ţon la Radio Vocea Evangheliei nu face altceva decât să-mi spulbere şi ultimele iluzii cu privire la existenţa unui dram de înţelepciune între cei meţionaţi mai sus. Este un om de ucis, un simbol de demolat, o practică baptistă de păzit cu străşnicie, aşa că nici o metodă nu este prea dezonorantă când vine vorba de a mazili pe cineva, şi de a plăti cu vârf şi îndesat un afront adus onoarei imposibil de reperat a dreptei credinţe baptiste româneşti.

Că efectul acestor reacţii inchizitoriale este contrar celui aşteptat, am mai spus-o şi în alte ocazii. Aceasta este o problemă serioasă. Dintr-un banal coş apărut pe obrazul bine întreţinut al Cultului baptist, Ţon s-a transformat într-o infecţie de toată frumuseţea. Zgândărit în continuare cu impertinenţă, el va ajunge în curând la stadiul de tumoare; atunci mă întreb dacă va mai putea recunoaşte cineva adevăratul chip al baptiştilor români sau vom fi nevoiţi să înfiinţăm un alt cult şi să o luăm încetişor de la început …

Ce i se mai poate face acestui ex-frate baptist? Cum ar putea fi el aruncat definitiv în marea uitării? Nu s-ar putea ca să ne ducem vieţile în continuare ca şi cum Iosif Ţon nu a existat vreodată?

Hm … poate că da. Poate că liderii baptişti nu şi-au golit tolba de săgeţi pregătite împotriva fostului lor simbol. Mai sunt lucruri de făcut; nu s-au epuizat toate metodele pe care un astfel de război total le scoate în cale combatanţilor. De pildă:

1. Interzicerea deţinerii de către baptişti a oricărei cărţi scrise de Iosif Ţon. Haideţi, nici nu e aşa de greu de implementat; se poate alcătui o echipă operativă, sau poate chiar comitetul bisericii, care să inspecteze pe fiecare credincios în parte. Eventual, cărţile găsite pot fi adunate toate împreună şi arse în cadrul unui serviciu divin de alungare a ereziilor nimicitoare din biserică.

2. Scrierea unui volum documentar – sub pretextul intenţiei de “răscumpărare a memoriei” – în care se va face o rememorare a momentelor ruşinoase din viaţa acestui om. Vor fi publicate acolo toate notele sale informative, mărturiile fraţilor care au suferit din cauza lui şi se vor lansa întrebări tendenţioase cu privire la felul în care a reuşit să îşi facă studiile la Oxford. Pentru că sunt multe de spus, va fi o întreagă colecţie despre toate mârşăviile înfăptuite de Iosif Ţon încă de pe băncile seminarului. Sunt convins însă că şi despre anii săi de grădiniţă se vor găsi lucruri interesante de spus. De regulă cu astfel de dezvăluiri nu se dă greş, mai ales dacă se distribuie cartea prin toate bisericile la un preţ rezonabil (se va vinde oricum ca pâinea caldă).

3. Distribuirea de broşurele cu năzbâtiile teologice ale lui Iosif Ţon, aşa cum se procedează şi cu Martorii. Impactul este imediat, mai ales între cei ce nu prea au răbdare să citească prea mult, iar costurile sunt neglijabile în raport cu beneficiile.  

4. Interzicerea pronunţării numelui Iosif Ţon în Casa Domnului, de către enoriaşi. Numai pastorul va avea voie să facă acest lucru, şi asta în scopul însemnării acestuia cu fierul roşu al apostaziei, iar adunarea va spune “Amin!”

5. Scoaterea lui Iosif Ţon din manualele de istorie evanghelică. Floare la ureche! Ce a făcut acest om pentru creştinismul românesc? Nimic! Noi, cei ce am mai auzit câte ceva, vom uita repede iar pe copiii noştri o să avem grijă să îi păzim chiar şi de amintirea unor astfel de trădători. Dacă totuşi vor mai rămâne unele reminiscenţe, i se poate adăuga acestuia apelativul “Iuda”, ca să se ştie la ce fel de persoană face referire acest nume dezonorant.

Probabil că nici una din soluţiile de mai sus nu va funcţiona. Mai rămâne una, cea radicală, care a eşuat în cazul Mântuitorului dar care ar putea avea şanse de reuşită în privinta lui Iosif Ţon, fiindcă totuşi vorbim despre un simplu om: RĂSTIGNIŢI-L!

122 de gânduri despre “Soluţia finală în „cazul” Ţon întârzie. Sugestii?

  1. Doamne, cite dreptate ai, Dyo. Din pacate.
    Marele Inchizitor nu si-a luat vacanta nici macar de Craciun. Cred ca innebunit de tot.
    E atit de setos de singe incit nu se va opri decit atunci cind Iosif Ton va fi terminat.
    Sau pâna il opreste cineva din prostia si rautatea lui (a Marelui Inchizitor, se intelege).

    1. Parca e un cosmar! Ma simt ca in filmul acela al lui Bunuel, in care oamenii visau ca viseaza si nu mai puteau face diferenta intre realitate si fantezie onirica. In acest sens, chiar ca este nevoie de o trezire …

      1. Ok ok… am inteles, dar nu pricep!! Care ar fi alternativa/varianta corecta la ceea ce a facut Ubereul? Ei sunt gresiti, da! Toti stim asta si ne bucuram! Eu vreau insa sa invat si de aceea v-as fi recunascator daca mi-ati da un hint in problema asta…

        @DanutM – Marele Inchizitor nu si-a luat vacanta nici macar de Craciun. Cred ca innebunit de tot.

        Credeti ca Marele Inchizitor (daca nu intuiesc gresit, un vechi si drag amic de-al dumneavoastra) a reusit sa mituiasca toti votantii? Nu cumva acestia si-au dat cu parerea fiind hipnotizati, cazand victime farmecelor? Nu credeti ca e prea mult sa-i puneti in spate dansului toata afacerea asta? Nu-l apar! Dar ma intreb!

      2. Ce zici de o intalnire pastorala in care Iosif Ton sa isi prezinte „noua teologie” colegilor sai baptisti, fata in fata, nu doar prin comunicate pe bloguri? Este o idee; daca vrei mai vin si cu altele …

      3. Nu, iubite ‘pamfletovici’ explicatia este ai simpla si are de-a face cu exploatarea sireata a antipentecostalismului funciar al baptistilor romani. Voi explica curind mai pe indelete.

  2. Cine este acest Iosif Ton? De ceva vreme incoace citesc tot mai des despre Iosif Ton, mare fata bisericeasca. Ce a facut de s-a remarcat in randurile crestinilor?
    Numai bine si un an nou fericit.

    1. Cine este Iosif Țon?

      Radu Gheorghiţă: „Unul dintre părinţii spirituali ai multor generaţii tinere de teologi evanghelici din România.”

      Dănuț Mănăstireanu: „Cel mai important lider evanghelic din România, după Richard Wurmbrand.”

      Alin Cristea: „Ultimul mare mit al baptiștilor români.”

      Date despre viața lui Iosif Țon se pot afla, desigur, pe Internet, mai concret: pe Wikipedia.

      1. Aşadar, frate Alin Cristea, dacă îşţi doreşti celebritate se poate obţine printr-o adeziune la „Străjeri”.
        Altfel nu o să te cunoască nimeni…nici eu nu te cunosc (sic!)…

    2. Razvanre
      Ai mai mult de 15 ani? Dupa cele ce le scrii aici nu s-ar parea. In plus nici nu cred ca frecventezi vre-o biserica evanghelica, daca nu ai auzit de Ton

  3. Trist…
    Se spune că orice geniu are şi câteva derapaje…poate aderarea la mişcarea „Străjerii” e unul din cele ale fratelui Iosif Ţon.
    Oricum noi oamenii avem morbida plăcere de a crucifica pe unul mai bun ca noi şi să zicem: Dacă şi el…atunci… iar mai apoi să-l lepădăm împreună cu tot ceea ce reprezintă sau a reprezentat vreodată
    Mi-am adus brusc aminte de fotografia lui Kevin Carter ce a câştigat un premiu Pulitzer…nu ştiu de ce…poate îmi spune şi mie cineva de mi-a sărit gândul la ea…

    1. Mda, trista asociere …
      Eu inca nu inteleg cum se poate ca un om care imi era indiferent cu doua luni in urma (Ton) si pe care nu il prea inghiteam in omiletica sa, a ajuns sa imi fie chiar simpatic acum. Mesajul sau de Craciun m-a cucerit pur si simplu … mai ales in explicarea harului …

  4. cine zicea ca doar papa e infailibil? e si comitetul uniunii, un fel de hidra cu 25 de capete. sa vedem cite vor fi retezate la primele alegeri.

    deci avem si indexul cartilor interzise. mai putin si ajungem din urma pe catolici.

    Cum ar suna „biserica baptista catolica oradea”? dar comitetul uniunii baptiste catolice din romania?

    in fine inventam si noi ceva in materie de baptism! o sa le dam clasa americanilor!

    dar cel mai mult imi va placea alegerea papei baptistilor catolici din romania, un conclav de cardinali baptisti catolici, unul si unul, inchisi in castel si eliberati doar la alegerea noului papa. vorba aia: „habemus papa baptismus romanicorum”. scena de final cu enoriasii si cardinalii, toti împingindu-se să-i pupe cind papucul, cind inelul, cind cine stie ce. apoi dupa ce va deceda va fi sanctificat si vom avea in fine si noi moaste si de ce nu, statui (nu icoane, doamne fereste, ca suntem catolici!) sa nu-l uitam pe primul papa catolic baptist.

    1. Am vazut ca o emisiune de-a lui inca mai era listata in grila de duminica la VE Cluj. Din ce inteleg eu, decizia de la „centru” necesita ceva timp pentru implementare in teritoriu …

  5. Foarte trist! Exemplul acestor lideri este dezamagitor. Oare ce invataminte trag tinerii nostri din acest comportament?
    Pe de lata parte, sunt convins ca toti cei care il acuza pe Iosif Ton au beneficiat de pe urma lucrarii lui.
    Poate ca sunt singurul care simte acest lucru, dar comportamentul Marelui Inchizitor miroase a comunism.

  6. Au fost interzise predicile pana la clarificarea pozitiei lui dogmatice, nu? Mie mi se pare corect… Daca Iosif Ton e penticostal in declaratii, sa fie si in fapt, deci sa treaca la penticostali, iar apoi poate sa predice linistit. Eu asa am inteles comunicatul si mi se pare in regula.

    1. Facem pariu ca si dupa „clarificarea pozitiei sale dogmatice” tot se vor gasi motive pentru a fi interzis pe post? Nu sunt chiar atat de naiv sa cred ca lepadarea de Ton se va opri aici …

      1. Dansul s-a autodefinit drept „baptist carismatic”, daca nu ma insel. Oare daca se va infiinta Cultul Baptist Carismatic din Romania, cu acte in regula, va deveni Iosif Ton dezirabil intre baptistii „normali”? Am mari indoieli in privinta asta.

      2. Posibil, dar încă n-am ajuns acolo. Dar mi se pare de bun simț să vezi ce-i cu omul, daca una zice și alta face… E penticostal sau nu? Baptist carismatic? Nem lehet… O fi Iosif Țon primul baptist carismatic, dacă așa zice el… Nu-i altul ca el sub soare si, bag seamă, n-are asemănare… nici într-o parte, nici intr-alta. Nu mai continui.

      3. Şi uite aşa…puţinul şi firavul ecumenism s-a dus pe apa sâmbetei…
        Am ajuns ca vorbele să fie doar…vorbe, iar faptele…….(parol mon cher, trebuiesc şi de astea)?

    2. Ce legătură are „poziția dogmatică” a lui Iosif Țon cu decizia RVE?

      Cine a amintit pe undeva de o astfel de legătură?

      Suceava Evanghelică a scris: „Poziţional Iosif Ţon se află în afara cultelor care sunt de drept proprietarele postului de radio. ”

      Așadar e vorba de chestiunea: Iosif Țon nu face parte din cele 3 culte care dețin postul de radio.

      Dacă Iosif Țon ar fi făcut parte, acum 1 an sau 6 luni, dintr-o biserică baptistă independentă (care nu făcea parte din asocierea bisericilor baptiste în Uniunea Baptistă din România), nu intra în perimetrul stabilit de cele 3 culte.

      Nu de vreo „poziție dogmatică” ar fi fost vorba, ci de o regulă RVE.

      Acum 3 ani, cînd am organizat prima ediție a Premiilor Thymos pentru bloguri evanghelice, anunțul meu nu a fost acceptat la RVE Oradea pentru același motiv: întîlnirea avea loc în Biserica Betania din Oradea, care nu făcea parte din vreunul din cele 3 culte.

      Decizia RVE în cazul Iosif Țon e corectă din punct de vedere al regulilor stabilite, dar e, de departe, soluția… imorală!

      Nu putem decît să ne fie rușine de situația care s-a creat.

      1. Se pare ca mugurii baptisti nu prind conturul corect decat in ograzile bine imprejmuite ale cultului oficial; probabil ca independentii sunt vazuti de catre cei din culte precum sunt ei insisi, la randul lor, vazuti de ortodocsi: niste sectanti.

      1. Iti dai seama ce dezbinare s-ar crea daca unii ar trage „hăis” şi unii „cea” în chestiuni care tin de leadership crestin interconfesional? Interesant dar … utopic.
        Variante:
        1. Ton nu este asimilat nici de penticostali, in ciuda faptului ca pretinde vorbirea in limbi si darul profetiei
        2. Penticostalii ravnesc in taina la incorporarea unui nume ca Ton in randurile lor, dar le e teama sa se puna crucis sfintei manii baptiste
        3. Tuturor le e teama ca Ton va infiinta un nou cult; in acest caz, el trebuie redus la tacere cu orice pret

    3. Păi tocmai…asta urmăreşte Marele Inchizitor…Ţon să se declare penticostal…şi el să triumfe şi să exclame…” v-am spus eu”

    4. Ideea de baptist carismatic este (inca) una extravanganta la noi; ei exista bine-merci in Occident, chiar daca nici acolo nu au o viata usoara. (Un exemplu tipic din partea „normalilor”: http://www.baptistpillar.com/bd0334.htm )
      Problema consta in surpriza pe care ne-o produce Marturisirea de Credinta a Cultului Baptist din Romania, pe care poti sa nu o incalci si totusi sa fi carismatic!
      Probabil ca unul din lucrurile urgente pe care liderii baptisti vor trebui sa il faca este sa „ingusteze” si mai multa grila de identificare a specimenului numit „baptist”, in varianta lui veritabila. Poate cu ocazia asta aflam si noi la ce se refera ei cand adreseaza fantomatica „practica a bisericilor baptiste”, despre care se spune ca Ton ar fi incalcat-o … Poate ca nici el saracu’ n-o cunoastea … altfel n-ar fi trecut peste ea.

  7. Comentatorul pamfletovici întreabă: „Care ar fi alternativa/varianta corecta la ceea ce a facut Ubereul?”

    La mai puțin de 24 de ore de la apariția publică a Comunicatului Consiliului Uniunii am postat un articol în care am arătat de ce comunicatul respectiv este nul.

    http://romaniaevanghelica.wordpress.com/2010/12/15/de-ce-comunicatul-consiliului-uniunii-baptiste-este-nul

    Din analiza pe care am făcut-o rezultă singura variantă corectă: Consiliul Uniunii Baptiste trebuie să ia decizii conform documentelor de organizare a Uniunii Baptiste – Mărturisirea de credință și Statutul.

  8. Shifu: „Au fost interzise predicile pana la clarificarea pozitiei lui dogmatice, nu? Mie mi se pare corect… Daca Iosif Ton e penticostal in declaratii, sa fie si in fapt, deci sa treaca la penticostali, iar apoi poate sa predice linistit. Eu asa am inteles comunicatul si mi se pare in regula.”

    Shifu iar bate cîmpii.

    De unde pînă unde ar trebui să-și clarifice Iosif Țon poziția dogmatică? De unde a apărut această expresie?

    Iosif Țon s-a declarat baptist carismatic, iar Ilie Popa a declarat că Mișcarea Străjerilor nu e carismatică.

    De ce să treacă Iosif Țon la penticostali? Doar că așa i se pare lui Shifu că s-ar clarifica chestiunea? Păi sînt atîția alți baptiști carismatici. Și ăștia tot la penticostali să treacă? Dar penticostalii se declară penticostali, nu carismatici!

    Păi e clar că Shifu a înțeles GREȘIT comunicatul.

    Comunicatul nu conține cuvîntul „penticostal”.

    Comunicatul se referă la… „învățăturile nebiblice” (ale Străjerilor).

    Dacă e vorba de „învățăturile nebiblice”, atunci de ce să treacă Iosif Țon la penticostali?

    Cum ar zice Iosif Țon: Face sens?

    1. Voi fi bătând eu câmpii, dar declarațiile lui Țon tot in tabăra penticostala îl plasează. A fost botezat cu Duhul, a vorbit în limbi la un an după ce s-a întalnit cu Cristos. E simplu: botezul cu Duhul după convertire, adica învațătură penticostală. Nu văd care-i problema. Țon să accepte ca-i penticostal si gata, ca baptist carismatic nu-i… Carismatic, se poate, baptist însă nu prea.

      1. Domnu’ Shifu, probabil din galopul tastaturii ati uitat ca exista o anume diferenta intre penticostali si carismatici (in functie de interese e sau nu observabila).De aceea afacerea Iosif Ton – Strajeri nu trebuie perceputa ca o problema baptisti – penti ci mai degraba baptisti – carismati!

      2. Mai sunt destui baptişti ( chiar pastori) care au experimentat ” vorbirea în limbi” şi altecele…şi cu toate acestea nu vor să fie penticostali!

  9. Cartile de dinainte presupun k au fost scris in pur spirit baptist,acum inseamna k isi interzic propia invatatura,deci uite cum intervin aici orgolii si vicii omenesti,razbunari si km aduce indoiala asupra acestor oameni din conducere daca chiar sunt crestini cu adevarat sau au ochelari sa nu vada k promoveaza o dezbinare kre este pe placul stapanitorului acestei lumi….

  10. Nu pot sa nu il asociez pe I.Ton cu personajul din Marcu 9:38-39
    Totusi,cred ca impotrivitorii lui Ton sunt manati de un duh de razbunare.
    E prea multa fire in ceea ce se intampla

  11. Eu am zis ca Ton o fi carismatic, ca baptist nu e de vreme ce crede ca botezul cu Duhul Sfant vine dupa convertire. Ce-i asa greu de priceput? N-am eu treaba ce anume e domnia Sa: penticostal, carismatic sau ce-o mai fi. Baptist nu e potrivit declaratiilor sale. Iar cei de la RVE tocmai asta vor sa vada, anume ce e Ton din punct de vedere dogmatic. Si pe mine ma intereseaza rezultatul final…

    Pentru Pamfletovici: nu, problema NU e intre baptisti si carismatici, ci in primul rand intre baptisti si penticostali atata vreme cat Ton isi mentine declaratiile. Daca revine asupra lor, atunci da, putem discuta despre problema carismatismului in bisericile baptiste.

    1. Ceva imi scapa aici, poate din ignoranta, dar chiar as vrea o lamurire: unde a zis Iosif Ton ca botezul cu Duhul Sfant vine dupa convertire? Nu am gasit nicaieri o asa afirmatie din partea lui dar, repet, poate nu am observat-o eu. A vorbit de umplere, chiar despre „re-umplere”, dar despre botezul cu Duhul Sfant in varianta penticostala … nu-mi aduc aminte de asa ceva …

      1. A zis ca a fost botezat cu Duhul Sfant si a vorbit in limbi in Anglia, la un an dupa ce s-a intalnit cu Cristos (dupa cei zece ani de cadere). Oricum, e vorba despre botezul cu Duhul Sfant dupa convertire (oricare ar fi aceea, inainte de cei zece ani de cadere, sau dupa ei). Vedeti predica din 18 noiembrie de la Apele Vii din Timisoara. Incerc in cursul zilei de azi sa va dau informatii mai precise.

      2. A zis ca a vorbit in limbi dar in contextul unei „umpleri” cu Duhul, ceea ce nu este acelasi lucru cu un botez … Daca gasesti ceva mai precis, va fi interesant luat in seama …

    2. Nu, nu e adevărat că „cei de la RVE tocmai asta vor sa vada, anume ce e Ton din punct de vedere dogmatic”.

      RVE nu se ocupă cu evaluarea „din punct de vedere dogmatic”.

      „Cei de la RVE” au nevoie să știe dacă Iosif Țon (sau oricine altcineva ale cărui predici ar putea fi transmise pe post) face parte din unul dintre cele 3 culte care posedă postul RVE.

      Ce-i așa de greu de priceput că nu e vorba de aspectul dogmatic?

      Ci de cel confesional…

    3. Shifu,
      Nu cred baptiştii în botezul cu Duhul Sfânt?
      Dragul meu…eu cred că eşti într-o eroare…baptişti cred în botezul cu Duhul Sfânt numai că nu cred că se întâmplă în felul penticostalismului.
      Sau mă înşel eu? Nu cred baptiştii în botezul cu Duhul Sfânt?
      Aştept clarificările fraţilor mei baptişti…

  12. Dyo,
    Tu stii ca am avut citeva schimburi de pareri divergente cu tine, in care eu mi-am cerut iertare cind tu te-ai simntit ofensat. Nu mi-a parut rau, deoarece am vrut sa ma smeresc eu, pentru ca Scriptura spune „cei smeriti primesc har”.
    In postarea ta de aici, tu singur spui ca o sa ei apararea lui Ton. Cu toate ca in articolele precedente despre el, tu l-ai ironizat,totusi l-ai aparat. Iti dai seama ca tu comiti un sacrilegiu prin ultima ta propozitie din articolul de fata, cind faci o analogie intre Ton si Domnul Christos, spunind “rastigniti-l”?
    Actiunile disciplinare impotriva lui Ton, ma refer si la interzicerea difuzarii predicilor lui la RVE, sunt lasate de Dumnezeu, ca sa se intimple. Stiu ca pare stupefiant pentru unii, surprinzator pentru altii, dar pentru cei care au integritate doctrinara si de viata, ceea ce se intimpla cu Ton este trist, dar necesar. Iti spun cu grija cuvenita, ca tu si ceilalti care in mod insistent luati apararea lui Ton in pofida faptului ca el s-a facut vinovat de erezii nemaiauzite in lumea Evanghelica Romana, repet tu si ceilalti, veti avea consecinte cind nu va asteptati. Saminta aceasta a apararii ereziilor va creste in voi, si va veti trezii facind lucruri ca si Ton, desigur la diferite nivele.

    Cu mare dezamagire,
    Paul Dan

    1. Paul Dan

      Mi se pare ca deocamdata esti singurul de prin zona care inca nu a inteles deloc pozitia mea in scandalul cu Iosif Ton. Sincer, nu cred ca mai merita sa reiau explicatiile pe le-am data pana acum: saua a priceput iar daca calul tot se incapataneaza sa nu prinda ideea … chiar nu am ce-i face.
      Iosif Ton are pacatele lui; sunt destui aceia care au sarit sa i le fluture pe net dupa ce a trecut la Strajeri. Atat inainte de acest scandal, cat si dupa, daca am avut de semnalat derapaje in gandirea lui am facut-o. Uneori mi-am permis chiar sa-i trivializez unele giumbuslucuri teologice …
      Dar … „erezii nemaiauzite in lumea Evanghelica Romana”? Sa fim seriosi, pe lume traiesti frate? Vorbirea in limbi? Profetii? Vindecari? Mustrari de duhuri? Toate astea erau bine-merci prezente la noi cu mult inainte de decizia lui Ton de a se alatura Strajerilor!
      De la practica bisericilor baptiste la erezii … hm, nici chiar Consiliul Uniunii nu a indraznit sa mearga atat de departe …
      Gura baptistului adevar graieste, uneori: interzicerea difuzarii lui Ton la RVE este o decizie disciplinara. Nu are in clin si maneca cu tertipul procedural al apartenentei cultice. Eu cred ca daca maine Ton ar fi recunoscut oficial ca si penticostal … tot nu ii vor da spatiu in grila de programe RVE.
      Cat despre lucruri „lasate de Dumnezeu sa se intample” … asa spunea si un pocait care anul trecut si omorat copilul in bataie … eu nu imi permit sa gandesc astfel: mie mi se par lucruri bine concentrate intru devorarea integrala a unui simbol, bun odinioara dar nefolositor astazi …
      Incep sa cred ca pentru unii oameni notiunile de dezbatere deschisa, evaluare onesta si apologetica constructiva sunt pur si simplu SF. Daca aprecierea critica a unor reactii inchizitoriale trece drept „samanta a apararii ereziilor” – ai citit macar un rand din disertatiile pe teme biblice pe care le-am scris pana acum, poate gasesti vreo erezie si acolo?!? – atunci chiar ca e bai mare … trebuie sa ne zidim niste cutiute dogmatice mai inguste, mai trainice si mai bine ferecate … lumea asta involburata a ideilor din jurul nostru ne da prea mari dureri de cap …
      Fara dezamagire … doar pur si simplu
      Dyo

    2. Încă ceva.
      Ai zis: „Îţi dai seama ca tu comiti un sacrilegiu prin ultima ta propozitie din articolul de fata, cind faci o analogie intre Ton si Domnul Christos, spunind “rastigniti-l”?”

      Cred că ai dreptate, am greşit; ceva îmi spune ca ai fi fost mult mai relaxat dacă aş fi sugerat acolo o altă metoda cu impact definitiv. Mă conformez deci: PE RUG CU EL!

      Auzi colo … analogie. Go figure.

      1. Am inteles ce spui in legatura cu limbajul dar din pacate impertinenta unor tinerei cu aere de mari teologi depaseste uneori orice limita. Si daca nu as fi avut ocazia sa ii vad ‘live’ nu as fi spus dar i-am vazut cat de ‘capabili’ sunt si de asta am reactionat asa

    3. [moderat]
      Cat despre faptul ca se interzice difuzarea predicilor lui Ton la RVE, asta e frectie la piciorul de lemn. Sunt sute de predici de ale lui Ton pe internet si azi in era iPod-urilori si a blackberry-urilor cine vrea sa asculte predicile lui TOn in nici un caz nu le asculta la RVE.

      1. Sa incercam totusi sa nu cadem in capcana de a raspunde pe masura celor carora vrem sa le aducem aminte ce inseamna un comportament crestin …
        Eu voi lasa nemoderate orice opinii – inclusiv cele cu care nu sunt de acord, binenteles – cu conditia de a ne pastra cumpatul in felul in care ne raportam unii la altii. Multi dintre noi ne cunoastem doar din aceste interactiuni pe bloguri si sper sa putem avea de castigat fiecare din aceasta …
        De aceea am considerat ca prima parte a comentariului tau, pur reactiva, trebuie moderat pentru ca nu face altceva decat sa incarce atmosfera …

  13. la rece, făcînd abstracţie de măsuri, comunicate şi practici? iţ a constatat că experienţa sa din „tinereţe” a fost confirmată de experienţa fiicei sale la care ţine foarte mult, dincolo de litera doctrinei care o credea. a ajustat doctrina la experienţă şi a ieşit că experienţele charismatice sunt un semn al unei relaţii speciale cu dumnezeu. şi a spus asta. ce se poate vedea? oficial baptiştii ţin mai mult la teorie decît la practică, uitînd sau făcînd abstracţie de faptul că nu mai întîi a fost scriptura şi apoi practica, ci mai întîi a fost practica şi apoi a apărut scriptura. şi baptiştii cred că există experienţe charismatice dar nu ţin morţiş să se manifeste (din cauza traumelor penticostale din secolul trecut), decît organizat şi controlat, de ex. vezi rugăciunea cu biserica pt cei bolnavi. aici se deschide un alt capitol la care baptiştii nu strălucesc: se vorbeşte mult şi se practică prea puţin după doctrina baptistă „teoria ca teoria, dar practica ne omoară”. şi apar complicaţii neadresate de teologia baptistă: poţi avea un dar sau două şi să le ignori pe celelalte?

    1. De aici m-am inspirat si eu in intrebarea pusa la postarea urmatoare: ce te faci daca esti baptist si iti pica darul interzis in plasa? Te fofilezi, treci pe langa el, te prefaci ca nu l-ai observat, iti schimbi teologia, treci la Strajeri, il folosesti in taina (sa nu te stie pastorul si comitetul) sau ce?
      Big problem.

  14. Am promis ca revin. Uitati-va pe site-ul Bisericii Apele Vii din Timisoara, la sectiunea Arhiva Video. Acolo veti gasi un fisier video, din data de 18.11.2010, pe care il puteti descarca in cateva minute. Dupa ce-l deschideti, la minutul 40, il veti auzi pe Iosif Ton spunand ca, in casa unor englezi, a inceput sa vorbeasca in limbi si – ca sa fie mai clar – a spus ca a fost botezat ATUNCI cu Duhul Sfant, deci dupa convertire, ceea ce e invatatura penticostala. Repet, n-am nimic impotriva lui Ton si a invataturii acesteia, insa – daca e sa fim corecti pana la capat – atunci trebuie sa recunoastem ca, potrivit acestei declaratii, dumnealui e penticostal.

    Si, ca sa-i raspund lui Corneliu Rotar, NU, nu fac confuzii: baptistii cred in botezul cu Duhul Sfant, insa acesta are loc la convertire, deci odata cu nasterea din nou, după care umplerea cu Duhul Sfant este o confirmare a sfinteniei personale.

    1. Am vazut si eu faza; întradevar vorbeste într-o paradigma penticostala. Ma intreb însă dacă nu a facut-o într-o concesie fata de auditoriul penticostal (fapt care nu il scuza nicidecum); de regula, in alte locuri a folosit terminologia „umplerii”, ceva mai benigna dpdv al baptistilor …
      Mai rămâne de văzut daca şi penticostalii îl recunosc ca pe unul „de-al lor”. Mă îndoiesc şi de faptul că Ţon va dori sa intre între ei cu acte în regula.
      Apropos, l-am vazut şi pe Băsescu predicând într-o biserică penticostală; se pare ca sunt dezirabili ca aliaţi în urmărirea unor scopuri ce transced cu mult mica gâlceavă cu privire la insignifianţii Strajeri …

      1. Nu stiu ce-a fost in mintea lui cand a spus ce a spus, insa chestiunea respectiva trebuie lamurita. Tinand cont de cele spuse de Ton, eu – ca simplu credincios baptist – sunt interesat de deciziile care se iau in privinta lui. In acest context, decizia de a nu i se transmite predicile la RVE pana la clarificarea dogmatica a pozitiei sale mi se pare justa. E vorba despre marturisirea de credinta a fiecaruia dintre noi, pe baza careia traim inaintea lui Dumnezeu – cel putin asa gandesc eu.

        Nu stiu ce carte joaca unii dintre penticostali, dar e tare periculos sa te aliezi cu statul roman. Parca-l vad pe apostolul Pavel cerand sprijin financiar Cezarului, iar pe Domnul Isus curtandu-i pe farisei…

    2. Tot ca simplu credincios (baptist) intreb si eu: nu putea fi chemat omul la o intalnire pastorala in care toate aceste necazuri sa fie discutate fata in fata, pe baza Scripturii, a Marturisirii si a statutelor daca era nevoie? Se iau decizii pe baza unor inregistrari de predici, ale unor filmulete de pe youtube sau se vorbeste cu omul, asa ca intre barbati maturi ai lui Dumnezeu? Care este modelul biblic de confruntare a acestor situatii?

      1. Ba da, se putea, insa totul era deja public. dupa cum inteleg eu scripturile, modelul din Matei 18 se aplica doar in cazuri private, individuale, care, daca nu se rezolva, devin publice (prin spunerea inaintea bisericii). in cazul lui Ton, stia deja toata lumea.

      2. Nu ma refeream la Matei 18 ci la bunul gand de a sta jos si a discuta asupra problemelor aparute; nu am nevoie de un verset anume din Scriptura care sa imi spuna ca dialogul este preferabil deciziilor unilaterale vindicative …

      3. Pai si cu cine sa se confrunte la acea intalnire pastorala?
        Cu Vasile Talos si Beni Faragau ar putea avea o disputa teologica dar cu pastori precum Cruceru, Paul Dan sau baiatul lui tata, Radu Gheorghita cu siguranta ca nu ar putea discuta civilizat pentru ca astia stiu doar sa arunce cu noroi si nu sunt capabili de o dezbatere teologica. Ce poti sa discuti cu unul ca Dan Paul care din cele 500 de pagini ale cartii lui Ton, Umblarea cu Dumnezeu … a inteles doar ‘erotism spiritual’. Pe buna ca unui astfel de om nici buna ziua nu merita sa ii mai dai

      4. Se poate discuta, nu zic nu, insa nu cu Iosif Ton; vorbesc, din pacate, din proprie experienta. Din nefericire pentru Ton si nu numai, declaratiilor sale publice li s-a raspuns – cum era si corect – tot public. Numai Dumnezeu se mai indura de acum incolo…

      5. @Dyo, ca o intilnire de genul acest sa aiba loc in mod „oficial”, fr. Iosif Ton trebuie sa fie membru intr-o biserica baptista din Romania, ceea ce domnia sa nu e in acest moment.

      6. Atunci Uniunea de ce s-a mai obosit cu comunicatul acela fata de cineva care nu este membru intr-o biserica apartinand cultului? Nu face sens …

    3. Este „interesant” cum stabilește Shifu că Iosif Țon e… penticostal.

      Sfîntul Paul de Oradea a stabilit că Iosif Țon e… carismatic.

      Iar Emanuel Conțac ne-a oferit un text al lui Wayne Grudem care face distincție între penticostali și carismatici.

      Așadar, de ce îl contrazice Shifu pe Paul Negruț?

      1. E punctul meu de vedere, pe care l-am explicat. Am spus, nu o data, de ce cred eu ca Iosif Ton se incadreaza, in ultima vreme, printre penticostali. E o chestiune de invatatura. Nu-l contrazic pe Paul Negrut; pur si simplu nu sunt de acord cu catalogarea lui Ton ca baptist (nu in conditiile in care sustine ca botezul cu Duhul Sfant – in care cred si eu – are loc dupa convertire, deci exact ca in teologia penticostala). Atat.

  15. Iata ereziile lui Ton, nemaiauzite intre Evaghelicii Romani:

    “Fraţii mei, voi nu înţelegeţi nici acum că aceasta este o abatere radicală de la modul de evanghelizare făcut de la Martin Luther până astăzi? De ce n-aţi văzut-o? De ce n-aţi sărit atunci să mă declaraţi eretic?…După câte ştiu eu, nimeni în epoca modernă n-a mai încercat un asemenea demers…Ceea ce am obţinut eu este o nouă teologie creştină, sau, dacă vreţi, un nou fel de creştinism!”

    Ton a trecut in regim de urgenta ( o luna si ceva) de la a fi ‘baptist” la “crestinismul” inventat de el. In consecinta Uniunea Baptista a actionat tot in regim de urgenta, inclusiv RVE.
    Mihai H. un comentator, a avut dreptate, “aparati un caz care nu poate fi aparat”.
    Fauritorii de noi “crestinism(e)” se incadreaza in domeniul sectelor si sectantilor.
    Paul Dan

    1. [moderat]
      Noua teologie a lui Ton este predicata de ani de zile de Paul Washer in America. Stii bine cat de controversat este Paul Washer in America pentru faptul ca spune ca nu poti sa traiesti oricum si sa pretinzi ca esti mantuit doar pentru ca ai rostit odata in viata ‘rugaciunea pacatosului’ acea teologie stupida promovata chiar de marele Billy Graham. Ca asta e in America in foarte multe biserici.Daca ai rostit ‘rugaciunea pacatosului’ odata in viata esti mantuit indiferent ce fapte faci dupa aia ca vorba aia Dumnezeu e bun si iarta. Asta predicati si voi in multe biserici romanesti din America.
      Ton spune exact acelasi lucru, ‘mantuirea’ fara sa se vada roadele nu e mantuire. Isus Hristos vorbeste despre „poarta” si „calea ingusta”.
      Isus este „Poarta” si intri prin aceasta poarta prin pocainta, mantuirea este ‘calea ingusta’.
      A merge pe calea ingusta TOATA VIATA inseamna sa fii mantuit.
      Daca o iei pe aratura si ajungi pe CALEA LARGA inseamna ca nu mai este oe CALEA MANTURII deci nu mai esti mantuit.

    2. „Ereziile” lui Iosif Țon menționate de ioan8, adică Paul Dan, NU sînt menționate în Comunicatul Consiliului Uniunii Baptiste.

      Antipatia față de Iosif Țon nu se poate exprima oricum, oriunde, orișicînd, fără să apară reacții de bun simț…

      Unii mai și gîndim…

      Argumentul cu „regimul de urgență” pe care îl introduce Paul Dan este PENIBIL!

      Emanuel Conțac a arătat, în ceea ce poate fi considerată Postarea Anului în blogosfera evanghelică, cum au procedat prezbiterienii americani cînd s-au confruntat cu o problemă similară, cea a manifestărilor neopenticostale:

      „Comisia de evaluare a avut în componenţă 11 membri: trei pastori, un medic, un psiholog, un capelan al Marinei, doi laici (foarte important!) şi doi cercetători biblici (unul dintre ei fiind, evident, Bruce M. Metzger). De precizat că doi dintre membrii comisiei avuseseră experienţe harismatice şi vorbiseră în limbi!

      Comisia s-a întâlnit în mai multe rânduri, cerând un an de prelungire pentru a putea depune raportul final. Membrii comisiei au invitat la audieri diverse persoane din afara Bisericii Prezbiteriene, de ex. Thomas F. Zimmermann, supraveghetorul Assemblies of God, David du Plessis etc. ”

      În lumina exemplului oferit de către prezbiterieni, „regimul de urgență” în care acționează celula de gherilă de la Oradea – Paul Negruț, Marius Cruceru, Doru Hnatiuc, însoțiți de toboșarii Otniel Vereș, Ciprian Simuț, Natan Mladin și tunarii Daniel Chiu și Paul Dan – și Consiliul Uniunii Baptiste (care o fi ăsta?, că nimeni nu spune cîți au fost la întrunirea de la Arad și care sînt persoanele respective, de parcă ar fi secret de stat!?) este… JENANT!

      Ne este jenă de modul nerușinat în care se comportă cu un om despre care toată lumea știe ce reprezintă pentru istoria evanghelicilor din România.

      O astfel de mediatizare a Cazului Iosif Țon este însă un mijloc de distragere a atenției credincioșilor baptiști și penticostali de la adevăratele probleme ale structurilor confesionale, ale căror lideri ar trebui să dea socoteală pentru mandatele lor duble.

      1. „celula de gherilă de la Oradea – Paul Negruț, Marius Cruceru, Doru Hnatiuc, însoțiți de toboșarii Otniel Vereș, Ciprian Simuț, Natan Mladin și tunarii Daniel Chiu și Paul Dan”

        ei uite, la asta am ras sanatos. e nevoie de nitica relaxare. ar mai fi si niste pistolari de calibru redus, unii ce misuna pe toate blogurile incercand cu disperare cate`o tinta.

  16. Inca nu am o pozitie clara fata de decizia RVE, dar ea este de inteles.

    1. Fr. Iosif Ton a fost difuzat atitia ani in calitate de „exponent” al credintei baptiste. Chiar daca unele dintre afirmatiile sale din predici erau mai „penticostale” stiam cum sa le interpretam din cauza a ceea ce era Iosif Ton, adica un baptist.

    2. Intr-o singura zi, Iosif Ton trece la „baptismul carismatic”, adica devine crestin independent, neafiliat la o miscare recunoscuta de RVE, lucru care creeaza confuzie si deruteaza la maxim o multime de crestini.

    3. Cum sa justificam: dam pe post predicile vechi ale lui Ton, dar nu le mai dam pe cele care vor aparea de acum incolo, datorita noii sale pozitii cu care noi, RVE nu mai suntem de acord. Deci, s a luat o decizie radicala, aceea de a nu l mai difuza.

    4. Orice ati zice, si indiferent de greselile pe care le a facut Uniunea Baptista, fr. Iosif Ton a pierdut enorm la capitolul credibilitate, prin faptul ca au iesit la iveala desele inconsecvente ale teologiei domniei sale sau prin faptul ca de abia acum a afirmat public ca a experimentat niste manifestari ale Duhului care il „trimiteau” pe o alta linie teologica. De ce noi, RVE sa fim partasi in continuare in a sustine mediatic un om inconsecvent?

    Asa cum noi, ca ascultatori suntem liberi sa avem si sa citim carti cu Iosif Ton, asa si RVE e libera sa nu difuzeze predicile cu domnia sa.

    Am o intrebare: baptist carismatic nu este totuna cu penticostal?

    1. ÎN NICI UN CAZ baptist carismatic nu este totuna cu penticostal.

      Sar în sus și baptiștii, sar și penticostalii… 🙂

      Mișcarea carismatică e… mișcare, nu are caracteristica confesional-organizatorică.

      Asta dacă luăm în considerare distincția pe care o face Wayne Grudem între penticostali și carismatici.

      Dar discuția din această perioadă e mult mai amplă, cu mai multe aspecte, cu coloratură locală (de Oradea, dar nu numai), și impregnată cu ambiguități intenționate și neintenționate.

      Percepția mea e că baptiștii îi consideră pe carismatici un fel de penticostali radicali, pe cînd, dacă luăm în considerare doctrina penticostală, s-ar putea ca să se dovedească că penticostalii sînt mai „carismatici” decît… carismaticii.

      În rîndul carismaticilor, scrie Grudem, sînt discuții despre botezul cu Duhul Sfînt și vorbirea în limbi ca semn al acestui botez. Pe cînd la penticostali astea-s obligatorii, nu? – aceasta este o întrebare.

      Aceste două chestiuni împiedică probabil mulți baptiști, sătui de rigorismul și răceala din bisericile lor, să treacă la penticostalism.

      Cît despre Iosif Țon, dacă a pierdut din credibilitate, ceea ce nu e evident, în schimb a cîștigat enorm în popularitate, avînd actualmente un capital uriaș de simpatie.

      Astfel de oameni cu statură publică nu stau să le explice puținștiutorilor de ce fac anumite gesturi și de ce nu fac altele… 🙂

    2. Iosif Ton nu a fost niciodata exponentul „credintei baptiste” ci a credintei crestine. Ca sunt unii „oficiali” baptisti care considera ca baptismul este singura credinta crestina adevarata e o alta problema dar e doar problema lor. In ochii lui Dumnezeu exista un singur fel de crestin: „Ferice de cei cu inima curata ca ei il vor vedea pe Dumnezeu”

    3. Totusi Iosif Ton nu a inaintat vreo cerere de plecare din cult; culmea este ca, de fapt, nici nu a fost exclus de catre Uniune ci „dezordinat”, ceea ce nu este acelasi lucru. Trecand peste afirmatiile pripite ale lui Paul Negrut, totusi … Ton este inca baptist, doar ca unul pus la index …

      1. @Dyo, ok asa e, nu a plecat din cult, dar din cit am inteles nici membru nu mai era in vreo biserica baptista. Nu ma pricep prea mult la proceduri statutare bisericesti, dar atit timp cit nu esti membru intr-o biserica din Romania, nu poti fi „judecat” pe linia asta.

        De asemenea, cred ca in acest punct inca un comunicat al Uniunii ar fi de prisos, s ar juca ping pong la nesfirsit, iar o intilnire dintre parti ma indoiesc ca ar duce la modificare de pozitii. Credeti ca cineva isi va schimba convingerile in noaptea urmatoare intilnirii?

        Cred de asemenea ca Iosif Ton si a asumat toate reactiile posibile care ar fi aparut in urma gestului sau, si doar timpul ne va dovedi daca a fost o mutare inteleapta sau nu.

      2. Atunci, scuza-ma daca revin cu aceeasi nedumerire: ce rost are sa-i retragi ordinarea pentru slujire unui om care tot nu este membru al unei biserici baptiste din Romania?
        Inca o intrebare: daca nu era membru al unei biserici din Romania, cum de a fost difuzat pe RVE?

      3. @Dyo, pentru ca ordinarea a fost „data” de catre Uniunea Baptista, si tot ei o pot suspenda sau „lua”. Da, cazul e mai delicat pentru ca Iosif Ton nu este membru intr-o biserica baptista din Ro, de aceea nu se pot lua masurile standard.

        SI Ravi Zacharias este difuzat pe RVE si evident nu e membru in vreo biserica din Ro. Deci aceasta membralitate nu este un criteriu de difuzare.

      4. Stirea de pe Suceava Evanghelica spune ca Ton este prohibit pe RVE pentru ca „este in afara cultelor care sunt de drept propietare a postului”. Deci Ton este in afara cultelor, ca si Ravi. Criteriul trebuie cautat in alta parte. Paul Dan cred ca are dreptate aici: este o masura disciplinara.
        Ceva e putred totusi in toata chestiunea asta …

    1. Aceasta nu prea e… întrebare.

      Predicile lui Iosif Țon au fost difuzate mulți ani – ACESTE predici ar putea fi difuzate în continuare, nu?

      (Oricum, eu nu am frunzărit pînă acum cărțile lui Iosif Țon ca în toamna asta, ÎNAINTE de chestiunea cu Străjerii.)

      Pînă acum predicile lui Iosif Țon NU au susținut Mișcarea Străjerilor – nici nu exista această mișcare la vremea difuzării predicilor lui Iosif Țon.

      RVE nu e în poziția de a DORI ceva.

      RVE este în posesia celor 3 culte evanghelice. Mahării cultelor DORESC și, după cum se vede, nu doresc ceva bine… 🙂

      1. Nu ai neaparata nevoie de RVE ca sa asculti predicile lui Iosif Ton. Pe situl Resurse Crestine Romane sunt cateva sute de predici de ale lui Ton asa ca ai de unde asculta si la ce ora vrei tu. Daca RVE se conformeaza gherilei de la Oradea nu au decat dar isi vor pierde din credibilitate si din auditoriu.

      2. @Alin Cristea, io cred in in RVE sunt oameni care gindesc totusi.

        Degeaba nu era Iosif Ton strajer in trecut, dar daca cineva il asculta acum, cei care stiu de miscarea lui il asimileaza ca si exponent al Strajerilor. Ceea ce a facut Iosif Ton se reperctueaza si asupra trecutului sau exprimat in predici.

        Vorbim in primul rind de credibilitate doctrinara, care i s a cam sifonat.

  17. Un fost ploieștean: „Nu ai neaparata nevoie de RVE ca sa asculti predicile lui Iosif Ton. Pe situl Resurse Crestine Romane sunt cateva sute de predici de ale lui Ton asa ca ai de unde asculta si la ce ora vrei tu. Daca RVE se conformeaza gherilei de la Oradea nu au decat dar isi vor pierde din credibilitate si din auditoriu.”

    De ce să introducem în discuție Resurse Creștine? Au ei permisiunea de a depozita predicile lui Iosif Țon (și ale altora)?

    Gherila de la Oradea s-ar putea să nu se teamă că își vor pierde din auditoriu. Cît timp au anumite pîrghii prin care să controleze auditoriul….

    1. M-as indoi sa nu aiba permisiunea lor ca acuma e valabila legea drepturilor de autor si in Romania. In ce il priveste pe Ton, el a spus explicit ca nu are pretentii de drept de autor pentru predicile lui si chiar i-a indemnat pe frati sa le multiplice si sa le distribuie, fara acordul lui, pentru ca sa fie ascultate de cat mai multi oameni. Am auzit eu personal lucrul asta cand a fost cu mai multi ani la Ploiesti.

  18. Dupa mintea mea, „gherila de la Oradea” nu-si va pierde din auditoriu. Cazul Ton e un scandal ca multe altele inaintea lui. Nu-i nici primul si, din pacate, nici ultimul.

    1. Cazul Iosif Țon NU e un scandal ca altele…

      E.. CAZUL!

      Nu e vorba doar de aspectele concrete legate de Iosif Țon, Mișcarea Străjerilor, demisii, disciplinări și instituirea unui climat de intimidare în mediul evanghelic.

      E vorba mai ales de același principiu care a fost atacat de atîtea ori de-a lungul secolelor: Principiul autorității – Biserica locală este, pentru evanghelici, autoritatea finală.

      Și de chestiunea veche de cînd creștinismul: Nu este printre voi 1 (una bucată) om înțelept care să judece între frați?

      Hiperbolizînd, în 1996 se pare că nu a fost 1 bucată om înțelept în Biserica Baptistă Emanuel. Nici 1 bucată om înțelept în 2010 în Biserica Baptistă Română din Portland.

      Evanghelicii trebuie să redobîndească autoritatea înțelepciunii!

      Evanghelicii trebuie să-și refacă pulsul organismului eclesial cu ajutorul Duhului Adevărului.

      Evanghelicii trebuie să găsească, de preferință rapid, măsuri prin care să reducă drastic cantitatea de ipocrizie și nivelul de corupție care se remarcă prin abuzul de poziție al unor lideri și prin traficul de influență pe care îl practică.

      Evanghelicii trebuie să fie… evanghelici.

      1. Nu sunt singur ca evanghelicii, in speta baptistii (ca despre ei e vorba), si-au pierdut de tot intelepciunea. De pilda, de unde stiti ca in 1996 nu s-a gasit nimeni sa-l roage pe Ton sa nu plece?

  19. cum de a mers fratele Ton Iosif la Oradea?de ce nu a ramas la Ploiesti?
    Fr.Covaci la chemat sau el s-a dus ca sa fie mai popular? daca ramanea la Ploiesti era un martir, Fr. Paul nu ar mai fi fost pastor acolo si multi alti nu l-am mai fi auzit.Cand analizati un om, separati trecutul lui si luati-l pe etape.Cati ati fost anchetati de securitate cum a fost el?Cati v-ati lasat sotia in lagarul comunist si ati plecat sa studiati Scriptura?A gresit omul acuma,varsta.
    Sa ne rugam pt el!Tin la amandoi pt ca amandoi au predicat Scriptura.Mi-a placut comentariul despre felul de frate care este Beni Faragau si fratele Talos Vasile .Mai ascultati ce spun acesti doi frati ,inainte de a fi carturari sunt pastori, latura pe care altii au pierdut-o in oboseala invataturii.

  20. Shifu: „De unde stiti ca in 1996 nu s-a gasit nimeni sa-l roage pe Ton sa nu plece?”

    Păi eu nu am spus că nu s-a găsit nimeni să-l roage pe Țon să nu plece.

    Eu am sugerat că Biserica Baptistă Emanuel și-a pierdut autoritatea de a-l judeca pe Iosif Țon.

    Și atunci, cînd conflicte în care e implicat Iosif Țon, care biserică judecă între el și altcineva?

    Blogosfera nu este… biserică!

    Nu prin vot judecă o biserică, ci prin 1 (una bucată) om înțelept!

    Iar un om nu poate fi înțelept, în sensul în care discutăm, fără… Adevăr!

    Comentariile mele nu sînt axate pe vreun om, ci ele caută… Înțelepciunea! Adevărul!

    Cu toții simțim că un astfel de conflict, la care asistăm NEPUTINCIOȘI, ar trebui să se domolească în cu totul alt mod decît cel în care se desfășoară acum procesul…

    1. Pe Ton nu-l poate judeca nimeni cu exceptia lui Dumnezeu, in ultima instanta… Totusi, biserica e obligata sa-si exprime punctul de vedere prin slujitorii sai. E adevarat ca Emanuel n-are nici o treaba cu Ton, dar nici o alta biserica nu poate spune nimic despre dumnealui pentru ca nu e membru nicaieri. Si nici asta nu e bine de vreme ce, pentru a fi credincios baptist, trebuie sa faci parte dintr-o biserica (e drept ca numai Dumnezeu ii cunoaste pe ai lui, dar de o biserica ar cam trebui sa apartinem cu totii. Mie mi se pare ca Iosif Ton nu e membru nicaieri pentru ca asa doreste, tocmai pentru a fi intangibil din punct de vedere, sa-i zicem jurisdictional.

  21. Marius Cruceru a catalogat scenariile propuse de mine, precum cel de la punctul 1, drept „ironii ieftine”. Credea probabil ca fabulez pe o tema data.
    Gresit! Tocmai am auzit despre o biserica importanta din Romania, pastorita de un produs al UEO, care a luat decizia de a elimina din biblioteca proprie cartile lui Ton, cerand si enoriasilor sa se conformeze si sa trimita la reciclare tot ce a scris acesta. Inca nu s-a dat porunca sa fie arse dar, avand in vedere circumstantele, nu cred ca suntem departe de acel moment ridicol. Din pacate.

      1. Din cauza „sursei”; este o persoana pe care chiar nu vreau s-o implic in vreun fel in aceasta mizerie. Ma documentez insa si o sa revenin cat mai curand cu o relatare detaliata.

      2. M-am documentat si revin cu clarificari: s-au scos cartile lui Ton din dotare. Erau teancuri intregi cu ele, pe standurile cu carti de vanzare; au fost impachetate toate si trimise inapoi proprietarului. Este o biserica libera de orice productie tonista. Nu mi s-a confirmat ca li s-ar fi cerut enoriasilor sa se lepede de cartile pe care le au deja.
        Intr-un anume sens, stirea este benigna; nu e capat de tara. Totusi, la noi in biserica, seria de articole ale lui Ton a fost publicata integral, pana la ultimul episod in revista bisericii, in ciuda scandalului cu Strajerii.
        Un detaliu esential pentru intelegerea contextului stirii: este vorba de biserica baptista din Brasov unde si Iosif Ton a pastorit odata …

  22. Imi pare foarte rau, sincer la modul superlativ, de gogoasa care va inveleste deocamdata ochii mintii si al inimii. Sa spui ca I. Ton nu a facut nimic pe plan Evanghelic in romania, exprima duhul malitios ce va guverneaza! Macar ca nu sunt nici baptist si nici penticostal, doresc sa afirm cu tarie ca, voi toti la un loc, nu ati facut, cat a facut acest om binecuvantat, Ton. Sunt mandru ca sunt contemporan cu el, ca inca traieste si-l vad deschis, flexibil la indemnurile si calauzirea Duhului Sfant ( in contrast cu multe culte religioase , impotmolite in legi interne si dogmatice, aparent teologice, la nivelul celor „psychicos” adica prunci in Cristos , care se amagesc cu „taria ” sticlutei de lapte cu biberon ) ! Este vremea sa va treziti din somnul cel adanc in care va aflati ! Tara acesta are nevoie de evanghelici viteji, plini de puterea Duhului, ancorati cu tarie in Promisiunile lui D-zeu pentru toti cei ce se incred in El. E vremea sa terminati cu invataturile incepatoare si la laptele duhovnicesc, sa va hraniti cu ” bucate grase si miezoase” ca sa fiti apti nu doar pentru cenacluri, dar si pentru razboiul spiritual cu care suntem confruntati!

    1. Nu va impartasesc apologia tonista, nici infatuarea cu care taxati la repezeala pe cei ce au opinii diferite decat a dvs. Ce sa-i faci, sunt o nuca prea tare pentru a se brodi cu borsul pe care ni l-au servit unii apologeti, foarte putini de altfel, ai lui Iosif Ton, din ultima perioada.
      Ma intreb daca nu cumva razboiul acela spiritual de care pomeniti nu ar trebui dus impotriva spiritului sectar de care, din pacate, nu duce lipsa nici unul dintre cele doua comentarii pe care le-ati trimis la aceasta postare …

  23. Sa fie oare o coincidenta ? Numele d-tale d-le Dyo, in limba maghiara inseamna nuca ! Nuca in esenta ei este foarte buna si necesara, dar daca nu i se parge coaja, nimeni nu se poate bucura de ea doar religiozitatea. Vasul de alabastru, trebuia spart ca sa iasa in evidenta continutul lui extrem de valoros. D-l isus, inainte ca sa poata folosi pe cineva in mod eficient, il va „zdrobi” (eul )ca sa ramana : „traiesc, dar nu mai traiesc eu, ci Cristos traieste in ( si prin ) mine ” !

Dă o replică!

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s