Joacă din condei la cumpăna dintre ani. Una simplă, cum ar zice Marius Cruceru …


Marius Cruceru cataloghează într-o postare pe blogul său reacţiile unora, între care cu delicateţe îl viza şi pe subsemnatul, drept “simplă joacă de condei” ( O puteţi citi AICI. ). Se înţelege, este vorba de reacţiile care nu îi conveneau domniei sale, cele care nu aplaudă cu simţ de răspundere tot ce iese din condeiul liderilor baptişti împotriva lui Iosif Ţon. Naivităţile unui păstoraş de ţară – alminteri poate fi o persoana cat se poate de onorabila, nu il cunosc – sunt recomandabile, sunt coerente, gândite şi de bun gust, doar pentru că, în spiritul vremilor de mult apuse, înfierează cu indignare derapajul marelui duşman al baptismului românesc.

Da, Iosif Ţon este un duşman; la fel şi carismaticii. Să ne fie clar. Iată ce spune Adrian Mihai Mateaş în scrisoarea sa, negru pe alb (sublinierea îmi aparţine):

În cartea mai recenta, „Misticism si crestinism autentic” de care se plânge Ton, pe care recunosc ca n-am citit-o înca, dar o voi procura cât de repede, însa citind si alte carti ale lui Pop si cunoscându-i deci stilul, cred ca Timotei Pop face ce stie el mai bine, trage cu „mitraliera” în toti dusmanii baptistilor, recte crestinilor autentici.

Se înţelege, noi, cei ce nu am putut ingurgita producţiile otrăvite ale celor mai mulţi dintre baptiştii anti-ţonişti – ce ridicol este acest frate Mateaş când vorbeşte în încheierea scrisorii sale despre “baptiştii ce blânzi”; mi s-au umezit ochii, nu alta ! – suntem de asemenea duşmani, buni de pus la indexul ruşinii împreună cu toţi cei ce pun în discuţie “sfânta tradiţie baptistă” care, când există şi luăm decizii grele pe seama ei, când este negată şi declarăm că la noi nici nu se pomeneşte de aşa ceva …

Citiţi în continuare să vedeţi cum sunt catalogaţi penticostalii (din nou sublinierile îmi aparţin):

Însa penticostalii prin crezul lor sofisticat, în privinta Duhului Sfânt, devin eretici fata de doctrina biblica a mântuirii. Penticostalii se întâlnesc, în eroare, cu ortodocsii, la doctrina mântuirii. Ortodocsii, sustin, conform cu Catehismul ortodox, ca mântuirea se obtine prin har, credinta si fapte bune. Penticostalii spun ca mântuirea se obtine prin har, credinta si staruinta. Ambele conceptii gresesc prin adaugare şi mistificare.

Sunt douăsprezece pagini; nici nu merită să mă refer la toate cele scrise acolo. Fratele Mateaş este anti-ortodox, anti-catolic, anti-penticostal, anti-carismatic şi anti-oricinenuestebaptist. Argumentaţiile didactice, biblice, cu suport istoric, se pierd între afirmaţii belicoase şi puţin-gândite. Dacă chiar vreţi să vă întristaţi şi voi citindu-i scrisoarea, vă urez multă pace …

Marius Cruceru cataloghează opiniile mele şi ale celor ca mine drept ironii de prost gust. După al cui gust? Oare cât bun gust este ca, după ce ai aruncat la gunoi ce ai venerat până acum, să semeni prin astfel de scrisori zâzanie între baptişti şi penticostali, să deschizi această veritabilă cutie a Pandorei în mediul evanghelic românesc ridiculizând teologia penticostală, după ce în prealabil ai spus că alunecarea lucrurilor într-un conflict baptisto-penticostal este o manipulare … Cine manipulează acum?

Nu dragă Marius, prostul gust curge de undeva de sus, de sub scaunele celor douăzeci şi ceva de persoane care ţin cu o sfântă încremenire în “practica bisericilor baptiste”, fără să ne lumineze şi pe noi despre ce stuţo-cămilă o fi vorba. Prostul gust musteşte în scrisoarea lui Chiu, pe care ni l-ai prezentat drept diamant, în timp ce apelativul ghilotină ar fi fost mult mai potrivit. Mai are rost să aduc din nou la lumină băşcălia cu filmuleţele de pe YouTube? O fi fost de bun gust şi aia?

Închei anul cu tristeţea de a vedea roadele “bunătăţii baptiste” zborşite violent peste tot, între fraţi, în biserici, pe bloguri şi peste tot ce a fost atins de prezenţa “cristocentrică” a acesteia. Devine tot mai greu să crezi că Duhul Sfânt este prezent între baptişti. Daruri, ioc. Roada, ioc. Prin predici, mai poate fi detectat uneori …

Nu-i nimic, mai încerc şi mai sper într-un 2011 cu adevărat duhovnicesc …

PS. Când m-am convertit, pe la sfârşit de 1994, mai mulţi baptişti clamau că de fapt contează mai puţin denominaţiunea ci important este să crezi în Cristos, să îl primeşti în viaţa ta, să te botezi şi apoi să fii membru activ într-o biserică evanghelică. Nu contează dacă vei fi baptist, sau penticostal, sau creştin după Evanghelie, atât timp cât ai mărturisit că Isus este Domnul tău şi trăieşti în acord cu această realitate. Aşa îmi explicau ei ce va fi cu mine după convertire. Am fost minţit.

Reclame

17 gânduri despre “Joacă din condei la cumpăna dintre ani. Una simplă, cum ar zice Marius Cruceru …

  1. Mateas de Bratca este cireasa de pe tortul mucegait servit fratietatii de gastronomii oradeni acum la sfarsit de an! Un slujitor dezorientat dar vehement, mustind de sfanta revolta crestineasca impotriva Anticristului Strajeresc este ridicat la rang de paradigma baptista. Dyo te rog sa faci cumva si sa-ti asiguri cititorii ca astfel de nulitati aservite pana-n gat mai-marilor vremii nu ne reprezinta pe noi, restul baptistilor, si nici nu ne identificam cu aberatiile lor clocotind de manie proletara!
    Pe de alta parte, vai de noi, astia care nu ne plecam smeriti in fata luminatelor calauze bihorene! Crunta fi-va-ne soarta in 2011! Se simte tremurul din condeiul meu, caci rau sunt speriat de asprele mustrari ce abate-se-vor asupra-mi? Cred ca si Ton este, acum la sfarsit de an, pe genunchi in fata oglinzii exersand smerenia poruncita cu aspra indarjire de califul oradean.

    1. Din pacate nu pot sa fac nimic in chestiunea reprezentativitatii: tehnic vorbind, acesti oameni ne reprezinta. O fac intr-un chip neintelept – asta e adevarata problema.
      Putem insa, cum zici, sa ne desolidarizam de astfel de practici si sa nu ne identificam cu ele. Acesta e mesajul meu, atat pentru fratii mei baptisti, cat si pentru cei penticostali: nu toti baptistii gandesc precum fratele Mateas sau se complac in jocul confuz al lui Marius Cruceru.

  2. Dyo, ceea ce se intimpla mi se pare de-a dreptul neverosimil.
    Daca Marius Cruceru ar fi un idiot, dintre cei care abunda in blogosfera noastra, as intelege. Dar nu este, in mod evident.
    Asa fiind, cred ca i-a luat mintile cauza (indoielnica) pe care o slujeste sau, mai probabil, a devenit pe nebanuite, dar la fel de evident pentru oricine are ochi de vazut, marioneta Marelui Inchizitor.
    Altfel nu-mi explic cum anume poate gazdui pe blogul sau asemenea ineptii. Oare s-a terminat saminta oamenilor inteligenti si de buna credinta din comunitatile baptiste si, in disperare de cauza, s-a simtit obligat sa faca publicitate ideilor bicisnice ale acestui ilustru necunoscut.
    Marturisesc, sunt siderat. Incep sa simt ca nu mai am aer. Nocor ca am plecat la vreme, caci altfel m-ar umple rusinea.

    1. Imi marturisesc si eu dezamagirea. Chiar nu inteleg ce se intampla cu oamenii acestia; e ca si cum au intrat intr-un balci din care nu mai stiu sa iasa, asa ca se lasa dusi de val pana in panzele albe …

  3. Pana la urma ce tot atata lupta impotriva lui Ton? Oricum Ton si-a cam terminat slujba, are aproape 80 de ani, in foarte scurt timp prblemele specifice varstei nu ii vor mai permite sa calatoreasca asa de mult si nici sa predice.Dumnezeu este insa singurul care are dreptul sa judece si sa aprecieze roadele lucrarii lui Ton si ii va da sau nu rasplata pentru lucrarea lui.Dar momentul in care vom vorbi despre Ton la trecut este tot mai aproape. Cartile si predicile lui vor ramane insa si vor fi ascultate, citite si apreciate si de generatiile viitoare. Ca patriarhii baptisti l-au interzis si la RVE si cu siguranta ca si SMR nu ii va mai tipari nici o carte asta este o reactie tipic comunista. Dar astazi in era internetului masura asta este de o penibilitate fara margini. Am sa ii cer permisiunea lui Iosif Ton sa scanez toate cartile lui si sa le public pe un website sau chiar pe websitul lui daca SMR nu va mai tipari cartile lui, ca predicile lui sunt oricum accesibile online. Problema grava este viitorul baptismului. Ton cum necum, prin lucrarea lui s-au intors sute de oameni la Dumnezeu. Cati se intorc astazi la Dumnezeu prin acesti tinerei teologi cu capul plin de teologie se vede cu ochiul liber, ca multe biserici sunt aproape goale. Sistemul ierarhic baptist actual este foarte vulnerabil si coruptibil. Pentru un cunoscator al miscarii baptiste din interior, ce se intampla acum nu este insa surprinzator. O gramada de cazuri de coruptie in randul pastorilor baptisti, afaceriu murdare, cazuri de pastori care au luat din banii donati din strainatate pentru scopuri proprii, cazuri de imoralitate, toate astea acoperite de UBR;multi pastori penru care amvonul este doar un loc de munca si atat;pastori prinsi cu „ocaua mica” ajung sa le bage pumnul in gura credinciosilor din biserica; biserici dezmembrate din cauza ‘hemoragiei’ de pastori tineri (scuzati termenul),cu capul plini de teologie dar fara chemare si har. Impotrivirea ‘patriarhilor’ baptisti la orice fel de schimbare si nu ma refer aici la schimbarea teologiei ci a stilului de lucru si a programului fac ca baptismul sa se „autodizolve”. Aceleasi programe vechi de 50 de ani, cor, orchestra de mandoline, program artisitic si predica, credinciosii doar ‘spectatori’. De cativa ani a inceput deja sa apara alte biserici, mult mai dinamice si care au iesit din constiparea tipic baptista. Si nu ma refer la biserici carismatice ci la biserici baptiste independente. Asta ii roade pe ‘mogulii’ baptismului. Acuma faptul ca Ton a atras atentia asupra marilor probleme ale baptismului romanesc, cu ocazia „Mesei Rotunde” plus aderarea la Stajerii dar mai ales ca a spus ca e „baptist carismatic” a declansat isteria antitonista. Teama e mare pentru ca bisericile baptiste s-ar putea goli iar ei ar ramane fara privilegii si fara avantajele materiale care pentru unii sunt enorme.
    De asta vor sa il demoleze pe Ton nu numai ca persoana dar mai ales ca si invatatura si de asta si interzicerea difuzarii la radio si probabil si a tiparirii invatatura lui, care timp de 20 de ani a fost predicata in bisericile baptiste si a fost difuzata la radio si a fost considerata buna, nici un tinerel teolog negasind vreo erezie in ea. Asta este insa o greseala majora a ‘patriarhilor’ baptisti si a UBR-ului. Consecintele nu vor intarzia sa apara cat de curand

  4. N-ați fost mințit. Nu contează, înaintea lui Dumnezeu, cine ce-i: baptist, penticostal, etc. Contează însă mărturisirea de credință a fiecăruia pentru că pentru noi – sper – mărturisirea asta înseamnă esența vieții cu Domnul. Acceptăm această mărturisire pentru că trăim pe baza ei; nu sunt cuvinte goale. De aceea e important ca Țon să-și definească bine convingerile: dacă crede că învățătura penticostală i se potrivește mai bine, atunci să se alipească de o biserică penticostală pentru că, în clipa de față, pluteste transcendent pe deasupra oricărei biserici locale. Sper să se așeze ca să știm și noi ce hram poartă. Nu sunt supărat pe Țon; omul are dreptul să creadă ce crede că e drept înaintea lui Dumnezeu, însă nu-mi place joaca asta de-a vorbele pentru că mărturisirea de credință nu contează (și de aici și cultul). Sunt baptist deoarece cred în această mărturisire și nu-s penticostal pentru că nu cred într-a lor (adică nu cred că botezul cu Duhul Sfânt vine după convertire). Nu-i vorba aici de mântuire – frați suntem și unii și alții, după cum și unii și alții vom da socoteală pentru credința care este în noi (nu în afara noastră în ce zice Iosif Țon sau Paul Negruț sau mai știu eu cine).

    1. Pentru mine termenul „erezie” denota o ratacire cu consecinte foarte grave: conteaza daca ma alatur unei biserici eretice sau nu, este sufletul meu in joc.
      Martorii lui Iehova sunt eretici nu penticostalii. Poate tu crezi altceva despre penticostali decat fr. Mateas – si bine faci! – dar gestul sau, potentat de numele lui Marius Cruceru, ramane unul nedrept fata de acesti frati ai nostri.

  5. Nu cred ca ati fost mintit , din cate ati scris pe acest blog inteleg ca v-ati convertit in biserica baptista din Manastur in Cluj-Napoca , cunosc cat de cat biserica aceea ca sa stiu ca nu ati fost mintit de oamenii de acolo . Nu cred ca trebuie sa atribuiti opiniile despre penticostali ale acestui pastor Mateas si baptistilor din Cluj. Aici in Cluj ne intelegem bine indiferent ca suntem baptisti sau penticostali. EU sunt baptist(merg la biserica in Iris la biserica fratelui Beni Faragau , la Manastur ma mai duc la intalnirile de tineret) dar am fosti colegi de scoala penticostali , am in familie penticostali si nu cred ca penticostalii ar fi ,,eretici” .
    Nu stiu cu cine ati vorbit in 1994 dar nu cred ca trebuie sa spuneti ca v-au mintit pentru ca acest domn Mateas a spus anumite lucruri despre penticostali , lucruri grele si gresite. Faptul ca si unii si altii sunt baptistii nu inseamna ca gandesc la fel despre penticostali.
    Sau ca cei din 1994 nu au fost sinceri cand v-au spus acele lucruri.

    1. Iti datorez cateva clarificari.
      Prima biserica la care am fost in Cluj a fost una penticostala (pe str. Carpati cred). Apoi am mers mai des la baptisti in Manastur, la studiile lui Beni, dupa care m-am intors la Domnul in 1994. Mesaje „ecumenice” am primit nu numai de acolo; le-am primit si de la prieteni penticostali care s-au bucurat ca m-am pocait desi am facut-o intr-o biserica baptista. Chiar au venit la botezul meu si m-au felicitat.
      Eu nu ii fac mincinosi pe acesti oameni; poate ca in contextul clujean – unul ceva mai relaxat – ei chiar credeau acest lucru si il vedeau transpus in realitate. Eu insa am primit un mesaj care „scartaie” la nivel practic; am vazut asta in atatea locuri, si din partea baptistilor, si a penticostalilor si a crestinilor dupa Evanghelie.
      Fratele Mateas mi-a confirmat o teologie pe care am mai auzit-o in popor; nu el m-a surprins insa ci Marius Cruceru … De la acesta aveam cu totul alte asteptari.

      1. Mersi de clarificari , si aveti dreptate mediul Clujean e mai relaxat la capitolul asta al confesiunilor. Cel putin in bisericile pe unde am umblat eu.
        Acuma sa fim seriosi cat de ,,eretici” pot fi penticostalii , oricum imensa majoritate a lor nu cauta si nici nu au trecut prin experientele carismatice criticate de Mateas. Cunosc numerosi tineri penticostali care nu sunt deloc cum asa cum zice Mateas. Sunt credinciosi , incearca sa traiasca cu Domnul in lumea asta stricata , nu sunt niste monstrii eretici si stricati. Pana la urma pomul se cunoaste dupa roade.
        Nu cred nici ca penticostalii care cauta sau au trecut prin experiente supranaturale sunt eretici , pana la urma aceste lucruri sunt descrise in Biblie si pana acum nu am intalnit vreun text care sa ne spuna ca asa ceva nu mai e posibil azi. Evident ca si ei si noi trebuie sa fim atenti la profetii mincinosi si la duhurile rele care le inspira viata si trairea. Mai devreme sau mai tarziu se va vedea daca Strajerii sunt niste sectanti condusi de cel rau sau niste oameni Ok , faptele , viata lor va arata acest lucru. Deocamdata ce se spune despre ei sunt doar niste supozitii , opinii si pareri nedovedite cu probe. Personal nu pot sa spun ca sunt buni sau rai pentru ca nu am fost niciodata la intalnirile lor ca sa ii evaluez , pana sa inceapa toata treaba asta cu Iosif Ton nici nu stiam ca exista. Dar oricum ar sta lucrurile nu cred ca e corect sa se vorbeasca atat de urat despre Iosif Ton si nici despre penticostali.

  6. „Însa penticostalii prin crezul lor sofisticat, în privinta Duhului Sfânt, devin eretici fata de doctrina biblica a mântuirii. Penticostalii se întâlnesc, în eroare, cu ortodocsii, la doctrina mântuirii.” ( sunt afirmaţiile pastorului Mateaş).
    În faţa unor asemea afirmaţii am câteva întrebări:
    1. Fraţilor din Consiliul Uniunii Baptiste, cum de nu aţi iniţiat ieşirea din Alianţa Evanghelică…cum de rămâneţi asociaţi cu o mişcare care în viziunea unui pastor baptist ( susţinut de vicepreşedintele comunităţii Oradea- Cruceru)…este o mişcare eretică.
    2. Fraţilor din Connducerea Cultului Penticostal din România…cum de nu vă delimitaţi de un alt cult care vă considereă eretici…? Ce mai căutaţi împreună în AGA RVE?
    3. Frate Marius Cruceru, dumenavoastră sunteţi conştient de ” tâmpenia” pe care o făcură-ţi ..lansând pe piaţă un asemenea document? Vă mai puteţi uita în ochii studenţilor UEO care provin din biserici penticostale? Mai puteţi da mâna şi puteţi comunica cu colegii penticostali din bordul RVE Oradea ( a cărui membru sunteţi)?

    1. Nu cred ca Marius Cruceru sustine afirmatia lui Mateas , ce a gresit insa Marius Cruceru este ca i-a pus articolul pe blog. Ar fi trebuit sa aiba mai multa intelepciune si sa stie ca un astfel de articol care ii ataca pe penticostali ii va rani pe acestia. Sigur ca daca afirmatiile despre penticostali ar fi fost adevarate era altceva, ca si crestinii trebuie sa spunem adevarul chiar daca doare , dar nu e cazul aici. Sa spui despre un alt cult evanghelic cu care ai colaborat ani de zile (la nivel institutional daca nu personal) ca e eretic te pune intr-o situatie jenanta. Daca penticostalii sunt chiar atat de eretici de ce nu a cerut fratele Mateas la congresele cultului si la conferintele nationale ruperea legaturilor cu penticostalii?
      Parerea mea ca penticostalii au fost jigniti in mod nejustificat iar acest lucru o sa afecteze relatiile noastre ale baptistilor cu ei. Acum cand presiunile lumii si influentele rele de tot soiul se abat din ce in ce mai puternic asupra tarii si a BISERICII nu de dezbinare avem nevoie ci de unitate. Nu trebuie sa credem in toate domeniile teologice acelasi lucru (oricum avem destule chestii in comun) dar macar sa ne respectam putem , daca vrem.
      Acuzatia de erezie e o chestie foarte grava si trebuie dovedita foarte serios , nu poti sa arunci doar asa cu cuvintele.

      1. Parerea mea e ca Marius Cruceru a dorit intentionat sa creeze un conflict intre baptisti si penticostali din mai multe motive: […] Mi se pare un gest de lasitate.

Dă o replică!

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s