Aventuri carismatice (7)


Pentru a citi din episoadele anterioare dati click pe banerul “Aventuri carismatice” de pe side-bar.

Biserica Mana – despărţirea (2)

Am rămas cu un gust amar de la întâlnirea cu Bonke. Ar fi putut fi doar atât: o experienţă bizară, bună de uitat cât mai repede. Nu am mai discutat între noi prea mult despre conferinţă. Se părea că a trecut prin viaţa noastră fără să producă daune. M-am înşelat.

Pe 1 octombrie, în acelaşi an 2006, s-a „brodit” să vină rândul meu la predicat. În acel an am urmat cartea 1 Corinteni, şi tocmai ajunsesem la capitolul 12. Am început prin a relata, pe scurt, istoria controversei donatiste insistând asupra deciziei luate de către Biserica din Roma în 313 cum că validitatea unui act săvârşit în Biserică de către un slujitor al Bisericii nu depinde de caracterul său.

Plecând aici am ajuns la întrebările care constituiau substanţa mesajului meu: Este important caracterul unui creştin pentru ca Duhul Sfânt să lucreze prin el? Poate Duhul Sfânt să lucreze printr-un om lipsit de caracter?

Binenţeles nu am întrebat având în minte ideea că Dumnezeu se poate folosi şi de o măgăriţă pentru a-Şi împlini voia. Vorbeam despre o normalitate a vieţii creştine.

Nu mică mi-a fost mirarea să aud câteva voci din sală care au răspuns, fără ezitări, că „Da”, Duhul Sfânt poate să lucreze şi printr-un om lipsit de caracter. Ceea ce a urmat în continuare nu a fost altceva decât o argumentare a unui răspuns bazat pe capitolele 8-14 din 1 Corinteni, în care i-am invitat pe toţi să urmărească atitudinile pe care Apostolul Pavel doreşte să le modeleze în acea biserică. Am spus că nu cred în roade obţinute fără trudă, în viaţă de credinţă fără efect în caracterul omului.

Eram privit cu suspiciune. Aveam impresia că sunt în faţa unor oameni care cred că pentru a creşte spiritual, pentru a lucra în ogorul lui Dumnezeu, nu este nevoie de nimic altceva decât să ţi se întâmple o minune (cum ar fi întâlnirea cu Bonke, sau cea cu Bill Norton) … şi nimic mai mult. Or eu le vorbeam despre un Pavel care spunea „fac totul pentru Evanghelie ca să am şi eu parte de ea”, despre o biserică chemată să măture afară compromisurile …

Imediat după predică am fost abordat de către unul din liderii bisericii pentru a-mi spune că nu a fost de acord cu mesajul meu. Da, caracterul creştin este important, ar fi bine să îl ai, dar Dumnezeu poate să lucreze prin tine, şi să-ţi dea darul Duhului Sfânt, şi să facă minuni prin tine … chiar dacă nu ai caracter. L-am invitat să vină la birou în zilele următoare pentru a discuta pe îndelete problema.

Au urmat săptămâni în care, mai intens sau mai relaxat, am dezbătut cu el pe această temă. Discuţia s-a încheiat în momentul în care acesta a venit cu nişte argumente care m-au cutremurat de-a binelea. Mi-a dat, pentru început, exemple din propria sa experienţă, când nu avea viaţa pusă în rânduială, şi totuşi Duhul lucra prin el de zor, cu semne şi minuni. Dumnezeu dă darului Duhului cui vrea El. L-ai cerut prin credinţă: odată ce ţi L-a dat, e al tău. Poţi să faci ce vrei cu el. Poţi chiar, folosindu-te de darul Duhului Sfânt să produci rău altor persoane. Tu decizi ce faci cu el.

Da, ştiu, aşa am gândit şi eu: orice asemănare cu vrăjitoria nu este întâmplătoare în teologia acestui om. Esenţa vrăjitoriei este stăpânirea unor forţe oculte în beneficiul propriu. Pe aceeaşi idee, gândirea acestor creştini era că ei au Duhul Sfânt, şi nu că Duhul îi are pe ei.

Semne şi minuni fraţicule, pe socoteala Sfântului Duh, bun la toate, numai sa ne schimbe vieţile … NU!

În tot acest timp pastorul Pilu nu a intervenit; se părea că pentru el disputa noastră era una de importanţă secundară. Mai multe lucruri prindeau contur, în acel moment, în înţelegerea mea asupra mersului bisericii.

Atitudinea permisivă, „plină de har” ziceau ei, faţă de cazurile tot mai numeroase de trăire în păcat, devenea de înţeles. Promovarea şi păstrarea în poziţii de autoritate spirituală a unor persoane cu caracter îndoielnic, cu tinichele zgomotoase agonisite de pe unde au umblat înainte sau cu probleme pe rol în bisericile peste care erau puşi în slujire, a fost una din marile dureri de cap pe care le-am avut în acea perioadă, împotriva cărora am luptat cu eroică şi, în final, inutilă naivitate. Biserica din Şoard, la plantarea căreia pusesem umărul încă din stadiul misiunii cu Biblia în mână prin curţile şi casele oamenilor, se descompunea acum în bucăţele din pricina unui om lipsit de scrupule, care se comporta ca un patron acolo.

Am ales să nu plec din biserică, deşi începusem să observ că şi familia mea are de suferit. Asta e, sunt un încăpăţânat care luptă cu entuziasm pentru cauze pierdute. Am făcut totuşi altceva, pentru o perioadă, mai precis pentru un an: m-am retras de la predicare. Dacă tot se alege praful de ceea ce se vorbeşte la amvon, măcar să nu risipesc Cuvântul Domnului în eter pe degeaba. Am continuat însă să conduc grupul de studiu biblic, pe Evanghelia lui Ioan. Au fost singurele momente de bucurie pe care le-am avut pe plan spiritual în acel an.

Lucrurile s-au precipitat spre sfârşitul anului 2007, anul meu de siletio stampa. Atunci, la începutul anului 2008, divorţul de Biserica Mana a devenit tot mai greu de evitat … Câteva evenimente, unele de râsu’ curcilor, au avut loc într-o succesiune palpitantă. Nu vi le povestesc acum, altfel cine să-mi mai citească episoadele viitoare?

(va urma)

Reclame

16 gânduri despre “Aventuri carismatice (7)

  1. cred ca aceasta atitudine de je m’en fiche cu privire la ce vrea duhul in detrimentzul a ceea ce vrea omul sa faca cu duhul am sesizat-o si eu. interesant ca ea este pregnanta acolo unde se cauta darurile cu luminarea si se vad roadele cu microscopul …electronic.
    este adevarat ca duhul face ce vrea, cu cine vrea, chiar si cu magaritza, dar in balanta mai intra (pe linga alte lucruri) si judecata finala, cea cu caprele si oile. cine vrea sa fie capra insa e liber. magaritza nu are categoei la judecata pt ca e animal, dar si multe animale sunt printre noi. in final poate vor intra la capre.

    1. Interesant este ca omul credea in faptul ca la judecata finala cei ce au abuzat de darul lor duhovnicesc vor fi pedepsiti, bazat pe Matei 7 … n-am facut noi atatea in Numele Tau?
      Pana atunci insa … Duhul este la dispozitia ta! Porunceste-I numai! Your wish is His command.

  2. Este trist că oamenii sunt așa dezechilibrați în armonizarea tuturor elementelor constitutive credinței noastre.
    Sincer, nu mă prea interesează dacă cineva a prorocit, a scos draci (și chiar în Numele lui Isus) ori a făcut minuni. Nici măcar Domnul nu-și pierde vremea cu ei. Nu-i cunoaște și gata!
    Apreciez poziția dvs. clară și intransigentă.
    Totuși nu „aventura carismatică” e de vină. În cazul descris a fost doar un pretext.

  3. „Lucrurile s-au precipitat spre sfârşitul anului 2007, anul meu de siletio stampa. Atunci, la începutul anului 2008, divorţul de Biserica Mana a devenit tot mai greu de evitat”

    se pare ca este un tipar: cei cu tupeu ramin sa culeaga laurii victoriilor. Cei e pleaca sunt in perceptia lor cei ce n-au avut dreptate. aici cred ca se poate apela la indrumarea domnului isus care impune un nou mod de a vedea lucrurile: le-a spus ucenicilor sa-şi scuture chiar si praful de pe picioarele lor si sa plece mai departe. insa doare tot procesul asta.

    1. Ramane de vazut ce s-a cules de catre cei ce au ramas. Fapt este ca la cateva luni dupa ce am plecat, unii barbati din biserica inca ma solicitau, fie sa revin, fie sa incep o alta biserica. Nici una din variante nu mi s-a parut realizabila …

  4. Pentru pasareaphoenixremixed :

    Consider ca nu trebuie sa generalizam, daca cateva persoana au perceptia despre care Dyo ne-a relatat, acest lucru nu inseamna ca toata biserica este la fel.

    – cei cu tupeu ramin sa culeaga laurii victoriilor,,.- eu sunt unul dintre cei care au ramas si nu am ramas sa culeg laurii victoriei ( de fapt nici nu stiu despre ce victorie vorbesti?)
    Pavel spune in Filipeni 3 : 16
    16 Dar, în lucrurile în care am ajuns de aceeaşi părere, să umblăm la fel.

    Eu asta am ales sa fac…iar Dyo a ales sa plece asta nu inseamna ca
    -,,Cei ce pleaca sunt in perceptia lor cei ce n-au avut dreptate,,.

    Nu stiu de unde cunosti perceptia noastra despre Dyo ?
    Te asigur ca perceptia mea si a altora (nu a tuturor) despre Dyo nu este cum tu ai comentat.

    Ne judeci fara sa ne cunosti,
    Stelica.

  5. am trecut si eu prin cava foarte asemanator, stiu si alte cazuri foarte asemanatoare, asa ca cred ca pot sa generalizez, mai ales dupa ce am citit ce a scris dyo.
    in afara de faptul ca spui ca nu am dreptate ai si ceva dovezi concrete? de exemplu, de ce nu ai reparat ceea ce s-a intimplat in asa fel incit dyo sa nu plece, de ce nu ai pus lucrurile la punct? de este nevoie ca cei care se conformeaza cuvintului lui dumnezeu si au bun simt sa plece si cei ce il interpreteaza gresit si de obicei dau cu pumnul in masa, sa ramina? ai o alta explicatie pt ceea ce s-a intimplat?

    1. Trebuie mentionat, pentru claritate, faptul ca Stelica nu avea – cel putin atunci – vreun rol decizional in biserica. El era la acea vreme un tanar in formare, in prag de facultate; cu ce-a ramas el din toata povestea asta ar fi interesant de stiut. Poate isi va scrie si el odata memoriile. 😉
      @Stelica
      Din cate stiu si eu Alexandru are si el o experienta amara, mai bogata decat a amandurora la un loc; orice generalizare este nedreapta fata de exceptii … daca stim acest lucru, putem fi ceva mai ingaduitori …
      Gandeste-te la Pavel si la al sau generalizator Filipeni 2:21 …

  6. Alexandru,
    Eu nu am intentionat sa intru intr-o polemica cu tine vizavi de acest subiect.

    Consider ca Dyo a adus clarificarile necesare.

  7. Decizia luata „de către Biserica din Roma în 313 cum că validitatea unui act săvârşit în Biserică de către un slujitor al Bisericii nu depinde de caracterul său.
    Plecând aici am ajuns la întrebările care constituiau substanţa mesajului meu: Este important caracterul unui creştin pentru ca Duhul Sfânt să lucreze prin el? Poate Duhul Sfânt să lucreze printr-un om lipsit de caracter?… Vorbeam despre o normalitate a vieţii creştine”, (dyo)

    INTREBARE: sunt Botezul si casatoria valabile daca au fost savirsite de catre un pastor ce traia in pacat (in secret)?

    Daca se va afla in viitor ca pastorul lor traia in pacat (in secret), toti cei botezati sau casatoriti de el se reboteaza sau se recasatoresc?
    Sunt copii lor considerati a fi fost facuti in afara casatoriei legitime?
    Ce se intimpla cu cei botezati sau casatoriti de astfel de pastori si care nu ajung sa cunoasca ce fel de pastor i-a botezat sau casatorit? Ramine invalid(a) botezul si casatoria lor si fara ca ei sa aibe cunostinta de acest lucru?

    1. Parerea mea, presupunand ca nu a fost o intrebare retorica, este ca da, acele acte savarsite de catre preot/pastor care traia in pacat (in secret) sunt valabile. Dumnezeu binecuvanteaza marturia unor cugete curate, in cazul nostru, ale celor botezati sau ale mirilor, chiar daca oficiantul este se comporta in chip nevrednic de slujba sa.
      Ideea pe care eu am subliniat-o este ca situatia de mai sus este o anormalitate, nu o norma. Daca Dumnezeu poate sa oficieze acte de cult prin mine, chiar traind in pacat, nu inseamna ca pot sa imi bat joc de viata mea pe ideea ca oricum totul va fi „valabil”.
      Aceasta e diferenta dintre premisa harului ieftin si asumarea drumului crucii …

  8. prin urmare, decizia „de către Biserica din Roma în 313 cum că validitatea unui act săvârşit în Biserică de către un slujitor al Bisericii nu depinde de caracterul său”, ramine in picioare.
    Erezia donatista ramine erezie.

  9. „Interesant este ca omul credea in faptul ca la judecata finala cei ce au abuzat de darul lor duhovnicesc vor fi pedepsiti”, (do)
    pedeapsa sau consecinta fireasca a faptelor lor?

Dă o replică!

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s