Corinteniada (1) – Despre noi şi ei, dar mai ales despre mine …


 Cît despre mine, fraţilor, nu v’am putut vorbi ca unor oameni duhovniceşti, ci a trebuit să vă vorbesc ca unor oameni lumeşti, ca unor prunci în Hristos.

V’am hrănit cu lapte, nu cu bucate tari, căci nu le puteaţi suferi; şi nici acum chiar nu le puteţi suferi,

Pentrucă tot lumeşti sînteţi. În adevăr, cînd între voi sînt zavistii, certuri şi desbinări, nu sînteţi voi lumeşti şi nu trăiţi voi în felul celorlalţi oameni?”

1 Corinteni 3:1-3

Demult, în trista epocă a lui Ceauşescu, una dintre bucuriile de băietan în pragul adolescenţei era să mai văd şi eu câte o transmisiune a unui meci de fotbal. Aveam un televizor alb-negru, model Sport (deci nu prea mare), pe care prindeam foarte bine programul 1. Transmisiunile erau rare – vreun meci de cupă europeană, o partidă a Naţionalei, un Steaua – Dinamo – şi tocmai de aceea se constituiau în evenimente extrem de importante într-o agendă înţesată, în afară de activităţile şcolare, de clasici ai muzicii precum Bach, Mozart, Vivaldi, Beethoven …

Se întâmpla câteodată un fapt extrem de enervant: la unele partide cele două echipe purtau echipamente pe tonuri închise (de pildă roşu-albaştru versus verde-roşu). Nici o problemă, cred, pentru cei ce urmăreau partida din tribune: pe ecranul televizorului meu însă … toţi jucătorii arătau echipaţi la fel! Cum să-i deosebeşti? Să zici bogdaproste dacă îi vedeai cu jambiere de culori diferite; în caz că una dintre echipe le avea galbene, iar cealaltă albe, confuzia era totală.

Nu ştiai cine împotriva cui joacă. Nu le puteai deosebi pe cele două combatante. Arătau la fel. Te aşteptai ca o pasă a celor “de-ai noştri” să fie urmată de un atac la poartă când, surpriză, mingea era de fapt la adversar!

Dacă e frustrant să asişti la o luptă fără să poţi deosebi combatantele, ia gândeşte-te cum ar fi să participi şi la desfăşurarea evenimentelor, dar să nu îţi poţi recunoaşte camarazii şi adversarii. Să nu poţi identifica pe unul de-al tău, să nu ai siguranţa că cel ce aleargă către tine are intenţia de a te susţine, nu de a-ţi pune piedică … nu e deloc simplu, nu-i aşa?

Cred că un astfel de mesaj avea apostolul Pavel pentru bravii luptători corinteni, cei cărora li se puteau reproşa multe, numai lenea şi lipsa de implicare în viaţa bisericii nu. Nu vă mai deosebesc, oameni buni! V-aţi murdărit tricourile într-un aşa hal, că nu vă mai pot deosebi de Corint! Cine vă vede războindu-vă prin tribunalele cetăţii nu îşi dă seama că are de-a face cu oameni care trăiesc o viaţă nouă în Cristos. E confuzie mare printre voi: despre cine să mai pot spune că este în echipa mea şi pe cine să îl pot considera “din afară” dacă toţi arătaţi la fel?

Îmi închipui că credinciosul cel mare şi tare din Corint, cumpărându-şi carne jertfită idolilor din măcelăriile templelor, nu avea cu ce să se deosebească de pâgânii lângă care se aşeza la coadă. Era unul dintre ei; parca îl văd spunând “Ştiţi, de fapt eu nu cred în idoli: sunt creştin. Mie îmi place carnea de la Templul Afroditei, că parcă e mai fragedă. O aduceţi din Argos, nu?”

Religia iubirii … Să fi fost iubirea capabilă să-i deosebească pe adevăraţii creştini din Corint de păgâni? Poate rânduiala din adunare? Poate trăirea în sfinţenie, departe de curvii, de certuri, de nedreptăţi? Turcii au un cuvânt tare frumos pentru toată această mărturie creştină: ioc.

A mai rămas doctrina … Da, ea, dreapta credinţă din tărtăcuţele lor trebuie să facă diferenţa. Ca şi cum ceea ce e în capul tău străluceşte ca o reclamă luminoasă pentru ca toţi să o poată citi. Ca şi cum crezurile ar face diferenţa dintre mărturiile oamenilor; pot să spun ca tine şi să cred ca mine: cine mă va putea da de gol? Ca să nu mai vorbim de faptul că dogmatica creştină nu prea picura în afară din bisericoşii corinteni: tot nişte prunci rămăseseră după atâta vreme …

Ne mai recunoaştem între noi? Ne mai identificăm ca luptând de aceeaşi parte a baricadei, sau lovim orbeşte în toţi şi în toate pentru a fi siguri că nu scapă nimeni? Dacă mi-e frică de un lucru în creştinismul ăsta de mileniu trei apoi să ştiţi că aici e necazul: să nu mai ştiu cu cine alerg, cine îmi vrea binele, cine dă doi bani pe viaţa mea, pe cine pot conta în vremuri de restrişte, cu cine împart acelaşi privilegiu de a chema în părtăşie Numele Domnului nostru, de cine să mă păzesc şi cui să-i spun bun venit în cămăruţa mea …

Am început de astăzi să studiem 1 Corinteni la noi în biserică; nu este pentru prima oară când parcurg această carte, însă de data asta mi-am propus să răspund, spre folosul meu şi, dacă e cazul, al adunării, la întrebări de genul celor de mai sus.

O primă provocare: înainte de a avea pretenţia să ştiu cine îmi sunt camarazii în Domnul, nu ar fi mai bine ca să îi las pe ei să afle dacă au în mine un adevărat frate? Trebuie să o învăţ şi pe asta …

(va urma)

7 gânduri despre “Corinteniada (1) – Despre noi şi ei, dar mai ales despre mine …

  1. „Dacă mi-e frică de un lucru în creştinismul ăsta de mileniu trei apoi să ştiţi că aici e necazul: să nu mai ştiu cu cine alerg, cine îmi vrea binele, cine dă doi bani pe viaţa mea, pe cine pot conta în vremuri de restrişte, cu cine împart acelaşi privilegiu de a chema în părtăşie Numele Domnului nostru, de cine să mă păzesc şi cui să-i spun bun venit în cămăruţa mea …”
    mai toti avem oameni care ne iubesc si pe care putem conta mereu si la o adica;
    dar recunosc frica de singuratate; nu am dat inca de ea si sper nici sa nu dau dar ea pindeste din intuneric; raminem sa facem ce putem si sa strigam catre Dumnezeu neincetat; sa iubim pe aproapele nostru si sa facem bine celor care posteaza prea mult pe bogurile altora🙂

  2. Un subiect ce descrie o mica frintura de realitate din ce azi se intimpla si intradevar este greu sa descoperi adevaratii crestini .De ce?Fiinca multi dintre ai lui Satana s-au facut „slujitori ai neprihanirii”legalizati si cu o mare putere de influienta au creat in jurul lor puterea de sustinere in ceea ce vedem ca cei din partidele politice !Si odata ajunsi la putere nu au dorinta de a ceda scaunul dupa cum fac cei de la conducerea tarii!!Mandatele de ochii lumii doresc sa-i tina pina la batrinete chind pensia datorita salariului mare le aduce un alt confort al vietii .Pentru multi lucrurile sint inexplicabile si cred ca totul se face teocratic si cu multa jertfire ,dar realitatea este departe de adevar .Mare diferenta si dureros fiinca acum 25 -30 de ani in urma nu era asa ceva in domeniul spiritual.Dar odata cu aparitia asa zise a libertatii si a legalizarii lucrurile s-au schimbat si viata a devenit pentru multe biserici la fel ca cei din Corint.Si totul devine formalitate prin care puterea DUHULUI SFINT in manifestare si expunere este blocata intr-un mod foarte rafinat si greu de conceput.Domnul Isus Hristos a venit sa investeasca in o Imparatie Divina si sa atraga omenirea la o astfel de Imparatie ,in schimb azi la multi investitiile apar in ceva trecator ,in ceva care aduce pentru unii acum un profit aparte si viata multora ajunge la confortul liderilor din parlament,senat sau a celora ce sint lideri politici in fiecare judet.Si acest lucru se intimpla in toate grupurile religioase ,mai ales in cele in care legatura cu liderii politici este foarte strinsa si legata.Multi cred ca in partea spirituala ajung la o protejare si o afectiune si normal asa ar trebui si mult mai mult ar trebui sa ajunga la o mare binecuvintare care ar trebui sa -i aduca la speranta primilor crestini care s-au alaturat DOMNULUI ISUS HRISTOS.Poate inca sint locuri si Biserici inca nu au ajuns la starea celor din Corint sau a celor 7 Biserici descrise in Apocalipsa si ar fi minunat ca fiecare sa aiba parte de adevarati frati de credinta care nu se insala,mint si fac rau unul la celalat,dar tare frica imi este ca sint tot mai putine de acest gen si starea multora este la fel ca atunci chind DOMNUL ISUS HRISTOS (Ioan capitolul 2 );14. In Templu a gasit pe cei ce vindeau boi, oi si porumbei, si pe schimbatorii de bani sezand jos.
    15. A facut un bici de streanguri si i-a scos pe toti afara din Templu, impreuna cu oile si boii; a varsat banii schimbatorilor si le-a rasturnat mesele.
    16. Si a zis celor ce vindeau porumbei: „Ridicati acestea de aici si nu faceti din Casa Tatalui Meu o casa de negustorie.”
    Si azi pentru a restabili LEGEA TEOCRATICA si bunul mers al activitatii spirituale ,la fel este nevoie de o astfel de actiune si acelas fel de persoana!!!Eu nu doresc sa scriu un neadevar despre ceea ce azi exzista si este trist ca lucrurile au ajuns sa derapeze si in multe locuri sa ajunga in acelas fel dar mai perfid si manipulator.De ce?Fiinca multi nu mai doresc sa indeplineasca porunca TATALUI CERESC SI INVATATURA DOMNULUI ISUS HRISTOS si au ajuns in pretentie ca iudeii care pretindeau in fata DOMNULUI ISUS HRISTOS ca sint fii lui Avraam ,dar DOMNUL ISUS HRISTOS ce le spune? sa citim;Ioan capitolul 8 ;”39. „Tatal nostru”, I-au raspuns ei, „este Avraam.” Isus le-a zis: „Daca ati fi copii ai lui Avraam, ati face faptele lui Avraam.
    40. Dar acum cautati sa Ma omorati pe Mine, un Om care v-am spus adevarul pe care l-am auzit de la Dumnezeu. Asa ceva Avraam n-a facut.
    41. Voi faceti faptele tatalui vostru.” Ei I-au zis: „Noi nu suntem copii nascuti din curvie; avem un singur Tata: pe Dumnezeu.”
    42. Isus le-a zis: „Daca ar fi Dumnezeu Tatal vostru, M-ati iubi si pe Mine, caci Eu am iesit si vin de la Dumnezeu: n-am venit de la Mine insumi, ci El M-a trimis.
    43. Pentru ce nu intelegeti vorbirea Mea? Pentru ca nu puteti asculta Cuvantul Meu.
    44. Voi aveti de tata pe diavolul; si vreti sa impliniti poftele tatalui vostru. El de la inceput a fost ucigas; si nu sta in adevar, pentru ca in el nu este adevar. Ori de cate ori spune o minciuna, vorbeste din ale lui, caci este mincinos si tatal minciunii.
    45. Iar pe Mine, pentru ca spun adevarul, nu Ma credeti.
    46. Cine din voi Ma poate dovedi ca am pacat? Daca spun adevarul, pentru ce nu Ma credeti?
    47. Cine este din Dumnezeu asculta cuvintele lui Dumnezeu; voi de aceea n-ascultati, pentru ca nu sunteti din Dumnezeu.”
    Azi daca rostesti aceste cuvinte unor persoane cu carnet teologic si cu fapte firesti ,esti considerat o persoana rea si spune ca esti irevelanta si aduci „acuzatii nefondate” si in loc sa-si ceara scuze ajunge de i-ti expune altceva.Este greu de crezut insa sa nu uitam ca si Ana care era socrul lui Caiafa,marele preot in acel an a dat acelas sfat iudeilor;” „Este de folos sa moara un singur om pentru norod.”
    Oare de ce?fiinca cunosteau puterea DOMNULUI ISUS HRISTOS si le era frica sa nu-si piarda confortul si pozitia.Credem ca azi este mai deosebit?Doar sa dam o privire la faptele si comportamentul multor lideri si singuri o sa ne convingem.Eu sint convins gata fiinca stiu in ce am ajuns inshelat si ce rana au creat ,iar acum inca in loc de a se scuza multi zimbesc ironic si au curajul sa dea mina cu tine rostind cuvintul de „PACE’,altii nici nu vor sa te salute ,iar chind intinzi mina se feresc sa dea mina cu tine ,parca ai fi necurat !Si lucrul acesta i-l fac si respecta fiinca este o cerinta doctrinala in o grupare aparte.Multi se compoarta cum si Iuda se comporta intre cei 11 ucenici pina in timpul chind a ajuns la ultimul act de pacat si care ia adus moartea.Unii inca nu au inteles nimic din cele scrise si se vede ca nu ADEVARUL ii intereseaza ,ci puterea,confortul si expunerea .si vedem atit din paginile virtuale ale internetului ,chit si din activitatea de zi cu zi si ceea din Biserici chind zic ca slujesc ,dar normal ei nu slujesc fiinca ishi fac meseria care este platita cu un salar greu de inchipuit pentru multi (putem sa zicem ca in egalitate cu a celora din parlament (la unii cu multul mai mult)cu toate benefiiciile care stiu bine sa si le expuna in puterea confortului si luxului.)Iar membrul de rind chiar daca maninca o felie de piine cu putina margarina ,sau poate nici aia nu o are de multe ori si trebuie sa se imprumute este luat la rost pentru membrie si adevarata slujire!!!!ce timpuri am ajuns si ce tristete este ca si din partea spirituala din nou s-a ajuns la dorinta de chistig ,profit si multi au devenit ca cei descrisi in Ezechiel capitolul 34 ,uitind si neluind in considerare mesajul divin al TATALUI CERESC care spune;”Proroceste si spune-le lor, pastorilor: „Asa vorbeste Domnul Dumnezeu: „Vai de pastorii lui Israel, care se pasc pe ei insisi! Nu trebuie pastorii sa pasca turma?
    3. Voi mancati grasimea, va imbracati cu lana, taiati ce e gras, dar nu pasteti oile.
    4. Nu intariti pe cele slabe, nu vindecati pe cea bolnava, nu legati pe cea ranita; n-aduceti inapoi pe cea ratacita, nu cautati pe cea pierduta, ci le stapaniti cu asuprire si cu asprime!
    5. Astfel ele s-au risipit pentru ca n-aveau pastor; au ajuns prada tuturor fiarelor campului si s-au risipit.
    6. Turma Mea rataceste pe toti muntii si pe toate dealurile inalte; oile Mele sunt risipite pe toata fata tarii si nimeni nu ingrijeste de ele, nici nu le cauta!
    7. De aceea, pastorilor, ascultati cuvantul Domnului!
    8. Pe viata Mea, zice Domnul Dumnezeu, pentru ca oile Mele au ajuns de jaf si sunt prada tuturor fiarelor campului, din lipsa de pastor, pentru ca pastorii Mei n-au nicio grija de oile Mele, ci se pasteau numai pe ei insisi, si nu pasteau oile Mele,
    9. de aceea, pastorilor, ascultati Cuvantul Domnului!
    10. Asa vorbeste Domnul Dumnezeu: Iata, am necaz pe pastori! Imi voi lua inapoi oile din mainile lor, nu-i voi mai lasa sa-Mi pasca oile, si nu se vor mai paste nici pe ei insisi; caci Imi voi izbavi oile din gura lor, si nu le vor mai sluji ca hrana!”
    11. Caci asa vorbeste Domnul Dumnezeu: „Iata, Ma voi ingriji Eu insumi de oile Mele si le voi cerceta!
    12. Cum isi cerceteaza un pastor turma cand este in mijlocul oilor sale imprastiate, asa Imi voi cerceta Eu oile si le voi strange din toate locurile pe unde au fost risipite in ziua plina de nori si negura.
    13. Le voi scoate dintre popoare, le voi strange din felurite tari si le voi aduce inapoi in tara lor; le voi paste pe muntii lui Israel, de-a lungul raurilor si in toate locurile locuite ale tarii.
    14. Le voi paste pe o pasune buna, si stana lor va fi pe muntii cei inalti ai lui Israel; acolo se vor odihni intr-un staul placut si vor avea pasuni grase pe muntii lui Israel.
    15. Eu insumi Imi voi paste oile, Eu le voi duce la odihna, zice Domnul Dumnezeu.
    16. Voi cauta pe cea pierduta, voi aduce inapoi pe cea ratacita, voi lega pe cea ranita si voi intari pe cea slaba. Dar voi pazi pe cele grase si pline de vlaga: vreau sa le pasc cum se cade.”
    17. „Si voi, oile Mele, asa vorbeste Domnul Dumnezeu: „Iata, voi judeca intre oaie si oaie, intre berbeci si tapi.
    18. Este prea putin pentru voi ca pasteti in pasunea cea buna, de mai calcati in picioare si cealalta parte a pasunii voastre? Ca beti o apa limpede, de mai tulburati si pe cealalta cu picioarele?
    19. Si oile Mele trebuie apoi sa pasca ce ati calcat voi cu picioarele voastre si sa bea ce ati tulburat voi cu picioarele voastre!”
    20. De aceea, asa le vorbeste Domnul Dumnezeu: „Iata ca voi judeca intre oaia grasa si oaia slaba.
    21. Pentru ca ati izbit cu coasta si cu umarul si ati impuns cu coarnele voastre toate oile slabe pana le-ati izgonit,
    22. voi veni in ajutorul oilor Mele, ca sa nu mai fie de jaf, si voi judeca intre oaie si oaie.
    23. Voi pune peste ele un singur pastor care le va paste, si anume pe Robul Meu David; El le va paste, El va fi pastorul lor.
    24. Eu, Domnul, voi fi Dumnezeul lor, si Robul Meu David va fi voievod in mijlocul lor. Eu, Domnul, am vorbit!
    25. Voi incheia cu ele un legamant de pace si voi indeparta din tara toate fiarele salbatice; ele vor locui in liniste in pustiu si vor putea dormi in mijlocul padurilor.
    26. Le voi face, pe ele si imprejurimile dealului Meu, o pricina de binecuvantare; le voi trimite ploaie la vreme, si aceasta va fi o ploaie binecuvantata!
    27. Pomul de pe camp isi va da rodul, si pamantul isi va da roadele. Ele vor fi linistite in tara lor si vor sti ca Eu sunt Domnul, cand voi rupe legaturile jugului lor si cand le voi izbavi din mana celor ce le asupresc.
    28. Nu vor mai fi de jaf intre neamuri, nu le vor manca fiarele din tara, ci vor locui in liniste si nu le va mai tulbura nimeni.
    29. Le voi pune un rasad caruia i se va duce faima; nu vor mai fi mistuite de foame in tara si nu vor mai purta ocara neamurilor.
    30. Si vor sti astfel ca Eu, Domnul Dumnezeul lor, sunt cu ele si ca ele sunt poporul Meu, ele, casa lui Israel, zice Domnul Dumnezeu.
    31. Voi sunteti oile Mele, oile pasunii Mele, si Eu sunt Dumnezeul vostru, zice Domnul Dumnezeu.”
    Eu stiu ca multi nu percep mesajul meu finca poate in grupul in care se gasesc nu se intimpla asa ceva ,dar nu uitati ca tot ce scriu este realitatea cu care ma confrunt de multi ani de zile si care a ajuns sa fie unde eu ma gasesc si multe BISERICI au ajuns in aceasta stare jalnica,dar trebuie sa raminem incredintati si sa nu cedam si credinta sa o pastram ,fiinca iar se vor arata zorii zilei si toate aceste lucruri vor disparea si profetia din Isaia capitolul 65 cu 17 la 25 va ajunge la implinire dupa cum multe au ajuns si pe DOMNUL ISUS HRISTOS L-au descris;Isaia capitolul 53 cu 1 la 12.Chiti ajung sa creada in puterea acestor profetii?Si de ce inca pentru multi aceste lucruri sint o enigma si chiar greu de crezut?

  3. @Să nu poţi identifica pe unul de-al tău, să nu ai siguranţa că cel ce aleargă către tine are intenţia de a te susţine, nu de a-ţi pune piedică … nu e deloc simplu, nu-i aşa?

    Nu numai ca nu e simplu ci poate devenii daunator sa ai pe terenul de lupta a ideilor (blogul) camarazi ce se fac suspectibili de blat ideologic. Fara aluzii!

      1. Dyo,
        Şi ceilalţi,
        Dacă n-aveţi de lucru poate ar fi bine să vă sugerez ceva! Ce ziceţi de analiza versetului următor?

        Isaia 4:1 Şapte femei vor apuca în ziua aceea [care o fi ziua aceea? Despre ce femei este vorba şi de ce şapte?] un singur bărbat [Despre ce bărbat o fi vorba?], şi vor zice: „Vom mânca pâinea noastră înşine, [a cui pâine?] şi ne vom îmbrăca în hainele noastre înşine;[ale cui haine?] numai fă-ne să-ţi purtăm numele [oare care nume?], şi ia ocara de peste noi![oare în ce consta ocara?]”

        De data asta cu profunde aluzii🙂

  4. Deziderat utopic „crestino – american ” : „- si sa traim in veacul de acum cu CUMPATARE ,DREPTATE si EVLAVIE !!!”. Really ???!!!

Dă o replică!

