Nu s-au dezis!


Nici pomeneală! Demersul lui Ioan Peia este unul personal (cum a menţionat de altfel chiar domnia sa în articol) iar Popa Ilie şi Demeter Ioan o scaldă în continuare pe site-ul Străjerilor. Spălare pe mâini mai penibilă decât cea de acolo cu greu mai găseşti.

Cică: Ca mişcare nu suntem împuternici nici de frăţietate şi nici de Dumnezeu să ne pronunţăm dacă pastorul Chris Oyakhilome este sau nu este un eretic şi care dintre învăţăturile lui sunt eretice şi care sunt corecte din punct de vedere biblic.” Să înţeleg că vă lipseşte discernământul, fraţilor? “Activaţi Duhul” în felurite lucrări, dar nu ştiţi pe ce bază se întâmplă asta, nici nu puteţi deosebi învăţătura care condus la această activare? Sau: “nu avem căderea să judecăm lucrarea de acolo”. Dar cine, rogu-vă, are căderea asta? Pe cine să îl chemăm ca să ne spună dacă o învăţătură este eretică sau nu? Poate Cristian Tudor Popescu şi cu Emil Hurezeanu au ceva de spus în privinţa asta, ce ziceţi?

Balta a stropit bine cu prosteală de zece puncte în momentul în care se afirmă:

“nu este nici o asociere între noi, între Mişcarea Străjerilor şi lucrarea pastorului Chris; o spunem aceasta nu pentru că ne-ar fi ruşine, ci confirmând singurul adevar că în afară de legătura Duhului nu există nimic altceva”

Păi noi ce-am insinuat până acum? O asociere instituţionalizată? Chiar aşa de mult ne desconsideraţi, că nu ne-a dus mintea cea de pe urmă la mai mult decât o trivială afiliere? Tocmai acea “legătură” ne-a pus în gardă pe noi, “detractorii”, cea care aducea în România practicile pastorului Chris, fără pic de judecare a legitimităţii lor biblice. Nici nu e nevoie de altceva.

M-am grăbit asumând o lepădare a Străjerilor de cele din Africa, de pastorul Chris. Clarificările exclamate de pe site-ul lor spun limpede:

Nu percepem aluziile care ni se fac ca să ne dezicem de Africa de Sud pentru că nu avem de ce să ne dezicem.

Îi cred, de data asta, măcar din pricina proastei exprimări (întregul comunicat este un simulacru de limbă română, se vede că l-au scris din mers). Vroiau să zică că nu pricep, poate? De perceput, nu ştiu dacă e cazul. Un lucru însă nu îl pricep eu: care om cu scaun la cap se mai poate lăsa condus în cele sfinte de astfel de lideri? Nu percep ei ce se întâmplă cu aceştia?

17 comentarii

  1. Nici eu nu pricep la ce folosește articolul tău scris cu un ASTFEL de ton?

    Acum sînteți 2 nebloggeri? Care gîndiți cu voce tare?…

    De fapt, eu nu pricep și alte lucruri, dacă e să continui nepricepeala ta:

    Care oameni cu scaun la cap se mai pot lăsa conduși de pastori (orădeni) care mint?

    Așa făcea și Domnul Isus: Îmi răspundeți la întrebarea mea, poate vă răspund și eu la a voastră… 🙂

    Iar vin zile nasoale în blogosfera evanghelică… 🙂

    Eu, oricum, aveam destule restanțe și fără subiectul pe care îl reluați voi acum…

    Nebloggerilor! 🙂

    1. Nu ma intereseaza atat de mult cu cine ma pui in tandem, dar o sa-ti raspund cat se poate se scurt la intrebare (mai mult timp nu am): pentru ca acele Clarificari! sunt o insulta pentru noi, scepticii fata de manifestarile strajeresti.
      Pastorii oradeni? Cum as putea eu sa ii judec? Nu stiu despre ce este vorba si nu cred ca e bine sa intervin in astfel de chestiuni care, evident, nu-s de nasul meu.
      Nu ma dezic de statutul de blogger, in ciuda tonului sau a unor opinii care s-ar preta mai bine unui jurnal privat. Fiecare blogger pe tastatura lui piere … riscul meseriei, ce sa-i faci.

      1. Iar eu spun că, ÎNAINTEA acelor Clarificări, sînt ALTE insulte la adresa noastră, care s-au adunat de-a lungul anilor!

        Iar acele ALTE insulte au de a face MULT mai mult cu viața evanghelicilor români DE ACUM decît aceste Clarificări care te irită pe tine!

        Nu ești un blogger român, pasionat de filme sau cetăți medievale, insule grecești sau de astronomie, ești un blogger EVANGHELIC. Mai exact, te poziționezi în BLOGOSFERA EVANGHELICĂ. Așadar, măcar din acest motiv ar trebui să te intereseze, dincolo de „subiectul zilei”, „chestiunea zilei”, „cîrcoteala zilei”, ACELE subiecte de PRIM rang!

        Dincolo de Străjeri și Cazul Iosif Țon există viață pe Planeta Evanghelică!

        De ce pe UNII pastori orădeni îi judeci, iar pe alții nu îi judeci?

        Oricum, nu de Oradea e vorba (decît ca și vector în subcultura evanghelică românească), ci de evanghelicii români, inclusiv din diaspora. Așadar nu se poate să ridici niște întrebări și apoi să dai bir cu fugiții…

      2. Pai tocmai pentru ca exista viata dincolo de Strajeri si de cazul Iosif Ton imi permit sa fac incursiuni printre filme, carti si cetati. De altfel cred ca toate astea se leaga: absenta unei culturi generale – macar la nivel mediocru – se reflecta intr-o groaza de metehne evanghelice pe care le-am semnalat in cei aproape doi ani de cand sunt blogger. Asta pentru ca, desi avem oameni capabili si trecuti prin multe, presiunea celor (prea) multi ii impinge spre derapaje nefericite. Chiar si apucaturile la nivel de Uniune Baptista, Alianta sau de formatori de opinie evanghelica romaneasca reflecta un ethos inchis, reactionar, relicva a unui construct cladit in primul rand pe negatii, abia apoi pe afirmarea unor valori proprii.
        Eu unul sunt mult prea izolat pentru a intra in profunzimea unora dintre problemele cu care ne confruntam, desi nu mi se poate lasitate in ce am scris pana acum. Am acces la informatii de mana a doua sau chiar mai rau. De regula nu le dau curs, pentru ca nu le pot verifica. Luarile mele de pozitie apar numai pe baza unor materiale vizibile tuturor, unele dintre ele chiar la spartul targului. Uneori, tocmai din lipsa unei informari pertinente, scuzabila in parte, am dat si rateuri, asumate spasit la vremea respectiva …
        Cred ca daca e sa avem o voce care sa poata avea un impact pe Planeta Evanghelica, acest lucru se poate intampla numai conlucrand intr-o retea de bloggeri cu aceeasi viziune ….
        *
        Asa, cu voci singulare, chiar adunate si promovate cu sarg de tine sau de altii, vom putea striga mult si bine impotriva pastorilor oradeni (pe care nu ii cunosc decat din auzite, motiv pentru care nu judec decat daca este ceva de judecat in aparitiile lor publice) sau de aiurea, atunci cand calca stramb.
        *
        … care retea lipseste deocamdata – trebuie sa fie ceva mai mult decat ceea ce Reteaua Evanghelica (apreciabila de altfel) este acum. Nu crezi?

  2. Dyo,

    Resping ideea că puterea stă în mîna celor mulți. Iată perspectiva pe care o am de mulți ani: Puterea adevărului e suficientă pentru ca un om să se ridice și să înfrunte mase de oameni manipulați sau comisii întrunite sub stindardul ignoranței. Desigur, asta o știu mai bine acum, postevenimențial, cînd o pot formula astfel.

    Este evident că o bună parte din notorietatea numelui meu are de a face cu această putere pe care o are adevărul. Eu am fost doar un vehicol. Un om. E adevărat, un om așezat de destin la intersecția unor magistrale informaționale și relaționale. Dar acest aspect este secundar în discuția de acum.

    Ceea ce este important, și mă refer la tine și la mine, e să nu lăsăm ca puterea adevărului să se disipeze prin faptul că nu ne înțelegem locul și rolul la un anumit moment, într-o istorie care transcende percepțiile noastre terestre și blogosferice.

    Unul dintre mijloacele prin care ne asumăm identitatea (și postevenimențialitatea) este istoria. Scriptura e plină de istorie și de cifre, ca și de nume (modificate postevenimențial). Ca și evanghelici, ne asumăm o istorie care uneori ne incomodează, dar care ne conferă un statut în perimetrul social-cultural-religios.

    Nu putem să fim indiferenți față de anumite gesturi publice de la sute sau mii de km distanță doar pentru că nu avem suficiente informații. Sau, mai degrabă, pentru că nu facem efortul postevenimențial de a capta semnificația evenimentului.

    Încerc să fiu scurt, astfel că sar la punctul cu rețeaua de bloggeri, formulă care cred că trebuie să fie reluată, redenumită, redimensionată și reconsiderată din anumite puncte de vedere.

    Problema pe care o văd eu este faptul că tocmai astfel de subiecte de senzație, precum cel cu Străjerii, respectiv cel cu Iosif Țon, stoarce puținele energii analitice și relaționale pe care le avem, ca bloggeri evanghelici.

    Marius Cruceru a speculat, an de an, această slăbiciune a bloggerilor evanghelici, mai ales că nu avem JURNALIȘTI evanghelici care să urmărească subiectele IMPORTANTE din mediul evanghelic. Și care să facă baze de date cu surse și resurse, pe care să le folosească la momentul potrivit.

    Nu de o rețea de bloggeri evanghelici e nevoie, care să aibă un cuvînt apăsat în anumite momente. Uneori e de ajuns ca doar unul să spună: Nu e adevărat, iată care e adevărul.

    Dar e nevoie de solidaritate, în diverse momente și în diverse moduri.

    Eu mi-am exprimat public solidaritatea cu anumite cauze sau persoane, de-a lungul anilor. Pînă și cu Marius Cruceru mi-am exprimat solidaritatea cel puțin într-un anumit moment… 🙂

  3. Nimeni nu e perfect, nici macar Alin Cristea. Nu ma refer la subiectul aflat in discutie. Alin obisnuieste sa corecteze pe oricine scapa o greseala (nu e vorba de cei limitati sau cu lacune grave in documentare, exprimare si ortografie pentru ca sunt niste ignoranti si isi merita soarta) fie postac, fie blogger. In ultimul comentariu scrie despre vehicol. Acest cuvint nu este in limba romana. Exista insa termenul vehicul din fr. véhicule, lat. vehiculum
    care inseamna si cale sau mijloc de transmitere sau de propagare a ceva. N-am nimic personal cu el, îi apreciez prezenta in blogosfera evanghelica si daca n-ar exista ar trebui inventat.

    1. 1. Da, nu există în limba română cuvîntul vehicol. Îmi cer scuze.

      2. Nu există nici cuvîntul postac. 🙂

      3. Nu este adevărat că „Alin obișnuiește să corecteze pe ORICINE scapă o greșeală”.

      La FIECARE semnalare a unei greșeli de scriere există cel puțin 10 alte greșeli pe care nu le semnalez, din diverse motive.

      4. Am afirmat și susțin în continuare că semnalarea greșelilor gramaticale nu reprezintă o prioritate pentru mine. Am ALTE proiecte în derulare, mult mai importante, pînă și ultima frază (care m-a topit) din comentariul lui Navig8r dă cumva de înțeles că mă prezența mea în blogosfera evanghelică e un fenomen necesar.

      5. Cu alte ocazii am precizat unele motive pentru care am hotărît să semnalez public UNELE greșeli de scriere. În numeroase cazuri le-am semnalat mai întîi în privat. În destule cazuri mi-au fost adresate mulțumiri pentru un astfel de efort (pe care alții nu îl fac).

      6. Am știut, de-a lungul anilor, că o ASTFEL de implicare a mea în semnalarea publică a unor greșeli îmi va aduce destule antipatii. Din păcate, și minciuni prin care se încearcă discreditarea mea, ceea ce, pînă acum, nu s-a reușit. 🙂

      Am mizat însă pe faptul că unii vor avea încredere în experiența mea pe Internet, care a ajuns acum la circa 10 ani, cu oameni de tot felul, și pe Internet dar și spațiul confesional, dar nu numai, și nu va trebui să dau în fiecare săptămînă explicații, precizări, dezmințiri referitoare la TOATE procedurile mele.

      Vasile Tomoiagă (Clujul Evanghelic) este cel care cunoaște probabil cele mai multe detalii în legătură cu motivațiile mele, politicile mele publice, procedurile mele și… iritările mele. 🙂

      Parteneriatul Alin Cristea – Vasile Tomoiagă din ultimii ani reprezintă unul dintre cele mai bune lucruri care li s-au întîmplat evanghelicilor români (din țară și din străinătate).

      Faptul că bisericile, pastorii, asociațiile, fundațiile din mediul evanghelic nu știu să beneficieze de experiența dobîndită de cei doi în cadrul acestui parteneriat este unul dintre cele mai triste lucruri din mediul evanghelic românesc (din țară și din diaspora).

  4. @Ana
    Ti-am oprit doua dintre comentarii pentru ca nu vreau sa deschid alte polemici pe blogul meu (altele decat cele in care vreau eu sa ma implic). In plus, deoarece chestiunea de fond este una „np”, cred ca e mai bine pentru cititorii ortodocsi ai blogului sa nu intervina in discutii. Nici eu nu gasesc cu cale sa intervin in disputele ortodoxe, pe buna dreptate. Ok?

  5. E bine ca nu intervi in disputele (?!) ortodoxe mai ales ca nu aparti lumii ortodoxe si nu cunosti decit suprafata lucrurilor, ceea ce nu e cazul la mine vis a vis de lumea np, romaneasca in acest caz.
    Aceleasi framintari si schisme ca intotdeauna, in diverse variante.

    1. Da-mi voie sa iti spun ca cunosc lumea ortodoxa mult mai bine decat iti inchipui. Am fost pe-acolo. Dar … treaca de la mine si de data asta …

Dă o replică!

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s