După-amiaza unui misionar (cu normă întreagă!)


– Se poate?

– Da, desigur! Luaţi loc!

(Câteva momente de linişte.)

– Nu vă supăraţi că vă întrerup. Am observat că citiţi o carte religioasă …

– Da, aveţi dreptate. Este o carte despre cum se studiază Scriptura cât mai eficient.

– Sunteţi cleric cumva?

– Nu.

– Să înţeleg că credeţi în ce scrie acolo? De ce ar mai studia cineva astăzi o carte atât de veche şi depăşită precum Scriptura?

– Sunt creştin. Este normal să cred în ce spune Scriptura. Doar este Cuvântul lui Dumnezeu!

– Am înţeles. Totuşi, vorbim de tot felul de povestiri mitologice, neadevărate, neverificabile. Vedeţi, eu sunt ateu. Eu nu cred în Dumnezeu. În copilărie am fost şi eu aşa ca dumneavoastră, credincios, crescut de părinţi creştini. Odată însă, la o oră de biologie din liceu, ceva s-a schimbat şi am înţeles adevărul. Viaţa mea s-a schimbat de atunci; trăiesc liber, pot să mă bucur în mod deplin de viaţă … E minunat să fii ateu!

– Bine, bine, am înţeles. Cu toate astea, trebuie să vă spun că şi eu trăiesc o viaţă împlinită şi fericită alături de Dumnezeul în care mă încred …

– Trăiţi în ignoranţă, bazându-vă pe nişte poveşti inventate de oameni despre un Dumnezeu care nu există. Sunteţi înrobit de minciuna religiei. Aveţi nevoie de o eliberare ca să puteţi gândi cu propriul dumneavoastră cap şi să vedeţi adevărul ştiinţei. Nişte oameni mânaţi de interese egoiste, profită de pe urma unora ca voi, cei ce le ascultaţi predicile şi îi susţineţi financiar.

– Sunt ateii mai buni, vreţi să spuneţi?

– Noi ateii suntem mânaţi de cele mai nobile idealuri cu privire la binele omenirii. Vrem să vedem lumea eliberată de înşelătoriile religiei. Vrem ca oameni să gândească liberi, nu să rămână robi unor superstiţii antice despre un bătrânel care a creat lumea în şase zile, despre un mântuitor născut din fecioară şi alte poveşti din astea …

– Totuşi ateismul are nişte probleme. De pildă, nu poate explica cum a apărut lumea. Trebuie să cred că nu ne-a creat un Dumnezeu iubitor, ci am evoluat la întâmplare de la celula primordială, la nevertebrate, la maimuţe şi aşa mai departe … Cum să accept aşa ceva, când în Scriptură ni se spune cum a creat Dumnezeu întreg Universul şi pe om în şase zile?

– Nu este vorba de credinţă aici. Ştiinţa a făcut progrese uluitoare. Avem explicaţii tot mai bune despre cum a apărut Universul şi despre cum s-a dezvoltat viaţa pe Pământ. Daţi-mi voie să vă citesc ce spunea marele om de ştiinţă Charles Darwin despre apariţia omului, în următorul paragraf …

( Cuvintele lui Darwin, însoţite de ritmul zgomotului produs de rooţile trenului, cuceresc întregul vagon …)

– Nu am ştiut asta. Totuşi, în ce priveşte apariţia Universului lucrurile sunt mai complicate …

– Da, e adevărat, dar ştiinţa a făcut progrese şi aici. Cum spunea şi strălucitorul Richard Dawkins în acest paragraf …

( Urmează un citat din “Himera credinţei în Dumnezeu”.)

– Totuşi, condiţia de ateu este una a disperării. Nu există un sens în viaţă, un reper moral absolut. Cum se poate trăi o viaţă fericită în aceste condiţii?

– Este o minciună a liderilor religioşi, cum că nu se poate trăi o viaţă fericită în ateism. Fiecare dintre noi avem repere morale în noi înşine; nu vedeţi că ţările seculare sunt mai civilizate şi au rate ale delicvenţei mai mici decât cele în care religia este încă la putere? În plus, iată că unii dintre noi ne-am dedicat întreaga viaţă unei cauze nobile precum aceasta de a duce mesajul Manifestului Umanist în toată lumea. Cum zice şi în acest paragraf al lui Hitchens …

( O zicere de mare efect din “God is not great”.)

– Pare să aibă sens ce spuneţi. Deşi …

– Se apropie trenul de staţie. Cred că v-am dat suficiente motive să vedeţi că ceea ce vă spun eu este adevărul adevărat. Nu vreţi să vă debarasaţi de toate eresurile religioase pe care le-aţi crezut până astăzi, pentru ca de acum încolo să trăiţi o viaţă schimbată? Nu este păcat să rataţi această şansă ce vi se oferă chiar acum?

– Ce să zic? Trebuie să mă mai gândesc …

– Dar de ce să amânaţi? Nu ştiţi ce aduce ziua de mâine. Gândiţi-vă că va veni vremea când veţi regreta că aţi mers pe această cale şi poate va fi prea târziu. Anii se scurg repede. De ce să-i irosiţi pe un drum pavat cu atâtea privaţiuni şi suferinţe inutile?

– Hm … Ce trebuie să fac ca să devin ateu?

( Trenul a sosit în staţie. Cine poate spune unde va fi următoarea oprire?)

7 comentarii

  1. Excelentă sceneta. Eu unul aştept o continuare, dacă se poate.

    Sunt sigur că era bine dacă dădeai citatele în interiorul acelor paranteze sau poate ne tentezi să citim cărţile la care faci referire…

    1. Este un dialog in care detaliile de context sunt minime, tocmai pentru a nu va abate atentia de la subiect. Ia mai puneti mana pe carte si nu mai asteptati sa vi le dea omul pe toate de-a gata! 😦

  2. Dyo sint surprins sa citesc acest subiect ,care de fapt este realitatea de conversatie azi intre multe persoane !Si aceste persoane exzista intre noi din multe motive bine intemeiate .Unii asa considerati „atei”apar din rindurile asa zisilor „crestini” fiinca in viata lor fiind prea zelosi pentru adevar,ajung de descopera in cercul lor religios „lupii imbracati in haine de ciobani „care folosesc mebrii Bisericilor doar pentru confortul lor si a celor din comitet intr-un mod foarte abil si greu de inteles de majoritatea celor prezenti.Pentru unii aceste lucruri nu doresc sa se descopere si nici sa se cunoasca dupa cum a fost pe timpuri ,iar DOMNUL ISUS HRISTOS le a facut decunoscut „MULTIMILOR SI UCENICILOR”;Matei capitolul 23.Deci sa nu fim surprinsi de ce se intimpla si la ce se ajunge.Unii nu au putere de a lupta si atunci abzic la puterea de religie ,dupa cum unii abzic la puterea politica si devin „atei”.Si astfel din aceste motive apar astfel de conversatii.Deci sa fim foarte atenti despre mesajul din Matei capitolul 24 cu versetul 24 si sa intelegem pentru cine sintem si robii caror persoane devenim!!

    1. Si eu sunt surprins sa vad ce putine adevaruri mai avem de aparat pe lumea asta … si mi-e tare mila de noi. Domnul sa pazeasca ceea ce noi nu suntem in stare sa pastram in curatie!

Dă o replică!