Gȃndul Trinitarian al sǎptǎmȃnii sau despre Marele Dans (20)


Darrow Miller (pe care l-am ȋntȃlnit chiar ȋn acest an la Poiana Brașov) ne invitǎ, prin intermediul unor autori interesanți, sǎ reflectǎm ȋntr-un mod mai puțin didactic la misterul Trinitǎții și la acel concept, prea puțin vehiculat ȋntre evanghelicii romȃni, de perichoresis.

Din cartea sa Crescȃnd națiunile ( Editura Aureo Oradea, 2010 – pag.119) – dedicatǎ condiției femeii ȋn societate și ȋn bisericǎ, din perspectiva diferitelor culturi ȋn spațiu și ȋn timp, dar și din perspectivǎ biblicǎ (subiect arzǎtor, nu-i așa?) – rețin aceste fragmente pe tema rolului Sfintei Treimi ȋn modelarea relațiilor dintre noi, oamenii, ȋncepȃnd din bisericǎ, fǎrǎ a ocoli ceea ce noi numim ȋncǎ cu nostalgie, dacǎ nu cu inconștiențǎ, “culturǎ creștinǎ”.

*

Natura Trinitarianǎ a lui Dumnezeu, așa cum aratǎ aceste aspecte ale creației, este cu nimc mai puțin decȃt staticǎ. Clark Pinnok scrie:

Teologii timpurii vorbeau despre Trinitate ca despre un dans, ca despre un cerc ȋntreit al vieții, ȋn care mișcarea de du-te vino este ȋntre cele Trei persoane și ȋntr-o relație grațioasǎ cu creația.

[…]

Educatorul și teologul Greg Uttinger prinde esența Mǎrețului Dans cȃnd scrie urmǎtoarele:

Metafora (Mǎrețului Dans) este corectǎ. Ȋntr-un dans de societate sau popular fiecare participant este  responsabil de rolul sǎu. Nu poate vedeea ȋntregul, dar mișcǎrile lui formeazǎ ȋntregul. Dar, pe mǎsurǎ ce danseazǎ bine, el se supune pe sine regulilor dansului și contribuie la crearea unui lucru minunat de complex, de o frumusețe deosebitǎ. Așa și cu universul și tot așa este și cu biserica. Dar rǎdǎcina tuturor acestor lucruri constǎ ȋn viața interioarǎ a Dumnezeului Triunitaric.

Atunci cȃnd venim la Hristos sǎ obținem mȃntuirea, suntem invitați “sǎ venim și sǎ ne alǎturǎm acestui dans!”

2 comentarii

  1. Reblogged this on Persona and commented:
    DEsi extraordinar de atragatoare si de fertila, dansul ca metafora a relatiei intre cele trei persoane divine (perichoresis) se bazeaza pe o etimologie gresita. AStfel, termenul teologic nu vine de la grecescul ‘choreUo’, a dansa, ci de la ‘choreo’, a face loc (pentru altul), a contine, etc.
    Oricum, chiar daca e asa, analogia s-a dovedit fertila atit sub raport teologic cit si spiritual si artistic.

  2. in loc de „este cu nimc mai puțin decȃt staticǎ”, poate ai vrut sa spui „nu este statica, ci este dinamica”..deoarece contextul implica miscare, dinamism…

Dă o replică!

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s