Grecia îmbietoare – Insula Thassos (1)

Pentru turistul care doreşte să guste, ȋn condiţii rezonabile de preţ şi accesibilitate, ceva din mireasma unică a insulelor greceşti, Thassos este o destinaţie ideală. Indiferent de ruta de sosire ȋn Grecia, prin Bulgaria, accesul pe această insulă este la ȋndemȃnă: am plecat seara la ora 21:00 din Sighişoara cu maşina, iar ȋn după-amiaza următoare (pe la vreo 16:30) ne bălăceam deja ȋn apa Mării Egee – asta şi după o pauză de odihnă cam de vreo două ore la graniţa elenă.

Thassos este o insulă care oferă vizitatorului un inepuizabil spectacol de verde,  crem şi albastru, fiecare dintre aceste culori fiind bogat reprezentată, la rȃndul ei, ȋntr-o mulţime de nuanţe. Da, este vorba de verdeaţă (chiar dacă unele păduri au ars ȋntr-un mare incendiu, acum mai bine de un deceniu), de stȃnci (ȋntre care cele albe, din carierele de marmură, fac senzaţie) şi de Marea Egee, la care adăugăm frumuseţea cerului şi a apusurilor de soare …

IMG_05

Trecerea cu ferryboat-ul se poate face atȃt din Kavala, cȃt şi din Keramoti, fiecare din cele două locaţii fiind suficient de interesantă pentru un popas de o noapte sau chiar mai multe. Dacă despre Kavala am mai scris (AICI) despre Keramoti pot să vă spun că este mai mult decȃt un punct de tranziţie către Thassos: plaja de aici este una foarte bună iar apusurile de soare sunt dintre cele mai frumoase pe care le-am ȋntȃlnit pȃnă acum ȋn Grecia.

Noi am mers prin Keramoti. Drumul pe apă este ceva mai scurt pe aici şi, ȋn plus, portul destinaţie este chiar Thassos (i se mai spune şi Limenas), ȋn timp ce din Kavala pasagerii şi maşinile lor vor coborȋ ȋntr-o locaţie ceva mai obscură (Skala Prinou) din partea de vest a insulei. Pentru o maşină şi patru persoane, costul călătoriei este de 28 Euro.

IMG_01

Odată ajunşi pe insulă, puteţi alege să rămȃneţi chiar ȋn Limenas, un oraş destul de animat şi drăguţ. Totuşi, ca să ajungeţi la nişte plaje mai de treabă este nevoie de maşină, deoarece acestea sunt ȋn afara oraşului (Papalimani şi Makryammos). Există şi o plăjuţă mică la capătul falezei din oraş, dar este cam aglomerată, bună cel mult pentru o baie, nu şi pentru o şedere mai lungă.

Insula este ȋnsă destul de mare, cu suficiente oferte pentru toate gusturile: staţiuni mai liniştite, precum Skala Potamia şi Aliki, sau mai agitate, ȋntre care cea mai cunoscută este Potos.

IMG_06

Noi am ales Potos, pentru a avea la ȋndemȃnă atȃt o plajă bună, cȃt şi toate celelalte ingrediente ale unei locaţii turistice neplictisitoare: spaţii de promenadă, magazine felurite, pulsul cosmopolit al unei vieţi de staţiune … Ȋn plus, Limenaria – al doilea oraş ca mărime de pe insulă – este situat la doar patru-cinci kilometri distanţă.

Şoseaua principală străbate circular insula. Pe coasta estică drumul este sinuos, cu o mulţime de suişuri şi coborȃşuri; ce-i drept, este spectaculos iar priveliştile ȋnspre mare sunt foarte frumoase. Dimpotrivă, şoseaua vestică este foarte domoală, aproape plictisitoare, fără să ofere prea multe de văzut.

IMG_03

Există şi cȃteva localităţi bine individualizate şi ȋn interiorul insulei: Panagia, Theologos şi Maries. După ce am văzut ȋn diverse prezentări şi broşuri, par să merite cȃte o vizită. Pe noi nu ne-au atras; deşi am stat opt zile pe insulă, nu ne-am săturat de mare aşa că am ȋncercat să profităm de căldura ei la maxim.

Vremea ȋn Thassos este plăcută. Este locul ȋn Grecia unde am văzut cei mai mulţi nori, unde poţi să simţi cu adevărat o briză răcoroasă, binefăcătoare. Am prins chiar şi o ploaie (cu fulgere!) ȋntr-o seară; a doua zi, după ieşirea soarelui, totul arăta ȋn staţiune de parcă nimic nu s-ar fi ȋntȃmplat …

IMG_04

Ca o observaţie generală, ȋn majoritatea locurilor pe unde am trecut grosul turiştilor străini ȋl asigură sȃrbii şi ruşii. Veţi ȋntȃlni destui romȃni, dar mai puţini decȃt ar fi fost de aşteptat. Pentru ȋntrega Macedonie sau, ca să fiu ceva mai precis, de pe la Platamonas ȋnspre nord, pe toată ȋntinderea ţărmului egeean, vecinii noştri sȃrbi domină staţiunile. Peste sfȃrşituri de săptămȃnă se fac nişte cozi interminabile de maşini sȃrbeşti la graniţa cu Republica Macedonia: este bine să aveţi acest detaliu ȋn vedere dacă mergeţi pe cont propriu prin zonă, atȃt sub aspectul drumului, cȃt şi al căutării unui spaţiu de cazare ȋn staţiuni.

Avantaje? Preţurile (cazare, servicii, alimente etc) sunt mai mici, pe măsura buzunarelor vecinilor noştri. Există ȋnsă şi un dezavantaj destul de supărător: curăţenia lasă de dorit, uneori la fel ca pe litoralul romȃnesc …

Voi reveni cu un nou episod despre Potos şi alte localităţi, precum şi despre plajele insulei Thassos …

Continuare AICI.

IMG_02

2 gânduri despre “Grecia îmbietoare – Insula Thassos (1)

Dă o replică!

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu: