Grecia ȋmbietoare: Corfu – Paleokastritsa

Voi ȋncepe seria de articole dedicate acestei fascinante insule greceşti cu o fărȃmă din ce are ea mai bun, una din care noi am gustat mai puţin decȃt a meritat: Paleokastritsa. (Atenţie, se pare că numele corect este Palaiokastritsa – Παλαιοκαστρίτσα, iar unele GPS-uri nu recunosc decȃt această variantă).

Staţiunea este situată pe coasta de nord-vest, la vreo 25 de km de capitala insulei, Corfu (Kerkyra), adică, pe drumurile de acolo, cam la puţin peste o jumătate de oră de condus cu maşina. Părăsind oraşul pe şoseaua aglomerată care urcă la un moment dat spre nord , pe lȃngă mare, ȋnsă şi pe lȃngă o grămadă de reprezentanţe, magazine şi depozite China City, cu greu vei putea anticipa ce te aşteaptă peste doar cȃţiva kilometri …

Un pont legat de accesul ȋn localitate. Corfu este o insulă generos ȋmpȃnzită cu şosele de toate felurile. Din acest motiv, există mai multe variante pentru majoritatea destinaţiilor, cele recomandate de indicatoare fiind de preferat celor recomandate de GPS.

Vedere spre Kerkyra, de pe șosea

Pentru a ajunge ȋn Paleokastritsa, noi am trecut prin pasul Trompeta, ieşind acolo de pe şoseaua principală Kerkyra – Roda/Sidari, urmȃnd recomandările indicatoarelor rutiere. Este de departe cea mai dificilă cale de acces, dar şi cea mai spectaculoasă. Trecerea pe acolo ne ȋncȃntă cu privelişti de o mare ȋntindere (practic, la un moment dat, de pe culmi, vedem oraşul Kerkyra şi marea ȋn depărtări). Odată ajunşi aproape de staţiune, cuvintele ȋşi pierd capacitatea de axprima uimirea.

Paleokastrista - privire de ansamblu
Paleokastrista – privire de ansamblu

Frumuseţea locurilor face ca efectul adrenalinei induse de periculozitatea călătoriei (sunt vreo trei – patru kilometri de serpentine ameţitoare, vecine cu prăpastia, iar pe o şosea nu mai largă uneori decȃt un drum forestier de pe la noi, ai şanse mari să ȋntȃlneşti de toate, inclusiv autocare ȋn toată regula) să fie bine temperat de farmecul peisajelor. Am reuşit ȋn cȃteva rȃnduri să găsim petice de drum unde am oprit pentru a ne clăti, măcar pentru cȃteva clipe, ochii şi minţile. Ȋncercȃnd să capturăm şi ȋn format digital ceva din frumuseţea locului ajungem din nou dezamăgiţi (aceeaşi senzaţie am avut-o la Milopotamos) de tehnica din dotare. Aparatele sunt neputiincioase (mă gȃndesc să ȋmi iau un DSLR, ȋnsă nu cred că doar ȋn calitatea camerei foto stă problema) aşa că va trebui să mă credeţi pe cuvȃnt …

Pe una din cele doua înălțimi se află mănăstirea

Oare cum o să urc pe acest drum la ȋntoarcere? Nu-i problemă, Loganul a făcut faţă la provocări şi mai mari, nu ne-a dezamăgit niciodată pȃnă acum (un sincer “Bravo” producătorilor!) dar, chiar şi aşa, este de anticipat că nu va fi o floare la ureche pe o pantă care nu prea coboară sub 10% pe cȃţiva kilometri buni, iar serpentinele …

Plaja Agios Spyridon

Din fericire, mai sunt şi alte variante, mult mai blȃnde. Nu are rost să urcăm pe aceeaşi cale după asfinţit, cȃnd nu vom mai avea admira priveliştile ȋn toată frumuseţea lor. Găsim un drum care duce spre Kerkyra (toate drumurile par să ducă, cumva, ȋnspre Kerkyra, ȋn Corfu …) şi care ne scoate la şoseaua principală, undeva ȋn apropiere de Trompeta …

Paleokrastritsa este o staţiune aşezată pe o coastă stȃncoasă vecină cu marea. Toate sunt căţărate aici, case, restaurante, pensiuni, magazine. Totuşi, spre surprinderea mea, se găsesc locuri de parcare (gratuite!) berechet.

Simţi că respiri un aer mai curat, parcă nici arşiţa nu este chiar atȃt de grea ca ȋn alte locuri. Staţiunea se ȋntinde, ȋn general, de-a lungul şoselei, cu puţine ieşiri ȋnspre alte destinaţii. Există un mic şi cochet port; de asemenea – foarte important pentru noi – există mai multe plaje. Nu vă aşteptaţi la ceva excepţional: eu unul m-am obişnuit ca astfel de locuri spectaculoase să nu aibă plaje prea bune.

Coborȃm pe prima plajă, Agia Triada, o combinaţie de nisip şi pietriş de balast, unde găsim o aglomeraţie destul de mare. De asemenea, e cam multă gălăgie dinspre barurile din apropiere. Apa este liniştită şi cea mai limpede pe care am ȋntȃlnit-o pe Insula Corfu. Ȋncă un lucru important de ştiut, citit pe internet ȋnainte, dar experimentat acum pe propria piele: este cea mai rece apă de mare pe care o poţi ȋntȃlni pe această insulă! Nu e de speriat, te răcoreşte; e plăcut să faci baie ȋntr-o apă atȃt de curată şi liniştită, ca a unui lac de munte. Totuşi, noi am ajuns aici ȋn miezul zilei şi nu vreau să ştiu cum e să intri ȋn această apă pe la vreo nouă dimineaţa …

Vedere de pe plaja Triada

Mai ȋn jos, către capătul drumului ȋncercăm plaja Agios Spyridon. Arată foarte bine, nisipul este ceva mai fin, dar apa este la fel de răcoroasă. Pesiajul ȋnsă este de o mare frumuseţe. De cealaltă parte a parcării – una mare şi generoasă – mai există o plajă, Agios Petros, ceva mai rudimentară, unde intri ȋn apă pe bolovani ȋn toată regula (acum ȋnţelegem de ce se cheamă astfel …). Nu am ȋncercat-o.

Pe lângă stâncile alea se poate face baie!

Mai există – ştim asta din auzite – ȋncă o plajă ȋn apropiere de port, cam pe acelaşi calapod cu primele două menţionate mai sus. Ideea generală este: faci baie ȋntr-o apă ce aminteşte de scăldatul ȋn apele de munte din copilărie (doar că nu curge), ȋntr-un cadru natural superb, avȃnd la dispoziţie, fie prin intermediul unor ochelari de apă, fie cu o ambarcaţiune (chiar şi una gonflabilă), o mulţime de lucruri de explorat. Paleokrastitsa este cu totul altceva decȃt o staţiune ȋn care să mergi la plajă şi să faci baie ȋn mare: e o clătire bine temperată ȋntr-un spectacol natural de vis, unul care nu se uită o viaţă …

Coasta de nord a stațiunii

De aici urcă drumul şi spre destul de popularizata Mănăstire a Maicii Domnului. Suntem ȋn ţinută de plajă aşa că ne mulţumim cu o plimbare pe coasta stȃncoasă care dă ȋnspre un mult-aşteptat apus de soare …

Apus

Tot aici este şi un fel de muzeu subacvatic care ȋţi oferă o călătorie la adȃncime pe lȃngă coastă, avȃnd posibilitatea să vezi ȋntr-un adȃnc de mare care nu poate fi decȃt cel puţin la fel de spectaculos. Ȋn plus, pentru amatorii de scufundări, există o ofertă consistentă şi ȋn acest sens. Sunt convins că sunt o mulţime de lucruri faine de văzut acolo jos …

Lângă plaja Petros

Ce mi-a mai plăcut la Paleokrastritsa – ȋn comparaţie mai ales cu staţiuni precum Sidari, Roda sau Kassiopi – este diversitatea paletei de turişti; sunt mai puţini britanici aşa că rămȃne loc pentru germani, italieni, ruşi, romȃni, francezi, sȃrbi …

Dacă o să mai fie să ajung vreodată ȋn Corfu (cine ştie!),  musai o să stăm cȃteva zile la Paleokrastritsa. De data aceasta am vizitat-o doar, suficient cȃt să ȋnţelegem că această perlă a insulei Corfu are o mulţime de lucruri frumoase de oferit turiştilor, oricȃt de pretenţioşi ar fi ei.

Bye!

3 gânduri despre “Grecia ȋmbietoare: Corfu – Paleokastritsa

Dă o replică!

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu: