Făr’ de plictis


Unul dintre cele mai eficace medicamente pentru tratarea plictisului rugăciunii este slujirea de Dumnezeu, înhămarea la jugul lui Cristos întru împlinirea voii Tatălui. Până nu intrăm în slujbă, până nu ajungem să vedem cât de limitaţi suntem în resurse şi soluţii faţă de suferinţele acestei lumi, vom rosti rugăciunele corecte, solemne, pline de elocvenţă, fără puls. Picurii sângerii de sudoare curg atunci când ajungi pe genunchi nu pentru tine, ci pentru cel căruia, după ce îi speli picioarele,  îi întinzi un pahar de apă, un codru de pâine şi îi pregăteşti un culcuş pentru a-şi odihni trupul de lunga umblare prin pustie … şi eşti conştient că ceea ce urmează nu mai vine prin tine, ci prin Duhul care lucrează în fiecare.

Din dependenţa de Dumnezeu în a-mi iubi aproapele – aşa cum o face El – se naşte rugăciunea vie, plină de pasiune, necontenită.

Nu ne rugăm pentru că nu slujim. Sau ne rugăm, dar o facem de musai, fără convingere. Neslujirea erupe, asemeni unui rebel pojar, peste faţa cucerniciei noastre, jefuind-o până şi de minimala funcţie decorativă. Şi uite aşa, încet, începe să ni se usuce pielea de pe oase …

Dacă mi-ar sta în putere, aş începe fiecare oră de rugăciune nu cu nişte versete citite de te miri de unde (nu că ar fi ceva greşit în asta, doar că … nu ajunge), ci cu o vizită “de lucru” printre văduve, orfani şi alţi oropsiţi ai soartei. Ş-abia apoi, fraţilor, să ne punem pe genunchi …

20 de gânduri despre “Făr’ de plictis

  1. Fara sa exagerez pot sa spun ca ortodocsii sunt campioni la acest capitol. al rugaciunii fara fond. Cel putin in mediul neoprotestant mai stie om de om, pentru o problema inca biserica se aduna intr-un tot solidar si-l ajuta pe cel ajuns la ananghie. Care-o fi pretul, nu stiu dar e cert ca se intampla ceva iar acel om stie ca apartine unei comunitati. Aici vad eu ca fiind cea mai mare problema a ortodocsilor, cuprinsa , daca vreti, intr-o zicala populara: fa ce zice nu ce face ! Rugaciunea fara fundament e pacat de moarte, teoretic o stie orice ortodox, pentru ca este luat numele Domnului in desert. Te rogi doar cu buzele! Cui? Nu stiu , o clipa daca te-ai gandi ca ti-e auzita rugaciunea te-ai cutremura in toata fiinta ta, ai transformat rugaciunea in pacat… Neoprotestantii inca pot sa stea cu capul sus in ceea ce priveste ajutarea aproapelui, inaintea Bisericii Penticostale, cu respect , plecaciune, au cel mai bine pus la punct sistem de asistenta sociala din Lume.

    1. Pai daca-s ortodocsii majoritari, adica multi, atunci tragi astfel de concluzii… 🙂

      Orice religii, inclusiv necreștine, au diverse proiecte sociale, si in orice religii sint oameni buni la suflet si oameni mai putini buni…

      In Romania, multe dintre problemele acestea de relationare s-ar rezolva daca ar fi un cadru mai bun pentru circulatia informatiilor.

      PRO TV a reusit niste campanii, si nu numai PRO TV…

    2. @ Florin– in mare ai dreptate –dar sa sti ,ca pocainta si trairea in adevar depinde de persoana , cultura si mai ales de caracterul ei. M-am casatorit cu o fata -ortodoxa -am avut copii mici si aveam nevoie de lapte unt –etc –am zis socrilor care locuiau la 24 KM. de Sibiu –pe care ii ajutam la munca cimpului dupa masa cind ieseam de la serviciu batind masina dus si intors –fiindca sotia era singurul copil la parinti sa puna deoparte ceva litri de lapte de bivolita pentru copii si sa ia smintina sa faca ceva unt– raspunsul– am promis sa dam tot laptele la cota si daca luam smintina ne bate Dumnezeu– Cumnatul meu -pent- se inbata si rostea cuvinte grosolane cind credea ca nu-l aude si vede -pocaiti- culmea era si casierul bisericii pent. ===no acum dupa care sa ma iau??. Aici am frecventat 20 ani o bis pent. Portland Or. si nimeni nu ma intebat cine sunt si ce caut acolo– o fi pe undeva –( se cunosc totii fratii)unde se ajuta intre ei eu inca nu am intilnit asa ceva –-ajutoare merg totusi in Ro. dar probabil la cunostiinte si arajamente. Blessing

      1. Eu stiu ca pocainta si trairea in adevar depinde persoana, niciodata n-am safac referire la fiinta umana, abia ma cunosc pe mine insumi, tot ceea ce scriu si ce gandesc are ca obiectiv tinta invatatura sau institutiam adica ceea ce a fost creat de catre om. Cum pot eu sa-mi dau cu parerea despre ceea ce a creat Dumnezeu, de multe ori am aparat fiinta umana, de-aici si vina pe care o atribui de fiecare data institutiei, ne-a despartit pentru ane putea conduce mai bine. Nu eu am inventat dictonul, Divide et Impera, a facut-o cu mult timp in urma Caesar! De multe ori am admirat fiinta umana, in diferite ipostaze, credinciosi rugandu-se pentru altii in Bisericile Baptiste, in lacrimi se rugau, credinciosi ingenunchiati inaintea icoanei in Bisericile Ortodoxe, ore intregi si tot in lacrimi, necunocuti aparuti in viata mea in momentele cele mai grele a caror vorba mi-a pus un balsam pe suflet. Toti acestia sunt ingerii lui Dumnezeu pentru care inca i se mai da sansa de pocainta acestui Pamant. Ma straduiesc s-o spun din toata puterea mea: NU APARTENENTA RELIGIOASA TE MANTUIE,dragostea pe care reusesti s-o dai mai departe , aceea te mantuie, pentru ca daruiesti ceea ce ai primit si tu ….

      2. HI!!Florin– La remarca ta –dragostea pe care reusesti s-o dai mai mai departe ,aceea te mintue- Da-mi voie sa spun (dupa cercetarile mele ) ca nu dragostea te mintuie–dragostea e RODUL DUHULUI SFINT-pe care il lasam sa lucreze in noi (1Cor-13-1-7) datorita acestui -rod- , trebue sa facem fapte demne de stapinul nostru. – Mintuirea ,e suma– Salvare-(credinta in moartea Domnului Isus si invierea Sa glorioasa–credinta in jertfa SA si iertarea pacatelor prin single Sfint curs la calvar) + viata curate traita in Christos si pentru Christos-pina la ultima suflare (Gal.2-20)Am fost rastignit inpreuna cu Christos, si traiesc , dar nu mai traiesc eu, ci Christos traieste in mine . Si viata, pe care o traiesc acum in trup, o traiesc in credinta in Fiul Lui Dumnezeu , care m-a iubit si S-a dat pe Sine Insusi pentru mine. -Apoi , Ap. Pavel ne spune ce trebuie sa facem ca sa fim tari –Efeseni -6-10–16).– Nu am atacat gruparile religioase ci persoane din grupari religioase diferite. Ce m-a frapat –??unii penti sustin ca au Duhul-sunt comvins ca stiu CUVINTUL din scoarta in scoarta-biblia –dar faptele lor??? lasa de dorit(oare nu ar trebui sa fie ei lumina si sare pentru cei din jur?)cu toate ca au facut un legamint cu DOMNUL? unii Ortodocsi?? care stiu foarte putin din Cuvint au totusi frica si teama de Dumnezeu- interesant botezati la citeva luni–prunci- nu am auzit la ei sa injure ,corecti etc. M a intreb asa ca unul cu putina minte–cum poate chema un pocait la pocainta pe un-,,pierdut”- daca faptele lui nu arata ceace vorbeste?Cu privire la Divizari??daca se fac din motive de scaune, epoleti,posturi –???Domnul Isus a instituit o singura religie –- daca citesti – istoria religiilor- ai sa inveti ca nu toate scindarile au placut Domnului– Capul bisericii e Domnul Isus sa-l lasam pe El sa ne conduca, iar noi ca madulare in trupul Lui, sa ne supunem voii Lui.AMIN!!!– Be blessed man!! .

      3. Greu cu felul de-a a oamenilor, incep sa am antrenament in asta, un scolastic va intelege foarte greu ce incearca sa spuna un apofatic,unul care isi bazeaza credinta pe necredinta, la fel , si unui apofatic ii va fi greu sa inteleaga de ce nu intelege un scolastic.

        Ai dreptate in ceea ce spui dar oare nu dragostea este modul de manifestare a celui in care lucreaza Duhul Sfant? Un in dragoste suntem recunoscuti ca fiind fii de Dumnezeu iar faptele bune pe care le facem nu sunt facute doar pentru simplul fapt ca iubim? Cand iubesti nu astepti nicio rasplata, ceea ce faci o faci pur si simplu pentru ca iubesti, inca te si jenezi cand fiinta draga careia i-ai facut un bine iti multumeste pentru ca tu nu ai facut decat ceea ce este firesc, la fel , si ea, tot ceea ce este firesc a facut , atat doar ca tie ti se pare prea mult sa ti se multumeasca pentru un firesc care trebuia facut de la sine! Asa si cu Dumnezeu , nu facem fapte demne de Stapan, e o lozinca foarte periculoasa, facem firescul care trebuie facut pentru ca din fire suntem rupti din Dumnezeire si e firesc sa facem binele, ne bucura pentru ca e parte fiintiala a noastra. Diavolul , niciodata nu ne va prezenta raul ca pe un rau, se va revolta intreaga noastra fiinta, n-are cum sa se revolte dar daca ni se prezinta raul ca un altfel de bine mult mai potentator parca , parca ne vine sa ne negociem mantuirea?!

        Cat despre scindari, o spun cu mana pe inima ca un crez personal, nicio scindare nu i-a placut lui Dumnezeu, pur si simplu am sfasiat trupul Miresei lui Hristos! Dincolo de aceasta durere pe care o traiesc, nici du ai idee cat ma bucur ca nu sunt singurul nebun care crede in invierea Bisericii, va fi mult mai frumoasa decat la inceput, si chiar cicatricile ramase de la crunta suferinta pe care a avut-o , chiar si acele cicatrici o vor face mult mai frumoasa iar noi o vom iubi cu acea iubire a copilului din noaptea de Craciun! Visez……..dar e bine sa visez, in visul meu pot sa-L ating chiar pe Dumnezeu pentru ca e doar un vis ! Ma trezesc si astept sa visez din nou si poate cand va fi ultimul somn, si visul meu se va implini… Cine stie? Numai Dumnezeu!

  2. Astfel de concluzii nu tin de procentul majoritar ci de felul de organizare a fiecarei institutii! Pentru un colos cum e Biserica Ortodoxa, initiative sociale la nivel de parohie mi se par ca aduc a delasare. Cel putin la nivel urban Biserica Ortodoxa a pierdut lupta, sunt prea putini preoti, nu-si cunosc credinciosii pe nume, darmite problemele lor, asistenta sociala este preluata aproape in totalitate de stat, ca se mai iese la rampa la nivel national e doar sa dea bine ! O alta problema , zic eu, e faptul ca preotii sunt retribuiti de catre stat, normal , un salariu de mizerie, restul salariului trebuie sa si-l negocieze cu consilul parohial, cat o fi, cat se poate….., ideea e ca preotul este obligat ,,sa se descurce” pentru propria-i ,,asistenta sociala”. Unii se descurca foarte bine , la nivel de afaceri, altii trebuie sa munceasca si-n alta parte, am vazut ambele situatii, cea mai crunta, preot angajat la firma unui enorias ca si salahor. Biserica Ortodoxa, la capitolul asistenta sociala , a cam ramas in deriva inca din vremea lui Cuza, cand au fost secularizate averile bisericii. Pana atunci a fost o forta, a mai avut o perioada de scurta stralucire si in perioada monarhiei. Acum e la mana politicului, aici nu mai dau exemple e mai bine s-o luati ca si pe-o parere personala.

    1. ah, preotii sunt prea putini la numar (ne zice Florin mai sus) si nici nu-si cunosc pe nume toti enoriasii (sunt multi enoriaasi iar preotii astia n-au memorie de elefant si nici 50 de ore pe zi la dispozitie; mai au si salariu de mizerie, trebuie sa lucreze si altceva pe linga).

      Cind am plecat de la baptisti si am trecut in BO, nici fostul pastor, Vasile Talos, si nici cel actual la ora aia (in biserici baptiste cu un numar rezonabil de enoriasi) n-au intrebat nika. Macar sa intrebe ca eram doar „oitele” lor alea pierdute (chiar ca ne-au pierdut).
      Tata si Mihai fusesera diaconi si in comitetul Bisericii; predicaau amindoi pe linga Talos.
      Am plecat de la ei si ne-am dus „in lume”?
      Noua cu a brinzei zece, cum s-ar zice.

      E OK, insa fi si tu atent Florin la ce scrii, Nitel macar.

      1. Vezi, Florin, ce ne-ai facut?…

        Iar ne-ai adus-o pe Ana O. pe cap…

        Nu cunosc nici un moment pe care sa-l fi pierdut sa ne aduca aminte de migratia ei confesionala (resentimentara)…

        Dar in tot raul e si-un bine: cit timp e Ana O. printre noi nu avem cum sa-l antipatizam pe Vasile. Nu apucam… 🙂

        Fii si tu atent Florin la ce scrii, nitel macar… :)))

      2. Sunt atent la ceea ce scriu, chiar foarte atent, ultima parte n-am dezvoltat-o tocmai datorita faptului ca am fost constient ca am fost la ,,mustata” cu comentariul. Am mai zis-o , trebuie sa constientizam ce avem ca sa vedem ce ne ramane de facut! Cel putin Biserica Orotodoxa inca mai are un as in maneca cu care sa lupte impotriva secularizarii : MONAHISMUL! Probabil inca nu e momentul sa fie aruncati in transee, sunt destui oameni intelepti la carma Bisericii Ortodoxe care vor decide acel moment. Pentru ce credeti ca au tot fost discreditati calugarii prin tot felul de emisiuni televizate, cu tot felul de fapte, mai mult sau mai putin adevarate? Sunt constienti si ei de aceste resurse necontaminate, de acesti ,,nebuni” care nu mai au ce sa piarda in aceasta lume pentru ca au renuntat la lume. Zicea cineva ca cel mai mare curaj il are acel om care nu mai are ce sa piarda in aceasta viata , eventual propia-i viata iar Biserica Ortodoxa detine asemenea ,,comandouri” si, sunt multi, credeti-ma!

        Am discutat pe aceasta tema cu un prieten baptist, chiar m-am mirat ca Biserica Baptista , cu atatia ani de experienta in spate, nu constientizeaza ca are nevoie de asemenea nuclee de spiritualitate, au rol de autogenerare a Bisericii, un fel de plaman prin care se filtreaza toate impuritatile. Interesant gandul care-mi trece acum prin minte: Oare cati neoprotestanti ar renunta la lume pentru a-si dedica viata slujirii lui Dumnezeu intr-o manastire? Chiar nu astept raspuns, e doar un gand rebel….

      3. florin,
        BO are TOATE asurile in maneca (suna nostim) ca altceva nu este; adica nu exista altceva ca unica Biserica a lui Hristos.
        In pofida scandalurilor din presa liberala atee.
        In pofida nevredniciei omului.

        Si nu te mira ca biserica baptista “nu constientizeaza ca are nevoie de asemenea nuclee de spiritualitate”.
        Sa nu te trezesti antipatizat de Alin!

      4. Ai vrut să zici „asuri” sau „nasuri”? Nu de alta, dar pluralul la „as” este „ași” … 😉
        Ca să știm și noi ce ascunde BO prin mâneci, că de intenții nu mă îndoiesc.

  3. “Până nu intrăm în slujbă,… vom rosti rugăciunele corecte…fara plus…Nu ne rugăm pentru că nu slujim”, (dyo)
    1. nitel confuz; aia de mai sus se roaga dar tot degeaba, “fara plus” (nu …slujesc?)
    2. de fapt in ce consta slujirea aia ?
    ce anume trebe sa faca omul?

  4. “Cel putin in mediul neoprotestant mai stie om de om, pentru o problema inca biserica se aduna intr-un tot solidar si-l ajuta pe cel ajuns la ananghie”, (florin)
    Am inteles.
    E vorba de slujirea omului.
    Mergem la adunare (biserica) sa ne slujim unii altora; sa sara careva sa ne ajute cind suntem la ananghie; sa nu murim singuri in casa.
    Adunarea sau biserica devenita club social de intr-ajutorare.

    “Rugaciunea fara fundament e pacat de moarte”, (tot florin, ce care a facut teologie ortodoxa)
    Am auzit-o si pe asta!
    Fundamentul, asta ne lipsea!
    Te rogi Sfintei Treimi dar degeaba: n-ai fundament (?!) si nici nu slujesti pe altul, din afara casei.

  5. Dyo, nu o data m-am trezit azi cugetind (doara nu doar dau cu degetele, beckianian, pe taste) daca nu cumva e taman invers: sa nu cumva sa ne apucam de vreo slujire pina n-am (de)savirsit „ora” de rugaciune mai intii… Kairos, nu cronos…

    In definitiv, taman lucrurile care nu se vad nu au termen de expirare, din perspectiva divina…

    1. Ah, și abia acum am ajuns la miezul problemei: de fapt nu se pune problema atât că una trebuie să o preceadă pe cealaltă, cât că cele două trebuie să se împletească în trăirea noastră în așa fel încât să ne rugăm neîncetat și, în acelați timp, să nu obosim în facerea binelui. Adică, să nu mai trăim viața pe secvențe, ci să fim întregi. Eu așa înțeleg calea îndumnezeirii, dacă tot am ajuns aici.

  6. Ne e mai ușor să speculăm cât de mult au fost afectați corintenii de scrisoare. Dar ne întrebăm vreodată în ce fel l-a schimbat pe Pavel scrierea epistolei?
    Oare de ce așteptăm ca Dumnezeu să-i schimbe pe ceilalți după înțelegerea pe care o avem noi asupra Cărții (după propria hermeneutică).
    De ce atât de puțini așteaptă să fie ei înșiși schimbați, oricât de „justificați” s-ar vedea?

    1. Eu nu mai am astfel de așteptări; probabil că tocmai de aceea am tendința de a fi tot mai personal în felul de explicare a „hermeneuticii” de care sunt călăuzit.
      Altfel, nu am răspunsuri pentru întrebările tale, poate doar anumite intuiții, dar astea nu prea contează.

Dă o replică!

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s