26 de comentarii

  1. Excelent! Da, denominatiunea este baza in ultima instanta. Crestinismul modern promoveaza inmatricularea denominationala. Esti inmatriculat pe religia cutare? Esti mantuit! Poti sarbatorii evenimentul in barul din colt 🙂 .

  2. Crestinism fara identitate, din pacate. Vi-am mai zis-o candva, va admir pentru lupta pe care o duceti, nu pentru lupta, pentru convingerea ca oamenii vor intelege! In mine , in ceea ce inseamna intelegere umana, exista o umbra de indoiala, la nivel de teorie chiar daca se intelege tot nu e intelegere, e doar acceptarea unei terte opinii, daca nu simti n-ai facut nimic,numai Dumnezeu poate sa faca ceva, noi habar n-avem cine suntem, de ce-am venit si unde vom merge? Poate nicaieri ….

    1. Florin pina la un punct mergi bine(-daca nu simti n-ai facut nimic) ,apoi mi se pare ca ai pierdut busola(noi habar n-avem cine suntem––poate nicaieri)–Un adevarat credincios stie cine este –copil al Lui Dumnezeu,frate cu Domnul Isus ,cap nu coada, iar daca credem ca Biblia (cuvintul Lui Dumnezeu) e adevarat stim si locul final de poposire. Sa ne ajute Dumnezeu pe toti, sa stam tari in credinta ,ca la urma sa primim cununa biruintei si a mintuirii.God bless you.

    2. Ce-am vrut sa spun prin ,,noi habar n-avem cine suntem……”? Poate textul urmator ajuta: ,,Acum vedem in ghicitura, atunci vom vedea fata catre fata”. Ne ghidam dupa credinta ca niste orbi, nimic nu putem demostra, foarte multi incearca pentru ca au nevoie de garantii transcendentale. Zambesc de multe ori cand citesc asemenea demonstratii argumentate, mai mult sau mai putin destepte, cert este ca ne taram ca niste viermi ghidati de o lumina pe care nici macar n-o vedem, e ceva ce exista inlauntrul nostru. Acest dor de Dumnezeu, aceasta Nostalgie a Paradisului pierdut in lace pe Dumezeu sa exclame inaintea ingerilor: ACESTIA SUNT COPIII MEI, EI NU VAD CEEA CE VEDETI VOI DAR II VEDETI CUM PLANG DUPA DRAGOSTEA MEA CHIAR DACA N-O-NTELEG !!!
      Asta ma fascineaza si pe mine la fiinta umana, gesturile gratuite pe care e capabila sa le faca. De fiecare data raman uimit………, un om se sacrifica pentru a salva o viata sau pur si simplu un obiect al cuiva si moare fara sa castige nimic! De unde acest imbold daca nu din Cer, iar acel om nici macar nu era crestin declarat …. Nu e uimitor? Ba este !!!

      1. Florin, de fapt neconcordanta aceasta e in protestantism, care spune ca odata cu Adam omul a cazut de tot, si-a pierdut si vointa si doar harul il ajuta sa faca fapte bune. De aceea Luther si protestantii nu au mai pus accentul pe fapte. Astfel, se naste o neconcordanta cand credinciosul observa ca si paganii sau ateii fac fapte bune, fara sa creada in Iisus.
        In otodoxie e o intelegere diferita, cea care e de aproape 2000 de ani. Prin caderea lui Adam chipul lui Dumnezeu din om doar s-a alterat, deci omul e capabil sa faca si fapte bune din propria vointa. Doar ca aceste fapte nu pot aduce harul, el trebuie primit prin botez. De aceea si cei ce nu sunt crestini au inteligenta, vointa, pot face si fapte bune, etc. De aici porneste neintelegerea. In teologia protestanta (sau a unor protestanti) cel care capata credinta devine direct sfant atata timp cat e credincios, el nu mai poate pacatui. Noi stim ca putem pacatui oricand, de aceea trebuie sa luptam ca sa ne sfintim. Cum observi, protestantii ii vad pe ortodocsi pacatosi din cauza ca ei cred ca sunt sfinti si nu pacatuiesc, dar orice om, cat de pacatos, crede ca face bine daca nu isi vede greselile.
        Radacina acestei neintelegeri este intelegerea raportului intre har si vointa, adusa in prim plan odata cu pelagianismul. Pelagius punea accentul pe fapte, spunand ca nu e nevoie de de har si botez neaparat, omul se poate mantui prin fapte. Protestantii resping pelagianismul, dar au cazut in cealalta extrema, crezand ca e nevoie numai de har, restrangand rolul vointei omului in mantuire. Astfel, din punctul de vedere al teologiei protestante (mai mult calvine) omul e rau si, e de neinteles cum un pagan sau necredincios poate face fapte bune. Asa s-a ajuns la idea ca poate au si ei har, de aceea fac fapte bune. O mica eroare in invatatura declanseaza o alta si o alta, ca o avalansa.

      2. …Pavel voia sa faca binele si se trezea ca face raul…si daca nici Pavel nu avea vointa…ori o fi fost protestant…?

      3. Se simte nevoia unei restructurari in teologia neoprotestanta, clar se simte, e destul sa citesti din urma postarile lui Dyo si comentariile aferente, acelasi fenomen se simte insa in toate denominatiunile crestine, Papa Ioan-Paul a dat demult startul, Papa Francisc i-a preluat stafeta tocmai datorita acestei necesitati , nu stringente, vitale. Din pacate, pana-n prezent, Biserica Ortodoxa sta culcata pe-o ureche, din teren cam asta e parerea, dac-ar fi numai a mea , asta e, un nemultumit in plus, cu cati preoti am discutat in particular , si crede-ma n-am discutat doar cu 2-3, am multi prieteni ( orientativ pentru tine, cel putin 30, n-am stat sa-i numar, cu cei care nu-mi sunt chiar atat de apropiati putem depasi lejer numarul de 50), toti simt necesitatea unei schimbari, toti simt presiunea comunista a sistemului. Tu vii cu invatatura, cu tezaurul Ortodoxiei si nu vezi ca totul e ucis de praxis. Invatatura de nota 12 , aplicare de nota -1, ca daca pun nota 1, tot e un plus, daca pun 0 s-ar putea confunda cu infinit ! Toti ne confruntam cu aceasta realitate, unii ne dam seama de ea, unii nu, tu, din cele expuse, doar din cele expuse, faci parte din a doua categorie.

        Martin Luther a fost o necesitate, asta trebuie s-o intelegi, aici nu fac niciun rabat, acest adevar mi-a fost ,,bagat” in cap si in inima de , pot s-o spun cu toata convingerea, de catre mari profesori ortodocsi( unul dintre ei , Jivi Aurel- s-a dus la Dumnezeu de ceva vreme, a fost vicepresidinte in Consiliul Mondial Ecumenic) . N-am sa ma iau niciodata dupa cuvintele unor amarasteni de preoti de trei lei sau nu stiu ce monahi care in stilul cel mai neoprotestant iau textul si-l trantesc ca pe-o halca de carne-n macelarie. Din pacate sau din fericire nu mai pot fi pacalit cu asazisa traditie stramoseasca, de fapt cu traditionalismul stramosesc imbracat in costum popular. Altceva au propovaduit Sfintii Parinti, altceva ar fi vrut sa se-ntample si Luther,………….cu totul altceva !

      4. Florin, si eu cred ca e nevoie de o schimbare, e nevoie de cateheza in primul rand, ca si credinciosii ortoodcsi sa afle invatatura, majoritatea nu cunosc prea multe. De asemenea, trebuie constinetizati ortodocsii de ideile moderniste de sorginte protestanta si pagana patrunse in ortodoxie. Astfel, trebuie toti sa inteleaga ce este bIserica, faptul ca doar credinta nu inseamna nimic, Sfintele Taine sunt esentiale datorita primirii harului si unirii cu Hristos. Si sa inteleaga astfe de ce nu poate exista mantuire in afara BIsericii, ca sa nu se gandesc sa parasesca ortoodxia si sa propovaduiasca adevarul, ca sa afle cei ce nu sunt ortodocsi ca sa poata veni in adevarata Biserica lasata de Iisus.
        Da, toti ortodocsii spun ca Luther a facut bine ca a incercat sa reformeze, dar nu cred ca ai inteles de ce spun asta. Sa reformeze Biserica Catolica, nu ortodoxia pe care nu o cunaostea, pentru ca acea biserica o luase complet pe aratura. Oricum isi pierduse harul dupa Schisma, ajunsese sa propovaduiasca niste invataturi rupte de crestinism. Dar Luther a facut si mai mult rau si de la el au rasarit alte mii de denomoinatiune, de parca nu era deajuns cate erau. De ce trebuie sa fie mai multe biserici? Una nu e de ajuns? Asta trebuie sa te gandesti. Papa Paul Ioan a spus si facut niste lururi complet gresite, a amestecat crestinismul cu paganismul, probabil niciun papa pana la el nu a ajuns la asa ceva.

      5. Frate Catalin,nu stiu daca am mentionat in comentariile de mai sus, nu pot sa te contrazic dar nici nu pot sa-ti dau dreptate, modul categoric de-a pune problema ne ingusteaza unghiul de vedere si asa destul de ingust! Crezi ca in mod gratuit in Biserica Ortodoxa se rosteste inainte de Impartasire rugaciunea : Cred Doamne si marturisesc ….. Este rugaciunea de deschidere a ortodoxului catre lume !

        Iti place cum gandeste omul asta pe a carui blog comentezi? Sa stii ca sunt multi ca el si , culmea, nu sunt ortodocsi asa cum sunt perceputi de marea masa ortodoxa, se straduiesc sa fie ortodocsi asa cum a randuit Dumnezeu ca trebuie sa fie un drept in credinta, cum au propovaduit mai departe Sfintii Parinti Invatatura! Esti prea destept pentru a ramane in marea masa , stiu ca te contrariaza ceea ce spun dar sunt sigur ca vei intelege, de-aceea si am cam monopolizat comentariile pe acest blog, m-am intalnit pe mine cum eram candva si trebuia sa stau de vorba cu mine ! De-aceea sunt convins ca vei intelege, cand va randui Dumnezeu si pentru tine, doar atunci ….

      6. Draga Florin, pe acest blog am ajuns din intamplare, citind despre convertirea lui Vasile Tomoiaga. Am observat ca exista mai multe bloguri protestante si citind ce se scrie despre ortodoxie pe acele bloguri mi-am dat seama ca cei ce scriu nu cunosc prea multe din ortoodxie, doar ce au auzit din cultul lor. Eu am intrat sa scriu aceste lucruri neoprotestantilor, n-am stiut ca o sa gasesc un ortodox. Din pacate nici tu nu ai gasit inca ortodoxia, ai gasit doar o combinatie lumeasca intre protestantism, ortodoxie si secularism, toata aceasta combinatie venita din ecumenism. Dar nu e o problema, atata timp cat ramai in Sfanta Biserica si poti avea astfel parte de Sfintele Taine este bine, sper sa nu ajungi sa diluezi si mai mult aceasta credinta si sa te rupi de Sfanta Biserica.
        De cand am devenit credincios am avut ocazia sa vorbesc cu multe persoane de credinte diferite, atei, catolici, stilisti, calvin, adventisti, penticostali, baptisti, etc. De cand citesc despre ortodoxie nu am gasit niciodata macar o mica neconcordanta, o invatatura contradictorie in ortodoxie, nu poti sa ramai decat surprins si bucuros ca exista ceva atat de perfect, fara contradictii. Ortodoxia e ca un diamant pe care celelalte culte incearca doar sa il copieze, dar neputand avea stralucirea data de har si de adevar pot copia doar forma exterioara, ca o margica de sticla. Tu nu poti vedea asta pentru ca nu ai ajuns inca sa cunosti ortoodxia, de aceea o vezi la fel ca celelalte, adica niste filozofii omenesti. Asadar, e imposibil sa vad altceva cand am gasit adevarul, sa ma intreb cate picioare are tigrul cand vad unul in fata mea. Doar daca mi-as pierde sau dilua credinta. Eu am gasit adevarul, tu deocamdata ai incetat sa mai cauti, desi ai gasit doar un amestec care se potriveste cel mai bine cu ce crezi tu. Trebuie sa cautam adevarul existent, nu ceva care se potriveste cel mai bine cu ce am vrea noi sa gasim. Daca ai inteles pasajul cu vitelul de aur, iudeii doreau sa isi faca un zeu care sa fie cum vor ei, nu cum este Dumnezeu.
        Daca ai citit mesajul meu precedent, ateii, paganii, cei din alte culte, etc., nu sunt extraterestrii, sunt si ei la fel ca toti oamenii, adica pot fi buni, inteligenti, altruisti, etc. Dar, cum spunema in alt mesaj, si dreptii aveau credinta si erau buni, dar au ajuns in Iad, pentru ca mantuirea nu vine din faptele Legii, ci prin har. Harul botezului aduce mantuirea. IIsus spune ca cine nu se boteaza si nu se impartaseste nu se mantuieste. Sa cautam smerenia, astfel incat sa nu credem ca suntem mai intelepti ca Iisus, ca sfintii si ca noi am gasit adevarul, cand el exista de aproape 2000 de ani, noi nu avem decat sa il descoperim, daca il inventam inventam de fapt un idol.
        Toate cele bune.

      7. A fost un dialog frumos, multumesc , trebuie sa recunosc , m-am gandit la mine mai mult ca oricand de cand comentez pe blogurile evanghelice ! Sunt linistit , aceasta e bine.

        Ca si incheiere vreau sa las un mesaj un mesaj al unui Parinte al Pustiei, imi scapa numele, nu pentru tine, nu pentru mine, pentru noi toti:

        – E BINE, AI SPUS ADEVARUL DAR , TOTUSI, DE CE PLANG OAMENII ?

        Calatoresc demult cu aceasta intrebare prin viata, e ca un fel de impartasire cu lingurita goala, macar un om sa nu acuze cand ceilalti sunt deja pregatiti cu pietrele-n maini! Iubesc Ortodoxia, asa cum pot, ma straduiesc sa pot mai mult, sunt nemutumit ca nu vreau mai mult, aceasta nemutumire ma impinge inainte,cate-un pas in fiecare zi, dar e acea Ortodoxie a acelui Om care a zis: CEL FARA DE PACAT SA ARUNCE PRIMUL PIATRA! Poate ne vom intalni candva in Dragoste? Cine stie? Doar Bunul Dumnezeu !

      8. …oamenii pling ori din lipsa de dragoste ori din prea multa dragoste…adevarul plus opinii personale egal minciuna…adevarul spus cu dragoste egal Isus…adevarul lui Dumnezeu…denominatiunile,religiile incearca sa spuna adevarul dupa propriul crez…Isus a spus adevarul in felul Sau desavirsit,desavirsinduse pe Sine…vindecindune de noi insine…desavirsirea omeneasca consta in a te uri pe tine insuti pina ajungi sa te iubesti…

      9. Atat vreau sa spun : Imi place .

        Ceea ce ati expus dumneavoastra poate fi inteles doar de acela care a avut curaj sa zboare …Plangi pentru ca ai gresit si te doare ca ai dat mai departe raul pe care puteai sa-l stopezi, te urasti pentru asta pentru ca nici tie nu-ti vine sa crezi ce monstru ascunzi in tine, plangi pentru ca ai fost iertat, tu care erai convins ca nu meritai iertarea , iar bucuria pe care o simti e atat de mare incat esti convins pentru un moment vei putea sa faci ca lumea in care traiesti sa fie un pic mai buna !

        Am trait asemenea sentimente, din plin le-am trait, nu multe pentru ca nu sunt un om care-si traieste viata la extreme … Cum ar fi bucuria iertarii divine cand simtim atata bucurie cand primim iertarea doar a unui om? Nici nu am curaj sa ma gandesc, intrebarea e ,cum de-am avut curaj sa ma-mtreb?

  3. Crestinismul s-a format in sanul culturii si religiei evreesti. Istoria evreilor a fost o matca pentru crestinismul format acum 2000 de ani. De-alungul istoriei umblarii evreilor cu Dumnzeu, au existat cateva trasaturi de baza la care Dumnzeu a facut apel extrem de insistent. Intelegerea cailor Lui(nu ignoranta) si curatarea vietii de intinaciunea pacatelor pentru ca inchinarea sa fie posibila.

    Personal nu gandesc in termenii apartenentei la o religie, gandesc in termenii pastrarii si respectarii atributelor mentionate mai sus. Nu fac apologie unei religii(nici nu combat ceva), ci a unor elemente necesare disciplinei spirituale. Dumnzeu a penalizat, in poporul evreu, dezinteresul fata de sfintenie, fata de curatarea vietii de intinaciunea firii. Este un lucru prea putin inteles si si mai putin promovat de anumite religii.

    Eliminand elementele pe care Dumnzeu le-a promovat cu multa insistenta, in istoria evreilor, repetam lipsa lor de intelegere.

    Remarc faptul ca in anumite religii(si nu ma gandesc la o singura religie) s-a inteles prea putin faptul ca un crestin nu mai poate calca pe calea pe care umbla majoritatea si ca Duhul Sfant lucreaza si indeamna in permanenta la o curatire si la o inchinare in sfintenie. Un crestin este un om schimbat(asa ar trebui), care cauta cu ardoare sfintenia, isi concentreaza efortul spre iubirea lui Dumnzeu si a aproapelui. Sa nu mai remarc faptul ca multi nici nu inteleg ce este rautatea si nici iubirea fata de aproape.

    Pe de alta parte inteleg insistenta unora la apartenenta la religia ortodoxa(nu cred ca este atat de rau sa fii apologeul propriei religii). Ok, dar cum se impaca ortodoxia cu promovarea unei vietii cotidiene, lipsite de interes fata de Dumnzeu, lipsite de orice dorinta de cautarea a Lui, lipsita de notiunile primare de sfintenie. Nu am gasit nicaieri in invataturile parintilor tolerarea unei vietii indiferente fata de Dumnzeu, pline de pacate. Cred ca multi inteleg gresit ortodoxia, o inteleg ca pe o umbrela sub care poti duce o viata dezinteresata de Dumnzeu, o viata plina de pacate. Dar la final printr-o participare la o liturghie s-a rezolvat toata problema. Cred ca ortodoxia trebuie inteleasa asa cum au promovat-o parintii ei, nu doar insistand pe un aspect si irgnorand restul.

    1. Am observat ca unii protestanti spun ca ortodocsii ar fi plini de pacate si altele. Probabil e teoria pe care am prezentat-o mai sus, care spune ca odata botezat cineva devine sfant si nu mai face pacate. In plus, doar o parte din ortodocsi sunt si practicanti, restul pot fi numiti doar credinciosi potentiali, care poate se vor destepta odata. Teoria acesta protestanta e contrazisa chiar de Sfanta Scriptura, de exemplu in pasajul cu Anania si Safira, credinciosi care au si murit din cauza pacatului impotriva Duhului.
      Iar in zilele noastre ne putem uita de exemplu la tara cu multi protestanti, SUA, unde e procentul cel mai mare de criminalitate. Dovada ca nu toti protestantii sunt sfinti dupa ce se boteaza, chiar daca raman credicniosi. In ortodoxie trebuie sa lupte credinciosii cu pacatul, nu se considera sfinti, chiar si marii sfinti spuneau ca sunt cei mai mari pacatosi. Sfantul Apostol Pavel spune in epistola sa catre Timotei ca el e cel dintai dintre pacatosi, nu doar ca a fost.
      De asemenea, de aceea se si face spovedania inainte de Impartasanie, cei care fac pacate mai mari sunt opriti de la impartasanie pana se pocaiesc.

  4. Cum scriam si in alt comentariu, roadele duhului, pe langa cele obisnuite (dragostea, bucuria blandetea, etc.), care pot exista partial la toti oamenii si in toate religiile, sunt minunile. Un copac fara rod este uscat, fara viata.

    1. Catalin,
      Apropo de minuni in protestantism-neoprotestantism, te-as indemna sa citesti cartea ‘Omul ceresc’, care este o biografie a fratelui Yun, unul din liderii bisericii subterane din China. Poate atunci iti vei schimba parerea despre minunile din alte confesiuni decat cea careia ai apartii.

    1. -roade in functie de denominatiune??– daca ne uitam cu atentie ,la fiecare -denominatie, vom gasi -trei- ramurele– (consevativa-legalista) moderna si (neo. modernista cu iesiri de stinga sau dreapta cu altoiri din alte comfesiuni –giveci religios amestecat cu lumescul) –culmea fiecare dinte ei sustin ca au adevarul– Eu cred ca problema pocaintei si a credintei nu tine de religie si denominatie, ci de legatura individului cu Creatorul , credinta in moartea si invierea Domnului si trairea unei vieti sfinte pina la capatul vieti– deci o relatie pe vertcala si pe orizontala dupa voia Lui Dumnezeu –iar daca acestea sunt onorate , roadele noastre vor fi bune si placute .Blessing to all

      1. …pai altoirea este un fel de ghiveci…al neputintei de a da rod cu nestiinta de a rodi…

  5. E ceva, sa cunosti oamenii, si sa fi cunoscut de ei (atentie prooroci mincinosi!).
    Ioan ne asigura ca pe copiii lui Dumnezeu lumea nu-i cunoaste. Nu are cum. Da! trebuie sa facem roade bune, cu scopul ca Tatal sa fie proslavit prin ele. Si facem.

    1. …roadele nu le faci pentru ca trebuie sa le faci…ci pentru ca e in natura ta sa faci roade…orice pom face roade dupa natura sa …datorita semintei din care a rasarit…numarul roadelor depinde de pamintul in care a fost isamintata saminta…

      1. Botanical vorbind, –ai dreptate– dar sa nu uitam -credinciosul i-si are radacina infipta in Dumnezeire(deci ,un sol fertil) iar roadele noastre depind nu numai de pamintul in care am fost plantati, ci si de stradania noastra de a ne trage SEVA din acest pamint fertil si a ( take care) ingrijii cu iubire aceste roade pina cind Gradinarul vine sa le culeaga. -be blessed

      2. …ploaia cade si peste cel bun si peste cel rau,griul si neghina isi trag seva din acelasi pamint…darurile Duhului Sfint dezvolta roadele(care sint tot ale Duhului Sfint) in functie de saminta…

Dă o replică!

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s