Barbarul din grădină…


Mă rog, ca un realist incurabil, încă mai cred că orice proiecție viitoriească se cere golită de așteptări, altfel ea riscă să se metamorfozeze într-o teologie despre cel-veșnic-al-viselor-noastre. Una din aia autonomă, neambalată în vreo pretenție de autoritate, așa cum îi șade bine unei teologii post-raționaliste.

5 gânduri despre “Barbarul din grădină…

  1. Numai cine n-a avut nevoie disperată de optimism poate spune ce spune Herbert. Reacția lui o fi la un exces de optimism, mai ales unul superficial, de suprafață și prefăcut, nu unul real, cu interior.

    Vorba unui prieten, care poate se va recunoaște în rândurile astea, prefer teologia beletristicii decât cea a studiului de birou, seacă, raționalistă și fără viața dusă cu suflul Lui în ceafă.

    1. Nu pentru a stârni cuibul viespilor, ci pentru că mă interesează foarte mult problema:
      Teologia opusă celei a beletristicii are la tine niște ”calități”; le-aș trece repede cu vederea pe primele două – una ține de un context oarecum nevinovat, cealaltă e pur subiectivă – în vederea celei de-a treia: Ce putem propune în locul unei teologii raționaliste? S-au făcut încercări, pe căi mistice, existențialiste etc, dar nici una nu a putut lepăda raționalismul ca element constitutiv fundamental. Așa că, dacă sunt idei, aștept propuneri, nu doar din partea ta.
      Iar în ce o privește pe-a patra, o întrebare mai degrabă retorică: cum poate cineva să evidențieze viața celui care teologhisește, în afară, desigur, de Dătătorul vieții?

      1. Foarte pe scurt pentru moment, în privința raționalismului: în locul unei teologii raționaliste, ar fi de dorit o teologie mai umană. Nu umanistă, umană.
        Iar în privința vieții celui care teologhisește, cu cât teologia e mai perfectă și cuprinde mai puține excepții de la regulă, cu cât omul cu defectele sale e mai încolțit de teologia aceea la care nu se poate ridica și pe care n-o poate împlini, cu atât viața reală din teolog lipsește din teologia lui.

      2. Spre exemplu, prefer ”teologia” lui Wurmbrandt și atunci când spune ”erori teologice” aproape de ceasul morții decât o teologie extraordinar exprimată, dar imposibil de trăit în viața de zi cu zi.

  2. Luati-o ca pe o parere personala: consider ca teologia actuala este un fel de incercare a omului de-a exprima in cuvinte ceea ce crede el ca Dumnezeu a vrut sa zica in loc sa fie o venire a fiintei umane ca identitate unica inaintea lui Dumnezeu asa cum este … o intelegere a scripturii prin ceea ce traiesti pentru ca , am mai zis-o, nimic din ceea ce n-am experimentat aici nu vom trai dincolo ! Aceasta cred eu ca-i lipseste teologiei, stiinta de-a trai cu bucurie! Crestinul este un om bucuros, este bucuros pentru ca i s-a promis Imparatia Cerurilor!

Dă o replică!

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s