Înțelegerea ca trăire, nu ca metodă – Tarkovski


Dacă dorim să înțelegem filmele lui Tarkovski, trebuie să privim imaginile sale ca metafore, nu ca simboluri, așa cum adesea sunt considerate. O metaforă are un înțeles nedefinit; ea necesită participare din partea privitorului, care trebuie să creeze o semnificație dintr-o multitudine de posibilități, pe când un simbol trimite la ceva precis și definit. O imagine de-a lui Tarkovski este un monument de adevăr, în cel mai înalt sens; este capabilă să reflecte, spune regizorul rus, o lume întreagă și are înțelesuri multiple. În același timp, o imagine trebuie reflecte adevărul vieții; nimic alegoric sau virtual simbolic, adică nimic artificial. La fel ca o imagine metaforică din poezia japoneză haiku, pe care Tarkovski o îndrăgea atât de mult. Folosind metafore, artistul rus dorește să ne facă să trecem de ceea ce este particular într-o anumită imagine și să vedem, să percepem universalul.

(Mihai Vacariu – Îndrăgostit de Tarkovski, Ed. Adenium, 2013)

4 comentarii

Dă o replică!

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s