Vacanța turcească 2014: Bitez – Bodrum

Am revenit, așadar, în peninsula Bodrum. Avem amintiri plăcute de (re)depănat aici. Coborâm de la Kușadasi, pe lângă lacul Bafa, după o instructivă escală la Herakleia, pentru a ne apropia de aglomerata arteră principală a regiunii, una care pare să suporte tot mai greu traficul din sezonul estival. Nu-mi amintesc să fi fost atâta aglomerație înainte. De data asta nu am mai mers până în capătul peninsulei, la Turgutreis, ci am încercat o locație mai apropiată de orașul Bodrum.

Bodrum - văzut de pe coastă
Bodrum – văzut de pe coastă

Ne-am oprit la Gumbet, o stațiune care ne-a lăsat o bună impresie acum patru ani. Un golf cu apă liniștită, un pic cam îngust, dar cu apă foarte bună pentru baie. De aici, în Bodrum se ajunge destul de repede, iar de pe coama peninsulei care străjuiește zona de est a plajei se pot admira în voie ambele localități.

Gumbet

După o scurtă plimbare pe plajă, am hotărât că nu ne place înghesuiala din Gumbet. Toată plaja este ocupată de șezlonguri, îngrămădite indecent pe o fâșie de nisip mult prea îngustă pentru tot poporul adunat acolo. În plus, gălăgia este la ea acasă; se pare că turiștilor britanici care vin în zonă le place să șadă tolăniți în baldachine, în timp din difuzoarele agățate de palmieri duduie a muzică de mare, mare jale. Nu-i de noi, așa că ne-am urcat în mașină și am mers spre Bitez, următoarea localitate de pe listă. Aici, deși plaja este asemănătoare, găsim mai mult spațiu pentru plajă și bălăceală în mare.

Cazările sunt un pic mai scumpe decât în alte locuri: Bodrum este prin definiție o zonă considerată de lux: e ”coasta de azur a turcilor”, cum se lăuda una dintre gazdele noastre turce. Se pare că standardul de cazare pe aici este, invariabil, vilă cu apartamente amplasate strategic lângă un mic băruleț cu piscină (din nou, acest lucru este datorat britanicilor, care mor fără aceste facilități), iar micul dejun nu se ia în calcul la negocierea prețului.

Piscina de la Vila Nergis

Legat de piscină, ne-am convins totuși că aceasta nu e neapărat un moft. O baie relaxantă într-o zonă umbrită, în perioada când soarele este prea fierbinte pentru plajă, poate constitui o reală delectare. Unde mai pui că gazda noastră avea gusturi muzicale bune – adică, asemănătoare cu ale mele 😉 – așa că m-am putut bucura din plin de aceste momente, nu de puține ori în solitudine.

Apreciere generală

Bitez este, de fapt, un mic orășel aflat în interiorul peninsulei, care se prelungește în vale până la resortul de pe malul mării, stațiunea propriu-zisă. Aceasta este de mici dimensiuni; o aglomerație de hoteluri de mărime medie, de pensiuni și de viluțe, iar pe străduța principală câteva magazinuțe de interes general (între care cel mai bun este un Șok, un fel de Mega Image) și/sau de suveniruri. În zona plajei sunt amplasate majoritatea restaurantelor și pub-urilor. Cam înghesuite, după părerea mea.

Serile sunt destul de liniștite în Bitez, lucru care nouă ne-a convenit de minune. Poți veni după apus pe plajă, să te faci comod pe un șezlong și să admiri fie un cer incredibil de curat, fie licăririle luminițelor din partea de vest a golfului reflectate în apa calmă a mării.

Avantajul principal al locației este, după cum am spus, apropierea de Bodrum. Mă rog, acest avantaj este în parte anulat de aglomerația de pe șoseaua principală a peninsulei; traficul este uneori infernal și, în plus, sunt o mulțime de intersecții semaforizate (cu care nu e bine să te joci, pentru că sunt destul de multe echipaje de poliție la datorie, gata să te înhațe dacă ai comis-o), amplasate după fiecare trei-patru sute de metri. Aceasta este singura observație care intră la categoria ”contra”, căci în rest nu avem de ce să ne plângem. Bitez a fost pentru noi o experiență de vacanță cât se poate de plăcută.

Șoseaua care duce spre Bodrum, de data asta mai puțin  aglomerată
Șoseaua care duce spre Bodrum, de data asta mai puțin aglomerată

Plaja

Cum am sugerat deja, Bitez este și el un golfuleț, unul ceva mai mic și cu deschidere mai mică decât Gumbet. Plaja este lungă și îngustă, ocupată în cea mai mare parte de șezlonguri și baldachine; ele îți sunt oferite gratuit, dar trebuie să consumi produse de la barurile și restaurantele aferente. Există, din fericire, și câteva porțiuni libere, unde poți să te întinzi cum îți place (șezlongurile nu pot fi orientate după bunul plac, fiind mult prea apropiate unele de altele).

Plaja din Bitez

În mod surprinzător, apa nu este foarte caldă. E potrivită, dar parcă un pic mai rece decât la Kușadasi. În schimb, este foarte curată, iar intrarea în mare este lină, bună și pentru cei mici. Există și zone cu pietriș pe jos, destul de incomode. Cel mai bun nisip poate fi găsit în partea de vest a plajei, numai că aici el tinde pe alocuri să fie … supărător de fin, aproape nămolos. Ideea este, oricum, că plaja din Bitez este suficient de întinsă pentru a-ți găsi un loc după placul inimii, fie în zonele rezervate și cu șezlonguri, fie în cele libere.

Zonă de pietre - plaja din Bitez
Zonă de pietre – plaja din Bitez

Desigur, este limpede că la pretențiile unei riviere precum cea a peninsulei Bodrum, se găsesc aici de toate pentru distracția pe apă, de la cele mai simple (plute imense, de pe care poți să sari în apă), până la cele mai sofisticate, din gama motorizatelor. Numai bani să fie, pentru că în Turcia, în afară de aer, toate se plătesc în Euro și în lire …

Plaja din Bitez în zona vestică

Unde? Cum? Ce?

Bitez – vorbesc despre orășel acum – găzduiește zilnic în zona centrală un interesant bazar de produse alimentare. Aici se găsesc de toate; nouă ne-a rămas inima la fistic și chestii din astea, dar nimic din ce e bun în materie de legume, fructe și tot felul de semințe și arome nu pare să lipsească de pe tarabe.

La vreo 15 km spre vest, la capătul peninsulei, este Turgutreis. Aici se poate face baie într-o apă ceva mai caldă și pot fi admirate superbe apusuri de soare.

Gumbet, o stațiune interesantă, este la vreo 4km pe drum înspre Bodrum. Apă mării este aici ideală pentru baie.

Bodrum este, fără îndoială, adevăratul punct de atracție al peninsulei. Despre el vă voi scrie însă într-un episod viitor …

Dă o replică!

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu: