Mijlocul este mesajul (3) – Evoluționism teist / creaționism literalist


Ați observat, sunt convins, faptul că cei mai înverșunați apărători ai creaționismului de șase zile literale sunt, în majoritate, monergiști. Acest fapt nu ar trebui să surprindă, totuși: interpretarea literală a primelor două capitole ale Genesei este prin excelență un mijloc de a privi actul creator în unilateralitatea voinței. Materia, zămislită din nimic, este inertă în mâinile Creatorului – singura dinamică ce i se recunoaște îi este datorată rostirilor Artistului și exprimării voii Sale, pas după pas. Probabil că unul dintre cele mai apropiate expresii creatoare de această paradigmă ne-o oferă actul compunerii unei piese muzicale. Fie că vorbim de Mozart, cel din care muzica curgea nestăvilită pe partituri imaculate, fără corecturi, fără reveniri, fără revizuiri, sau de Beethoven, cel care mâzgălea colile de hârtie până la ilizibil, în aventura descoperirii fiecărei măsuri perfecte, compozitorul zice ce sunet să fie, iar acesta ia ființă, docil, după cum i se poruncește. Fără crâcnire.

Evoluționismul teist, pe de altă parte, îi este inconfortabil monergistului, pentru că, explicit sau tacit, face apel la capacitatea creației de a-i răspunde Celui ce a adus-o în existență. Lutul își are legile sale, de la care nu face rabat, fără a se opinti în fața voii olarului. Bucata de marmură se cere prelucrată cu fermitate, cu atenție, iar proiectul sculptorului nu îi poate excede dimensiunile brute. În timp ce o simfonie poate să dureze șapte – opt minute (Vivaldi) sau, la fel de bine, o oră și jumătate (Mahler), după bunul plac al compozitorului (care se va odihni de lucrarea făcută atunci când va socoti că e vremea pentru un finale glorios), pictorul și sculptorul își asumă de la bun început niște limite ale expresiei.

Disputa din spațiul creștin dintre creaționiști și evoluționiști este una ce ține, în ultimă instanță, de perspectiva teologică pe care o avem cu privire la relația dintre Dumnezeu și Creația Sa. Dar aceasta nu este teologie, să fim înțeleși; ne limităm la un discurs asupra mijloacelor. Felul de a citi (”cum citești” întreba odată Mântuitorul) este un mijloc care nu are nevoie de un alt conținut pentru a ne spune cum domnește Dumnezeu peste lumea Sa. Ah, și să nu-mi dați exemple de calviniști evoluționiști, căci știu și eu câțiva. Nu trebuie să-i frunzărești prea mult pentru a simți paradoxul în toată splendoarea sa: ca să le admiți evoluționismul trebuie să admiți că lumea a fost creată, practic, înainte de zămislirea ei. Și, dacă or fi și din aceia care resping calvinismul de cinci puncte, dar care mărturisesc o înțelegere literală a Facerii, nici ei nu sunt feriți de junghirile coincidentiei: într-o lume capabilă de feedback spre cele cerești, creată monergetic, nimeni nu ne mai poate spune când a început a opta zi.

Să fii evoluat lumea în doar șase zile?

Cu astfel de mijloace nu se glumește …

8 gânduri despre “Mijlocul este mesajul (3) – Evoluționism teist / creaționism literalist

  1. Prin credință pricepem că lumea a fost creată de Dumnezeu. Ce știință e aceea care ca scuză pentru impotența ei descriptiv-explicativă formulează „științific”, fără prea multe explicații fenomenologice de tip cauză-efect: acestea s-au format în miliarde de ani. De la o moleculă la zeci de mii și mii de mii de microorganisme, organisme și tot ceea ce ne înconjoară pe Terra. Ascunzând adevărul în nelegiuirea lor (că doar asta fac) devin macabru de penibili. În cât timp a avut loc creația, de câte ore, zile ani, milioane de ani e mai puțin relevant. E vizibil faptul că este creație și nu Big-Bang. Bine, nu pentru toți e vizibil, dar, vorba Scripturii, creația poate fi înțeleasă de minte. Ceea ce este mai mult decât credință oarbă.

    1. „În cât timp a avut loc creația, de câte ore, zile ani, milioane de ani e mai puțin relevant.”
      Depinde și aici din ce perspectivă privești problema. În timp ce putem fi de acord cu faptul că Dumnezeu nu a creat lumea instant (deși putem presupune că nu I-ar fi fost peste mână să o facă), durata Creației este ea însăși un mijloc de orientare teologică extrem de important. Unii creștinii spun chiar că ea nu s-a încheiat, de pildă, fapt care face loc îndumnezeirii omului. Pe de altă parte, evoluționismul teist – vorbesc acum strict dintr-o perspectivă existențială, despre cum simțim ideea despre Dumnezeu – ne propune o problemă insurmontabilă afectiv: risipa de timp. Cele, să zicem, 5 sau 15 miliarde de ani se alătură risipei de spațiu care ne înconjoară în acest colț de Univers pentru a ne spune cât de mici suntem și uimesc cu atât mai mult în fața Jertfei. Dacă spun că balena și-a dat viața pentru a salva o amibă, proporțiile încă sunt ridicol de nedrepte față de dimensiunile Gologotei.
      Ca praful pe cumpănă suntem. Cine s-ar jertfi pentru el?

      1. Foarte frumoasa ideea. Dumnezeul infinit sa se jertfeasca pentru o… scanteie.
        Cat priveste domeniul Creatie – Evolutie, e bine ca are cine sa se preocupe si cu acesta. Cei de pe canalul History au versiuni dintre cele mai interesante cu extraterestri veniti pentru diverse lucruri, printre care si educarea civilizatiei umane.

      2. Ah, extratereștrii ăia antici! Citisem astfel de fabulații încă din perioada studenției; ce mi se pare uimitor este că acești oameni chiar pretind că merită a fi luați în serios, în timp ce o întreagă istorie care a modelat lumea noastră încă din vremurile antice este acum tot mai brutal dată deoparte și denigrată copios …

  2. Pavel Coruţ spunea că o armă puternică împotriva creştinilor este ironizarea şi dispreţuirea. Nu contează cît de logică și de bun-simț este conștiința unui Dumnezeu creator – zeul creștin, cum spune autorul citat.. Poleiala infantilo-pseudo-științifică pe care o propovăduiesc este muuuult sub Extratereștrii antici, care chiar au studii faine și întrebări pertinente, în raport cu descoperirile făcute. Dar așa trebuie să fie, nu?

  3. Știința se ocupa de fenomene…religia de origini ,de valori ,de teluri…știința este cantitativa ,religia calitativa…a te întemeia pe cauze pentru a explica fenomene înseamnă a fi ignorant la adresa cauzei prime…Dumnezeu…materia este evolutiva datorită atotsuficientei creatorului…dacă universul se poate explica matematic este datorită faptului căci creatorul este perfect…

Dă o replică!

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s