Fie-vă limpede, devoratorilor de povești depănate pe ecrane (în format 16:9, IMAX, 3D, whatever), filmele nu transmit mesaje, ci în primul rând construiesc idei. Vreți mesaje? Ascultați un discurs sau o predică, citiți un editorial. Vreți să descoperiți felul în care ideile trăiesc prin oameni, fapte și lumi construite din proiecții ale realităților acestei lumi în imaginația umană? Vizionați un film, trăiți-l, pescuiți, cu răbdare și cu perseverență, ideea care conferă sens și rost celor așternute simțirii voastre. De aceea nu vorbim de o hermeneutică a filmelor, ca în cazul relaționării la texte și alocuțiuni, ci de o filozofie / ideologie a lor. Căci orice film este – sau ar trebui să fie, căci din păcate prea multe dintre ele își trădează menirea – o idee trăită. Ah, mai găsim și câte un mesaj într-un film, nu zic că nu e așa. Pe acela păstrați-l pentru voi și nu-l arătați nimănui, bine? Savurați ideea.

Cine are ochi de văzut și urechi de auzit să ia aminte la ce idei are de zugrăvit fiilor oamenilor filmul!

3 gânduri despre “N-ați prins ideea?!?

  1. Am văzut săptămâna asta două filme și am început să-mi spun că mai bine mă opresc o vreme. :))
    Unul era 5 to 7, recomandare. Celălalt era Winter’s Tale, aflat pe lista de filme de văzut, fără să-mi mai amintesc dacă mi-a fost recomandat sau a ajuns acolo prin numele vreunui actor. Destul de mulți mari.
    Și ideologie, dar nu numai. Ceva combinație din asta sincretică, însă nereușită. Ultimul avea ceva mesaj, dar forma destul de îndoielnică, primul nu prea avea mesaj dar încerca să te fure cu romantismul. Concluzia e că mă lenevisem cu selecția mai drastică a ceea ce văd. ăsta-i rezultatul.

    1. Îmi amintesc, vag, că am văzut și eu Winter`s Tale, tocmai în perioada în care îmi verificam o teză din disertație pe câteva filme alese oarecum aleator. M-am bucurat să văd că teza funcționează (parțial), dar altceva nu mai știu despre film … s-a dus.
      Vezi, la câte filme se fac, etapa de informare în prealabil devine absolut necesară. Notele pot fi și ele, uneori, înșelătoare, dar cu atâtea surse la îndemână tot avem mai multe șanse să ieșim în viață și cu mintea limpede din toată jungla box-officeristică …
      Zilele astea mi s-a făcut dor de clasici, un Bergman, un Fellini, un Bunuel; am câteva restanțe, dar nu știu cu ce să încep …😦

      1. Mda.. de obicei mă informez. Din trailer și nota de pe imdb îmi cam fac o impresie. Dar acu mi-a fost o leneeee.. Mi-am salvat și listele voastre de filme de pe fb, așa că oi mai aleje.

        Dar nu știu, mi se pare tot mai mult că filmele repetă temele, mai schimbă pe ici pe colo, esențialul cam lipsește, dar efectele vizuale, regiile iau ochii sau, mă rog, încearcă să ia ochii, dar de fapt doar obosesc ochiul și mintea.

Dă o replică!

