O nuanță pentru fiecare? Nu și pentru mine


Aparent, în aceste zile, confuziile dintre forme și conținuturi sunt tot mai frecvente. Le regăsim nu de puține ori chiar și între profesioniștii în comunicare, în publicitate, în media, în distribuirea informației. Sunt amestecate mijloacele de copiere, de transcriere a mesajelor sau cele prin care oamenii își aștern gândurile pe un oarecare suport (fizic, digital … nu contează), cu cele de exprimare a lor. În condițiile inflației de comunicări prin toate mijloacele mi se pare îngrijorătoare adâncirea aceste confuzii, mai ales atunci când ea lasă urme pe o vastă întindere în spațiul public.

Deranjamente există, de asemenea, între mijloace și efecte. Mai nou, iată, comunicarea orientată pe efecte deformează mijloacele folosite. Filmele devin predici sau instrumente de propagandă ideologică, melodiile zgomot de fond, sportul afacere, postările regăsiri narcisiste într-o lume fără cap și coadă.

Un exemplu în acest sens este și această abordare la două capete a campaniei Savana: reclamă pentru vopselele produse către compania mai sus menționată și o ușoară ironie pe o temă sensibilă a acestor zile în România, temelia familiei. Poate că ați văzut clipul, supradifuzat pe toate canalele TV. Poate că ați întâlnit astfel de imagini.

1499762967329-savana-familie
Sursa: https://www.vice.com/ro/article/bjx7yq/omul-din-spatele-campaniei-publicitare-care-ironizeaza-coalitia-pentru-familie

Dacă credeți că este o reclamă, adică mijloc prin care este promovat un anume produs, mai priviți odată. Numele brandului promovat pălește în fața mesajului scris cu două tipuri de font (italic pe gândul acela supărător, asupra căruia suntem îndemnați să reflectăm). Efectul scontat este reflecția asupra a ce trebuie să facă acel cuplu din imagine. Sunt fericiți, iar copiii lor, de asemenea. Lumea ar vrea să aibă un cuvânt de spus despre cum ar trebui ei să fie. Tu, însă, îi privești și ar trebui să fii de acord cu ei că nu le lipsește nimic. Zică lumea ce-o vrea, nouă ne este foarte bine așa cum suntem. N-ar trebui să facă nimic, nici măcar să vopsească peretele din spatele lor. E și asta o nuanță.

Reclamă, hm? Efectul urmărit – promovarea unei idei – deformează rosturile unui material publicitar. S-a încercat exprimarea unui gând, nu descrierea unui produs folositor. Contează mesajul exprimat prin scris, nu imaginea găleții cu vopsea. Fie!

Suntem nevoiți să admitem că intenția realizatorilor acestui panou a fost în primul rând să ne pună față în față cu o anume idee. E dreptul lor, că doar n-au făcut-o pe banii noștri. Dar au reușit ei să o exprime sau pur și simplu au scos-o la vânzare? Da, ideea aia care zice că există iubire și fericire în afara căsătoriei. Produs care n-a fost pus pe tarabe până acum. Nimeni n-a fost deranjat în societatea românească de fericirea pe care și-au clădit-o fără a-și baza relația de iubire „pe o hârtie” de un Dan Bittman, de pildă. Și în acest caz, ca în multe altele, nevoia existenței produsului promovat trebuia creată. Ex nihilo, dacă nu se poate altfel.

Tot așa, nimeni nu pune la îndoială faptul că două persoane care au mai fost căsătorite înainte cu alți parteneri (așadar sunt fie văduve, fie divorțate) pot fi fericite împreună (tradițional sau netradițional, nu contează). S-a considerat însă că și o astfel de necesitate trebuie așezată pe un panou:

0_6968680586802151876_n
Sursa: https://www.facebook.com/savanaculoare.ro/photos/a.142461685791880.17107.114261148611934/1480325705338798/?type=3&theater

Rezultatul este un fel de hodoronc-tronc comunicațional: reclamă făcută unei idei bazate pe preconcepții inexistente, informare asupra unei poziții ideologice adoptate de către un producător de vopsele, construcția unei probleme (privită ca mijloc de luptă într-o bătălie pe un cu totul alt front, știți voi care), un croșeu nu foarte subtil adresat celor care doresc ca România să se întoarcă în Evul Mediu, o mică ironie, o invitație la reconsiderarea propriei palete de culori (cei inodori, incolori și insipizi nu se regăsesc în această campanie, ei sunt vizați mai degrabă de forța de recul). Ziceți-mi voi ce e. Mijlocul scuză mesajele, poate?

P.S. Nu știu ce părere are lumea despre asta, dar intenționăm să ne zugrăvim apartamentul în această toamnă. Mă îndoiesc că vom folosi Savana în acest scop. Nu ne-a convins, iar asta și pentru că familia mea (prea tradițională, poate) nu se regăsește în niciuna dintre zecile de imagini scoase la bătaie pe piață cu prilejul acestei campanii. Îmi pare că, în ciuda sloganului, meșterii de la Savana nu sunt pregătiți să ne ofere fiecaruia dintre noi câte o nuanță

Anunțuri

Un gând despre “O nuanță pentru fiecare? Nu și pentru mine

Dă o replică!

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s