Equilibrium este un SF cu buget redus construit pe o idee destul de năstrușnică, însă excesiv de îndatorat altor producții de gen, în special datorită abundenței de clișee (între care aș include încă un sacrificiu al lui Sean Bean) și tiparului narativ clasic, previzibil. Christian Bale salvează lumea, omul negru (și cel la propriu și cel figurat … mai contează?) este pedepsit exemplar, caracatița dictatorială este și ea făcută terci. Te simți (sic!) bine după ce l-ai văzut. Ți se dă voie, de altfel (să simți).

… sau poate că …

Filmul este pune în discuție rosturile unui anume tip de proiect omenesc menit a face lumea asta un loc mai bun, anume cel bazat pe sfărâmarea tradiției, pe despărțirea brutală, definitivă și privată de orice relație, fie ea doar afectivă, cu un trecut reprobabil. Este construită o lume nouă, iar fundamentul acestui proiect este uitarea moștenirii înaintașilor. Vorbim de o ștergere din memorie impusă prin lege asupra tuturor membrilor societății. O instituționalizare a uitării este cheia construcției lumii celei noi, în care nici lacrimă nu va fi, nici durere.

Cei de dinaintea noastră n-au mers bine, au construit o lume strâmbă. Războaiele mondiale, cu toate dramele lor, sunt o dovadă în acest sens. Trebuie să începem altceva, de la zero, ca și cum înainte nu s-ar fi întâmplat nimic.

Trebuie să uităm de unde venim, să ne reconstruim după alte matrițe. Acesta este imperativul socio-politic asumat de Tetragrammaton, condus de cel numit „Tatăl” și ai săi … clerici. Căci și acesta este – se poate altfel? – tot un proiect religios. Nu știm altă cale de a face bine, decât gândind religios. Chiar și atunci când luptăm împotriva religiei. Deși versurile poemului lui Yeats …

… dar înainte de asta, luați aminte, rogu-vă, la instituționalizarea uitării din lumea în care trăim. Europa își uită trecutul, măturată de tăvălugul proiectului multiculturalist. Noțiunile clasice de „națiune” sau „cultură” devin relicve ale unui trecut de care trebuie neapărat să ne delimităm. Universitățile suprimă tot mai mult discursul critic antiprogresist pe altarul unei corectitudini tot mai agresiv impuse prin norme și politici. Se instrumentează în lumea vestică uitarea unor noțiuni elementare de gen (băiat – fată, bărbat  – femeie) sau de rol (mamă, tată). Se legiferează uitarea fundamentelor căsătoriei. America, sau, mai corect, o parte a acesteia, se dezice tot mai fățiș de moștenirea trecutului (istoriile fondatoare, părinții națiunii, imnul etc). Încă nu s-au făcut pași spre o instituționalizare a unui proces de uitare în această privință, dar nu m-aș mira ca el să înceapă cât de curând.

Nu mai vorbesc de nazism, care prin excelență ilustrează un model de uitare instituționalizată, sau de bolșevici, care au încercat să facă uitată în lumea sovietelor ideea de credință creștină. Toate acestea ilustrează aceeași realitate: lupta omului pentru a construi o lume nouă pe baza uitării celei vechi dusă prin intermediul unui mecanism instituționalizat, unul care nu va face rabat de la nici un mijloc represiv pentru a-și atinge obiectivele.

Ah, și-acum Yeats, împreună cu al său vers: „Mi-am presărat visele sub picioarele tale / Pășește ușor, căci pășești pe visele mele.” O expresie a resemnării, pe buzele lui Sean Bean, purtătoare de speranță într-o posibilă coabitare a trecutului cu prezentul în cele gândite și trăite de lumea noastră. Curată fantezie, însă, căci soluția propusă de film pentru rezolvarea situației este ea însăși radicală, precum proiectul menit a fi zădărnicit. Crash, bum, bang! Năravuri holywoodiene? Nu și de data asta. Avertismentul lui DuPont din final, „Ai grijă, Preston! Pășești pe visele mele”, ne confirmă faptul că între cele două căi de funcționa ca societate umană nu este loc de negociere, ci doar pentru figuri meșteșugite de gun-kata, focuri de armă și o mulțime de explozibili (evident, toate aceste fiind legitime, având în vedere scopul deservit).

În final, poezia tot sărăcie rămâne …

Dă o replică!

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s