Picătura care ne strică Forma Apei


Va să zică, este în regulă ca Academia Americană de Film să acorde premiul Oscar pentru cel mai bun film unor producții în care:

– personajul principal este un caucazian hetero, având un frate autist (Rain Man)

– un personaj cheie este un șofer negru, la dispoziția unei doamne caucaziene (Driving Miss Daisy)

– este vorba de un caucazian care descoperă lumea indienilor, undeva în Vestul Sălbatic (Dances with Wolves)

– o femeie caută să prindă un ucigaș în serie, făcând apel la ajutorul unui alt criminal psihopat, caucazienism pe toată linia (Silence of the Lambs)

– avem povestea unui caucazian hetero, cu un coeficient de inteligență redus (Forest Gump)

– toată povestea este cu și despre caucazieni, oameni de ispravă, mai ales când au securea în mână (Braveheart)

– se scufundă un vapor, și nici una dintre victime nu este afro-americană, asiatică sau latino; ah, să nu uităm: femeile au prioritate în bărci (Titanic)

– avem o poveste dintr-o Europă despre care toată lumea vrea să uite, cu sfială, chiar cu rușine; Shakespeare … serios?!? (Shakespeare in Love)

– personajul principal este un bărbat caucazian aflat în criza vârstei mijlocii, libidinos, visează la fetișcane … interpretat de Kevin Spacey (American Beauty)

– ni se propune o poveste a unui schizofrenic, bărbat caucazian și el (A Beautiful Mind)

– avem o poveste frumoasă cu oameni, hobiți, elfi, goblini și alte lighioane, toate caucaziene (The Lord of the Rings: The Return of the King)

– o femeie – tot dintr-ale noastre – dă bine cu pumnul (Millon Dollar Baby)

– acțiunea se petrece într-o țară fără negri (No Country For Old Men)

– totul este în, despre și prin mlaștină, fără albi, fără negri, fără hispanici (Slumdog Millionaire)

– avem o captivantă poveste a unui rege englez care nu poate lega două vorba ca oamenii – dezavantajat în exprimare, cred că așa se zice corect (The King`s Speech)

– în sfârșit, avem un negru, exploatat de niște albi răi și cruzi, dar salvat în final tot de către un alb, așa cum numai Brad Pitt poate fi (12 Years a Slave)

– eroul principal este, iarăși repet, bărbat de-al nostru etc, etc, deși nu e chiar în toate doagele, dar ce mai contează? (Birdman)

– ni se propune o facere internă, între ai noștri … bărbați credincioși și, uneori, prea curioși (Spotlight)

Însă nu cumva să avem o poveste despre o mută care se îndrăgostește de o bestie (auzi colo: să te îndrăgostești de o bestie: cine a mai auzit o astfel de poveste?), care are un vecin gay (cât de ciudat, credeam că ăștia trăiesc în ghetto-uri) și o colegă de muncă cu pielea neagră. Și să nu avem un film în care bărbatul alb este rasist, așa ceva nu s-a mai văzut în filme până acum. Până aici!

Reclame

16 gânduri despre “Picătura care ne strică Forma Apei

    1. Nu. Cred însă că cei ce-l încarcă prea mult ideologic, pierd ideea. Filmul a câștigat dintr-o selecție totuși mediocră. A fost un an slab pentru cinema, 2017. N-au găsit altă rimă. 😉

      1. Atunci cu atât mai mult cred că merită forma apei să nu beneficieze de o asemenea apărare dacă tot a fost slabă paleta de selecție. Cu alte cuvinte, nici nu e obligatoriu să găsești altă rimă. 😀 Nu? De ce simți nevoia să îl aperi?

      2. Pentru că este atacat ideologic, nu din perspectivă cinematografică. Fără excepție, toți cei ce l-au criticat au omis ideea de fond a filmului: problema neîmplinirii omului. Toate personajele din film, chiar și monstrul, sunt privite din această perspectivă și încearcă să își umple golurile vieților lor cu ceva, unii în mod constructiv, alții în mod obsesiv. Dar dacă nu (vrem să) vedem în film altceva decât handicapați, negri, gay, monștri, ruși și rasiști, atunci nici nu mai vorbim de un produs artistic, ci de un joc ideologic care otrăvește toate apele (!) lumii în care trăim. E un tip de reacție patologică căreia i-am căzut și eu victimă odată 😉 : https://dyobodiu.wordpress.com/2015/05/18/de-ce-nu-ma-uit-pe-antene-nici-macar-la-starea-vremii/

      3. Auzi… eu cred că cei care îl încarcă ideologic nu iubesc din start filmul în ansamblul lui. Poate din alte motive. Poate că pur și simplu e vorba de o lipsă de atracție față de asemenea temă sau sentimentul de superficialitate, de lipsă de sens (în lumea în care trăim), iar atunci te deranjează mai toate elementele filmului. E o chestie mai subtilă, dar cred că e probabilă.

        Pentru că, atunci când îți cade cu tronc un film, cred că ești mai predispus să treci peste anumite elemente ideologice din el. Tot așa și invers.

      4. Dacă vezi în el monștri, nu e din cauza ideologiei, ci din cauză că ei sunt prezenți acolo. Dacă asta te deranjează, nu înseamnă că ești setat ideologic, ci că asta nu rezonează cu tine.

        Să introduci în discuția asta antenele mi se pare deja politică, serios. 🙂

        Nu, ceea ce spuneam eu legat de respingerea filmului nu are a face cu ideologia, ci cu afectul.

        Afectul e și în cazul lui CTP, cel puțin eu asta cred, iar atunci când afectul e zgândărit în mod neplăcut, face asocieri cu ceea ce există deja în societate ca trăsătură ce devine (deranjant de) dominantă. Iar corectitudinea politică e o astfel de trăsătură, ea nu e inventată, chiar e prezentă. Și s-ar putea foarte bine să fie o intenție în producerea filmului, nu ai de unde ști. De părut, pare cel puțin. E o variantă plauzibilă (cel puțin la fel de plauzibilă ca altele), mie mi se pare că ești nemulțumit degeaba.

        Ești sigur că nu te deranjează observațiile lui pentru că tinzi să marșezi pe corectitudinea politică? 🙂 just asking.

      5. Observațiile lui CTP vizau în special lipsa de originalitate a poveștii, iar acestea, că veni vorba, sunt legitime. E o poveste care a mai fost spusă, cel puțin de vreo trei ori până acum (am pus și eu un link, pe perete, al unui scurt-metraj). Dar nu îmi aduc aminte ca CTP să fi emis niște opinii pertinente legate de cinematografie etc.
        Iar reacția mea anti-ideologică nu îl vizează câtiși de puțin pe CTP, ci alte opinii pe care le-am întâlnit în spațiul public, la limita rasismului și a batjocurii față de persoanele cu dizabilități. Asta chiar m-a deranjat: ziceau că e un film despre iubirea dintre o mută / handicapată și un monstru. Că femeile din film sunt handicapate, nu e nici una „normală”. Că singurul bărbat alb cu pondere în poveste e un misogin rasist conservator. Iar acest păreri nu veneau dinspre niște neica-nimeni, ci erau distribuite de niște adevărați formatori de opinie. (nu dau linkuri și nume, că-mi ajunge).
        Până la urmă, cred că n-ar trebui să fie o dramă că eu și CTP avem păreri și gusturi diferite în materie de film. Lui i-a plăcut Grand Budapest, mie nu. Mie mi-a plăcut Revenantu`, lui nu. Lumea asta mare ar trebui să fie în stare să ne suporte pe amândoi. 🙂

      6. :))) Îl poți revedea și ne mai scrii un articol, poate se mai schimbă câte ceva.

        Am citit. Ce să zic, cred că e admirabil că poți vedea atâtea lucruri într-un film ca Revenant. Mi se pare totuși că ceea ce te-a impresionat e mai degrabă contextul filmului decât subiectul. Eu în mod sigur m-aș fi plictisit și în prima jumătate de oră l-aș fi oprit. Chiar dacă e di Caprio. 🙂 Dar e bine să avem preferințe diferite, cunoaștem lumea și din alte unghiuri.

  1. Mie mi-a placut O minte sclipitoare foarte, foarte mult. Celelalte, nu le-am vazut pe toate si nu doresc, avand in vedere subiectul. Da, 12 ani de sclavie…Multe, multe elemente socante, emotionante, tulburatoare, poate usor exagerate, cred. Mi-a placut si acesta.Cred ca le-am vazut si pe celelate dar de vreme ce nu mi le amintesc, desigur, exceptand Titanic,( acesta este cu totul la alt nivel, este peste Oscar, dupa parerea mea) inseamna ca nu m-au impresionat pana la lacrimi deloc.Pe acesta care a luat 4 premii nu doresc sa-l vad, este prea mult fals, mult prea fortat. Am vazut 3 panouri si da, mi-a placut, Merita.

    1. Majoritatea sunt filme care și-au meritat Oscarurile, cu unele rezerve asupra Tăcerii Mieilor și a lui Forest Gump. Titanic e legendă, ce mai încoace și încolo! 🙂

  2. Deocamdata nu am vazut decat Dunkirk si Get Out (nu stiu ce cauta filmul asta in categoria best picture). Dunkirk parca e in Spielberg de razboi. Nu stiu de ce s-a bagat Nolan in asa ceva. Sigur nu voi vedea Call Me by Your Name dar pe celelalte probabil da.
    Despre „Best Foreign Language Film of the Year” nimic? Apropo de asta, de ce ungurii sunt capabili sa faca filme de … oscar? Noi de ce nu?

    1. Dunkirk e fain de văzut pe ecran mare și are o compoziție sofisticată, care impresionează la prima vizionare, dar cam atât.
      Ladybird m-a plictisit, după mai puțin de zece minute am renunțat. Fantoma nu e genul meu. Sunt curios, totuși, asupra lui Get Out, mai ales în acest context cu rasismul …
      N-am văzut nici unul de la“Best Foreign Language Film of the Year”; am auzit că The Square e bun și sunt foarte curios; sunt interesat și de celelalte, mai puțin însă de câștigător 😉 (cred că CTP e de vină…)
      Românii au intrat într-un fel de transă și au impresia că trebuie neapărat să scoată tot ce e mai urât pe lume ca să iasă în evidență. Este un cinema distructiv, analitic,, care prinde bine uneori, dar la un moment dat se mai și satură lumea de aceleași toane. Poate că Moartea Domnului Lăzărescu merita o mai mare recunoaștere, chiar și 4,3,2 … dar astea putem spune deja că sunt vechi! 🙂

  3. Văzui și trailerul de la Get Out. O, my, mi se pare un fel de Familia Adams numai că nu poți râde la el. Dar exagerările de situații și de reacții îmi par mai degrabă din categoria asta decât din vreo alta. Prima mea reacție e că e o tâmpenie.

    Dar, dacă Obama spusă acu vreo doi ani cu dezamăgire că sunt prea puțini actori de culoare nominalizați, o fi trebuind îndeplinită norma.. Yak

Dă o replică!

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s