Dumnezeu în mâinile unor atei furioși


Există momente în viață când ni se oferă ocazia de a pricepe valoarea unor discursuri ale celor poziționați diferit în lumea asta mare a ideilor și credințelor într-o lumină mult mai caldă decât până acum. De pildă, citind postările mânioase ale unor Lucian Mândruță și Andrei Caramitru cu referire la credincioși, ți se face dor de idealismul benign al lui Dawkins, cel care ne îndemna să renunțăm la eresuri pentru a ne trăi viețile din plin, bucurându-ne de frumusețea aventurii pe care ne-o oferă științele (sunt curios cum mai funcționează îndemnul în aceste zile, dar … altădată). Despre Albert Camus, Steinhardt avea numai cuvinte de prețuire: aceștia sunt ateii cu care să tot ai parte la conversații despre rosturile lumii! Până și pe incisivul Christopher Hitchens l-am putut vedea, nu o singură dată, arătând un minim (sau chiar mai mult) respect celor cu care se duela în dezbateri (de exemplu, față de John Lennox).

În schimb, cei doi cavaleri menționați mai sus își înțeleg altfel menirea de a fi lumini ale rațiunii între noi. Îi enervează faptul că unii oameni se roagă. Nici măcar nu se mai pune problema unde, în biserică sau în cămăruța proprie: faptul că alți oameni se așează pe genunchi în invocarea divinității le crește temperatura sângelui până la punctul de fierbere. Gândire liberă în stare pură, am putea zice, cu ironie. Dar eu aleg să nu fiu ironic în acest momente(!).

Iar asta pentru că este dreptul oricărei ființe de a crede și de a exprima opinii raționale, precum aceea că a fi credincios înseamnă a avea creierul gol (fapt care explică incapacitatea sa de a gândi) și a trăi într-o stare de îndobitocire, fiind un exemplu de pus în dicționar în dreptul cuvântului „prostie”. Acum, dacă tot am scris acest cuvânt, eu cred că aceasta s-a distribuit democratic prin toate spațiile ideologice; n-o fi prostia unora dintre creștini mai cu moț decât cea a celor care apreciază niște personalități precum Bach, Dostoievski sau Pasteur, pentru a ni le vinde ideologic, sterilizate de contextele în care au operat și ambalate în așa fel încât credințele lor să nu mai fie vizibile publicului larg.

Ce merită să observăm și să reținem din această întâmplare simplă este patologia care naște astfel de comportamente și care, de pildă, îl face pe Lucian Mândruță, un om ce părea a fi destul de moderat în exprimare (mă refer în special la prestațiile sale live), să urle la adresa unui interlocutor într-o convorbire radiofonică, asta pentru că în loc să caută să rezolve problema COVID-ului în propria-i casă, alege, neproductiv și inutil, să se roage pentru rezolvarea crizei. Este o patologie modelată ideologic, într-un spațiu în care dogma izbăvitoare strălucește atât de putenic în creierul omului – plin sau gol, chiar nu contează – pentru a produce un comportament ce exclude orice altă tatonare a terenului; în acest context, dogma îi transformă pe cei ce gândesc altfel în paraziți, uneori chiar în dușmani (Lucian Mândruță nu a trecut încă la acest stadiu, dar nu mai are mult; Caramitru este, cred eu, o cauză pierdută). Iar dogma, trebuie spus, este fundamentată rațional – fie științific, fie istoric, fie statistic, fie factual, fie biblic (!) – atât de bine, încât orice discuție pe marginea ei este pierdere de vreme, iar cei ce o contestă nu pot fi priviți altfel decât retardați față de norma instaurată.

De aceea, în cercul propriei sale judecăți, mânia lui Mândruță este sfântă, iar orice asemănare cu alte mânii, religioase sau laice, care adus atât suferință peste oameni de-a lungul veacurilor nu este întâmplătoare. Problema este dacă om ca el, inteligent și cultivat, va reuși vreodată să iasă din acel cerculeț, pentru a înțelege în ce postură ridicolă s-a așezat prin discursul său.

Mă rog pentru el să reușească.

2 comentarii

Dă o replică!

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s