Mitul democratiei – Lucian Boia


Nu ştiu ce mai învaţă copiii noştri pe băncile şcolii (ai mei sunt încă destul de mici) dar eu îmi aduc aminte că în perioada comunistă încă din primele ore de istorie aflam despre democraţie şi despre binefacerile acesteia. Puterea aparţine poporului, deciziile se iau spre binele celor mulţi; democraţia ne era prezentată în contrast cu absolutismul, în special cel monarhic, expresie a rămânerii în urmă din punct de vedere istoric şi a luptei pe care cei puţini şi bogaţi o duc pentru a-şi proteja interesele egoiste. Acesta este unul dintre motivele pentru care întotdeauna priveam cu o sinceră compătimire la Regatul Unit, şi la cei care trăiau într-o aşa înapoiere, la sfârşit de secol douăzeci …

Ei, au trecut acele vremuri … a venit revoluţia şi, odată cu ea, promisiunea experimentării adevăratei democraţii. Ne-am trezit însă repede din reverie: se pare că nu este chiar aşa cum ne-o închipuiam. Libertatea, egalitatea şi puterea poporului … da, ele sună bine dar sunt departe de a caracteriza cu adevărat ceea ce ni se oferă astăzi ca “democraţie”.

Lucian Boia, unul din istoricii pe care întotdeauna îl lecturez cu plăcere, şi-a construit o reputaţie de “demitizator”. Spre deosebire de un artist ca Luis Bunuel, care prin filmele sale a tăiat fără milă în miezul un reprezentări mentale milenare, istoricul român este ceva mai benign; el nu contestă valoarea obsesiilor, a reprezentărilor şi conceptelor care ne animă vieţile, ci ne provoacă să privim la ele cu un eroic realism, să recunoaştem adaosul de imaginar şi de sentimental pe care le ataşăm, de cele mai multe ori involuntar, acestor categorii ale culturii noastre.

Democraţia este fără îndoială unul din conceptele cheie ale societăţii umane. Ea este clamată în fel şi chip peste tot în jurul nostru, din negura propagandei dictaturii comuniste până la penibila replică a lui Obi-Wan adresată ucenicului său Anakin în The revenge of the Sith, “Eu lupt pentru Republică, pentru … democraţie!”. Pentru Boia democraţia este un mit, mai mult, ea este o utopie, însă una care ne este foarte necesară. Deocamdată nu s-a inventat un model mai bun de guvernare şi administrare a societăţii umane aşa că ne mulţumim cu implementarea trunchiată a acestui ideal, asezonată datorită diversităţii culturale cu mici tuşeuri specifice fiecărei naţiuni.

Cartea lui Lucian Boia este, aşa cum autorul însuşi recunoaşte, un eseu; subiectul este tratat destul de frugal şi selectiv. Ca şi în alte lucrări ale sale, greul documentar exemplificativ cade pe Franţa; fără îndoială că istoria şi cultura franceză îi sunt foarte familiare istoricului român. Chiar dacă va exemplifica şi din experienţa britanică şi, mai ales din cea americană, nu poţi să nu observi o anume alunecare a centrului de greutate al cărţii spre analiza imaginarului francez cu privire la democraţie.

Abordarea temei este făcută cronologic, urmărind diverse modele ale ultimelor 250 de ani în istoria democraţiei. De departe, cea mai interesantă mi s-a părut abordarea contemporană. Aici autorul face câteva observaţii interesante cu privire la felul în care democraţia se exprimă în context postmodern. Un prim fapt constă în nivelarea diferenţelor, mai ales a celor rasiale, şi depolaraizarea sexuală ( în sensul că se renunţă tot mai mult la dihotomia bărbat-femeie şi se alege în schimb zona gri, a celor care odată orau minoritari … ). Un altul, mai subtil, este fragmentarea valorilor. Părăsirea absolutelor în materie de adevăr şi-a făcut, iată, lucrarea. O consecinţă directă a acestui fapt este pierderea perspectivei de viitor; atât la nivel politic cât şi la nivel social şi cultural nu se mai fac proiecţii spre viitor ci se trăieşte pentru prezent. ( Aici poate că proiectul Uniunii este un contraexemplu … )

Puterea audio-vizualului nu poate fi ignorată în contextul actual. Demersul “democratic” contemporan este puternic influenţat de trusturile de presă. Manipularea, “servirea inteligentă” a adevărului către mase, tembelizarea prin dezinformare, modelarea opiniilor, a fobiilor şi a isteriilor de masă, gestionarea modelor, ei bine toate astea îşi pun puternic amprenta asupra felului în care funcţionează democraţia astăzi. Diversitatea de mijloace de (dez)informare pe care le avem la îndemână nu ne ajută să găsim nişte absoluturi în materie de politică şi guvernare ci dimpotrivă ne orientează mai mult înspre persoane decât spre idei, înspre ambalaje exterioare în dauna conţinutului, a profunzimii şi a esenţei lucrurilor.

Trăim aşadar astăzi într-o libertate bine temperată, în care tot cei puţini fac regulile jocului şi în care noul opiu pentru popor nu mai este religia (oricum în decădere), ci spectacolul. Totul devine show şi încă unul profitabil; dacă avem ce să mâncăm, să bem şi … un circ la care să privim, suntem împăcaţi şi fericiţi. Există o doză de cinism, bine administrată, inevitabilă unei analize a zilelor noastre lipsite de farmecul veacurilor apuse, dar pe care veacul nostru o merita din plin.

Pe scurt, deşi cartea lui Lucian Boia nu ne spune lucruri noi, ea este o bună inventariere a câtorva dintre iluziile cu care am cocoloşit idealul democratic. Fiecare veac s-a hrănit cu propriile sale iluzii, iar noi, cei înţelepţi de astăzi, nu facem excepţie. Totuşi, urmărind confruntarea din toamnă, dintre Băsescu şi “ceilalţi”, am impresia că poporul român tocmai a înfulecat o halcă bună de “realism”, condimentată cu un sentimentalism ieftin şi servită la rece cu şocul faptului că ura nu ţine de foame, doar ne face să uităm de micile noastre probleme pentru câteva momente …

12 comentarii

  1. Normal ca 5% sa conduca pe ceilalti 95%. Nimic nou sub soare, numai utopiile de stangadreapta au incercat sa rastoarne aceasta lege naturala a organizarii sociale. Ca metodele de manipulare-dezbinare folosite se perfectioneaza mereu tine de progresul tehnic care a inceput cu prelungirea mainii la culesul bananelor vorba evolutionistilor.

    Nu m-as supara deci pe scule-unelte (see here Uniunea, globalizarea, relativismul pe toate planurile, votul „universal”, democratie etc). Dimpotriva ma supara incremenirea in proiectul vesnic neterminat de combatere a lor pe motiv ca ar fi in slujba necuratului. O capcana mai fin-perfida pusa crestinilor de toate culorile decat cea care il izbeste in si intre ochi

    1. Interesant, dacă tot ai adus în discuţie pe creştini, întâlnesc destul de mulţi care nu cred în democraţie aplicabila în vreun fel în Biserică. Se gândeşte mult în paradigma structurilor de autoritate, a rolurilor şi a diferenţelor (înca se mai duce o luptă surdă cu privire la femeie !). Nu fac o judecata de valoare acum ci doar constat un lucru: în timp ce democraţia este dorită în guvernarea laică, ea este respinsă în Biserică, deşi mai sunt unele reminiscenţe prin comitete sau în adunările generale.
      Nu mă mir atunci că unii creştini, ancoraţi prea puternic într-o structură care funcţionează pe principii de autoritate via Dumnezeu Tatăl, Christos – Capul Bisericii, episcopii etc, să privească „în afară” cu suspiciune la o societate în care evident că cei mulţi, şi „proşti” adesea, se lasă manipulaţi de băieţii deştepţi ai acestei lumi. E greu uneori sa faci trecerea de la una la alta, mai ales dacă eşti într-o biserică în care pastorul este dominant autoritar şi ai fost obişnuit să ţi se spună întotdeauna „de sus” ce să faci şi ce nu, care este direcţia, în ce culoare vor fi vopsiţi pereţii din hol etc…

  2. facand parte din a treia generatie,in familie, de neo- stiu prea bine cat succes are democratia in biserica. Mahnirea mea e indreptata spre cei care-si folosesc mintea pana la capat si totusi, din diverse motive prefera sa suporte masochistic regimul ierarhic-autoritar impus si sus-tinut cu dintii de catre bolnavii puterii.
    nu stiu daca Dumnezeu are pentru toti un „Saving private Lot- reloaded” plan

    1. Dintr-o anumita perspectivă Biserica priveşte problema autorităţii mai puţin romantic decât lumea seculară; eu personal cred că Dumnezeu a rânduit o anumită ordine de exercitare a conducerii. Ca orice construct în care sunt incluşi oameni, el este supus pericolului abuzării. Am văzut abuzuri de tot felul făcute de preoţi / pastori dar să ştii că uneori şi comitetele se dau în stambă. Despre adunările generale ale unor biserici nu mai vreau sa vorbesc … mă îngrozesc pur şi simplu.
      Sugerezi cumva ca soluţia ar putea fi, chiar şi într-o măsură temperată, răzvrătirea?

      1. Evident ca nu am solutii. As putea lua locul lui Dumnezeu daca le-as avea 🙂
        Scriam despre ceea ce vad si simt. Solutia pentru mine…am gasit una : sa fiu onest cu mine. E motivul pentru care nu particip la nicio activitate religioasa colectiva. Din afara vazut s-ar spune ca nu am o viata religioasa de nicio culoare. Only God knows.
        Cand ma mai mananca palmele, cum ar fi cu ocazia asta cand cineva imi aduce aminte de bolnavii care ne con-duc, atunci incerc sa-mi explic fenomenele, sa caut solutii (totusi) dar la nivel teoretic, ca simulare a actiunii, ceva in genul senzatiilor pe care un amputat le are in partea corpului pierduta definitiv.
        Un gand ar fi ca orice shef de suflete ar trebui sa aiba un tzepush. Orice mare adunare generala, comitet si comisie sa aiba paznicul de serviciu, asa cum presa ar trebui sa fie permanent in coasta puterii.
        Cred ca bisericile neo- pentru ca numai ele se pot adapta continuu, ar avea de castigat dintr-un sistem democratic in care opozitia ar avea dreptul egal la respectul maselor. Spre binele celor care conduc in primul rand , ca de cei mici are grija Tata.

  3. meic pearse, proful meu de istoria bisericii de la lst obisnuia sa afirme ca democratia este un lux pe care numai popoarele bogate si-l pot permite. i.am cam dat dreptate si asta era in 92-93.
    in ceea ce priveste femeia, poate e interesanta concluzia trasa de cei ce au studiat deciziile tribunalelor impotriva vrajitoarelor. cu toate ca nu am fi surprinsi daca majoritatea sentintelor la moarte impotriva vrajitoarelor s-ar fi pronuntat pronuntat de catre inchizitie în tari catolice, acest lucru nu este adevarat. cele mai multe vrajitoare au fost lichidate de protestanti, mai ales in germania (sau ce era pe atun ci considerata germania). explicatia? in bis cat femeile nu constituiau o amenintare directa asupra preotului ce era superior prin statutul sau. in bis prot femeia era egala barbatului si de aici devierea. cu urmarile de rigoare. deci in bis neo prot din românia, unde este vorba de acelasi statut, plus democratie oare ce o fi aia?), cu toate ca reprezinta peste 51% din total femeiile nu conduc, chiar daca au aptitudini.

  4. Nu stiam de chestia cu vrajitoarele; eu am ramas in memorie cu ororile Inchizitiei si ale catolicilor in general – probabil ideologia comunista nu a vazut niciodata vreo amenintare din partea protestantismului, motiv pentru care nu s-a prea obosit sa-l denigreze asa de tare.
    In Sighisoara, la una dintre biserici este o femeie pastor. Oi fi eu de moda mai veche poate, dar ceva nu merge acolo, e un fel de hodoronc-tronc fara cap si coada. Dar poate ca nu e din cauza de gender ci pur si simplu … nu e la locul potrivit …

  5. in orice caz, lucian boia mi-a salvat doctoratul, asa ca numai bine despre cartile lui. ce soc au fost pe la finele anilor 90! erau unii atit de fixati in mentalul colectiv ca nu puteau înghiţi ceea ce boia a demonstrat ca nu este atit de adevarat, ci doar bine fixat.

  6. Nici mie nu mi-a fost uşor când am citit pentru prima oară Istorie şi mit în conştiinţa românească. De atunci însă cu fiecare carte m’am dezintoxicat tot mai mult de otrava propagandei din şcoli; cred că în mediul evanghelic acest lucru a fost puternic frânat şi încă se mai trăieşte în trecutul modelat de bigotism, fanatism şi dogmatism ieftin, vis-a-vis de ce este cu adevarat crestinismul.

  7. Un subiect excelent!Surprinderea este mare pentru a citi;”..Puterea aparţine poporului, deciziile se iau spre binele celor mulţi; democraţia ne era prezentată în contrast cu absolutismul, în special cel monarhic, expresie a rămânerii în urmă din punct de vedere istoric şi a luptei pe care cei puţini şi bogaţi o duc pentru a-şi proteja interesele egoiste. ..”Oare azi ce se mai invata?sint copii nostrii interesati de asa ceva?Sau subiectele sint bazate pe altceva?Credem ca intradevar se doreste ca multimile sa cunoasca „Adevarul”?Prea putin fiindca rezultatele societatii expun adevarul si putini azi ajung sa perceapa mesajul!!Cat despre afirmarea scrisa;”….personal cred că Dumnezeu a rânduit o anumită ordine de exercitare a conducerii. Ca orice construct în care sunt incluşi oameni, el este supus pericolului abuzării. Am văzut abuzuri de tot felul făcute de preoţi / pastori dar să ştii că uneori şi comitetele se dau în stambă. ….”Foarte adevarat ,dar aceste lucruri nu se doresc sa ajunga explicate fiindca atunci se ajunge la altceva si „magazionerii inchid magazia pentru controlul produselor”

  8. văd (abia acum) că și ție ți-a părut Boia frugal și fără chestii noi. și pe alocuri eronat.
    Dar și eu mi-am zis tot că inventariază util. măcar pentru necititorul și necunoscătorul de istorie să-i dea o imagine de ansamblu asupra istoriei, ca apoi să se poată apuca de aprofundare mai în cunoștință e cauză.

    1. Nu zic că neapărat Blaga este eronat (pe alocuri), doar că vorbește despre un concept extrem de fluid, tocmai din pricină că democrația de toate zilele este o proiecție în concret, destul de excentrică, a unui ideal niciodată atins. În plus, democrația nu se face ”la rece”, dovadă fiind pentru mine și recenta agitație de pe ”maidan” împreună cu evenimentele adiacente; luate la bani mărunți, se pot identifica o grămadă de apucături antidemocratice de ambele părți ale baricadei de la Kiev. În acest caz, importanța ideologică a proiectelor susținute suspendă învățăturile ”de manual” despre democrație. Din păcate, zic eu.
      (Găsesc o grămadă de erori gramaticale și de exprimare în acest articol. Vai, vai … 😦 )

Dă o replică!